ylven ylven sanoi:
Käytin teräksistä lastaa kun tasoitin, en saanut oikeaa heittoa kun heitin ja siksi "levitin" tasoitteen sen sijaan, se meni loistavasti. Mielestäni se työkalu, jota kutsut pitkäteräseksi, kuulostaa enemmänkin hierrinlaudalta, jota käytetään jälkikäteen hyvän pinnan saamiseksi.

Maalasin kalkkimaalilla kellarissani. Käytin KC-laastia. Se meni loistavasti! Jos tasoitteenaan kalkkilaastilla, olen ehdottomasti sitä mieltä, että kalkkimaali kannattaa valita. Halpa, valkoinen ja erittäin hyvä kosteuden imeyttämiseen ja haihduttamiseen. Älä unohda kostuttaa kovettumisen aikana!
Joo, tasoitteen levittäminen ei onnistunut kovin hyvin - erityisesti ylempänä seinässä. Sain yhtä paljon hiuksiin kuin seinään. Käytin lopulta leveää kittilastaa tasoitteen levittämiseen. Ilmeisesti olen ostanut hierrinlaudan, jota Bauhaus kutsuu pitkäteräseksi. Mutta mitä väliä, se kuitenkin toimi leveällä kittilastalla.

Kiitos vinkistä kalkkimaalin suhteen, se kuulostaa täysin oikealta!

Ennen kuin levitän seuraavan kerroksen, kuinka kauan sen tulisi kovettua? Voiko se kovettua liian kauan? Käytän hydrauliikkaa, joten se, mitä tein aamulla, on jo kovaa (ainakin pinnalta).

Kerralla voi puhdistaa jopa 3 cm. Mutta 2 cm on optimaalisempi ja jos ei ole liian kylmää eli alle kaksi astetta, voit lisätä seuraavan kerroksen jo vuorokauden kuluttua. Muista vain, että viimeisen kerroksen on oltava hieman löysempää, jotta se täyttää hyvin. Sileän pinnan saamiseksi anna sen asettua hieman ja hankaa sitten pinta.

• Tykkään
Galten ja 1 muu
  • Laddar…
Silver78 Silver78 sanoi:
Voit slammata jopa 3 cm kerralla. Mutta 2 cm on optimaalisempaa ja jos ei ole liian kylmää eli alle kaksi astetta, voit levittää seuraavan kerroksen jo vuorokauden kuluttua. Muista vain, että laastin on oltava hieman löysempää viimeisessä kerroksessa, jotta se täyttää hyvin. Sileän pinnan saavuttamiseksi anna sen asettua hieman ja sitten hiero pintaa.
Kiitos vinkeistä! Nyt sen pitäisi sujua hyvin loppujen kanssa! Ensimmäinen "osa" jonka slammatin tein täyteen paksuuteen (vedin laudoilla). Sitten vain "pohjaslammatus" tein vain verkkoon seinän muulle osalle. Valitettavasti ensimmäinen osio ei tullut ihan hyväksi, huomasin aamulla, että laasti on ikään kuin liikkunut hieman sen jälkeen, kun vedin sen pois. Alhaalla on hieman "pulleutta". Luulen, että voin elää sen kanssa, koska oletan, että ei voi hioa pois siltä kohdilta missä pullistaa? Siitä tuli yksinkertaisesti liian paksua ja raskasta.

Valitettavasti loput slammaamisesta saavat odottaa vähän, ranteeni ovat täysin loppu tänään, kun olen raahannut puoli tonnia laastia kellariin. Kädet ovat täysin tunnottomat...

• Tykkään
Silver78
  • Laddar…
On melko tehtävissä repiä irti se, mikä pullistuu ulos hankaamalla hieman raastinraudalla tai tavallisella laudalla, erityisesti jos sinulla on tuki rimoilla, mutta ei kannata odottaa, että se asettuu kokonaan. Silloin jäljelle jää vain hionta, ja se ei ole hauskaa ilmanvaihdottomissa tiloissa. Laita mielellään joitain kuvia. Aina hauskaa katsoa. Lepää ranteitasi nyt.

• Tykkään
Galten
  • Laddar…
Minulla on tapana ensin levittää ja pohjata hieman lastalla. Sitten käytän laastia leveämmällä välineellä. Sen lånkskånska, vedän pois rätkäpp:illä. Yleensä tulee noin 10 prosenttia hukkaa per vaihe. Mutta jos lattia on puhdas, suurimman osan voi käyttää uudelleen. Kuitenkin olen hankkinut rappausruiskun, koska minulla on 200 neliömetriä, joka tarvitsee uutta rappausta. Kesällä tein yhden päädyn, joka oli 40 neliömetriä. Heittokäsi alkaa olla heikko.

• Tykkään
Galten
  • Laddar…
Sementtiseinä, jossa karkea tekstuuri, vasemmalla puuta tukemassa rakennetta. Oikealla paljastettu verkkorakenne. Remonttikohde betoniseinillä, johon on asennettu puiset pystytuet sekä näkyvät aloitusvaiheen kuitulujitteet. Täydentämätön betonilattia. Karkeapintainen betoniseinä, jossa on harmaa sävy. Vasemmalla puolella näkyy kapea kaistale puuta.

• Tykkään
tompaah7503 ja 1 muu
  • Laddar…
Epätasaisuus, josta puhun, näkyy melko vähän ilman viistovaloa.

En tiedä, kuuluuko pinnan olla tällainen hionnan jälkeen, mutta se varmaan näyttää hyvältä vähän maalia käyttäen.

Valitettavasti kulma ja seinä eivät ole yhdistyneet kaikkialle. Huolimattomasti tehty minulta. Oletan, että minun täytyy tasoittaa se ennen maalausta.

Halkaisevan kohdan voit ottaa taltan ja naputtaa varovasti ja laittaa päälle melko kosteaa rappausta. Riittää, että ura on 0,5 cm syvä ja kaksi cm leveä. Mielellään hieman v-muotoinen. 2 cm leveä pinnalla.
Älä unohda kastella.
Epätasaisuudet eivät ole outoja. Jos katsot seinää viistovalossa, jonka kokeneet käsityöläiset ovat tehneet, se on samanlaista. Pian saat otteen siitä.

• Tykkään
Galten
  • Laddar…
Sitten sen pitäisi näyttää hieman epätasaiselta. Juuri se tuo seinien viehätyksen esiin. Siitä tulee hyvä.

• Tykkään
tompaah7503 ja 1 muu
  • Laddar…
Silver78 Silver78 sanoi:
Halkeamaa voit vähän varovasti koputtaa talttapäämeisselillä ja laittaa päälle melko kosteaa rappausta. Riittää, että lovi on 0,5 cm syvä ja kaksi cm leveä. Mielellään hieman V-muotoinen. 2 cm leveä pinnalta.
Älä unohda kastella.
Epätasaisuudet eivät ole mitään ihmeellistä. Jos katsot seinää, jonka kokeneet käsityöläiset ovat tehneet valon edessä, on se samanlainen sielläkin. Pian saat otteen siitä.
Kiitos vinkistä talttapäämeisselin kanssa! Käyn halkeaman kimppuun töiden jälkeen :)

Nyt halkeama on korjattu ja loput seinästä on tasoitettu. Mutta se on ollut oppituntien ja kirosanojen kavalkadi. Luulen, että kalkkilaasti on melko erilainen kuin tavallinen rappauslaasti.

1. Älä sekoita laastia löysemmäksi kuin paketissa mainitaan. Minua houkutti lisätä litra enemmän vettä / 25 kg. Tuloksena oli ihana mousse, joka oli helppo tasoittaa. Mutta kun tulin takaisin kahvitauolta, puolet osiosta oli romahtanut lattialle. Jouduin sekoittamaan uuden laastin ja tekemään uudestaan.

2. Rappausruoteista ei ole juuri hyötyä kalkkilaastin kanssa. Se vain halkeilee kun sitä vetää pois. Niitä voi käyttää mittaamiseen, jotta ei ole täysin metsässä.

3. Kovettumisaika on hyvin pitkä. Otin yhden rappausruoteen pois 12 tunnin jälkeen, ja puoli seinää tuli alas samalla. Seinän hionta toimii noin 48 tunnin jälkeen. Ja sitä pitää kastella runsaasti tänä aikana.

• Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Arvaan, että sait melkoisen kostean saunan siellä kellarissa. Ja vedenpoisto on avain kalkin asettumiselle. Se vie aikaa.

• Tykkään
Galten
  • Laddar…
G Galten sanoi:
Nyt halkeama on korjattu ja loput seinästä rapattu. Mutta se on ollut oppituntien ja kirosanojen sarja. Luulen, että kalkkilaasti on melko erilaista kuin tavallinen rappauslaasti..

1. Älä sekoita laastia löysemmäksi kuin mitä paketissa sanotaan. Teki mieli sekoittaa litra enemmän vettä / 25 kg. Siitä tuli ihastuttava mousse, joka oli helppo levittää. Mutta kun tulin alas kahvitauon jälkeen, oli puolet osiosta pudonnut lattialle. Jouduin sekoittamaan uutta laastia ja tekemään uudestaan.

2. Rappaustukirimoista ei ole juurikaan hyötyä kalkkilaastin kanssa. Ne vain halkeilevat, kun vedät pois. Niitä voi käyttää mittaamiseen, jotta ei mene täysin pieleen.

3. Kovettumisaika on todella pitkä. Poistin rappaustukirimanan 12 tunnin kuluttua, ja puolikas seinää lähti samalla alas. Seinä on hiottavissa noin 48 tunnin kuluttua. Ja sitä pitää kastella paljon koko ajan.
Se kuulostaa siltä, että ilmassa oli kunnolla kosteutta. Rappaus kovettuu normaalisti noin 1 cm vuorokaudessa. Mitä enemmän kalkkia, sitä suurempi liikkuvuus ja hygroskooppinen kalkki kuljettaa enemmän vettä kuin tavallinen kalkki. Tapauksessasi alusta takana varmasti kastui liikaa.

Rappaustukirimat voivat olla vaikeita poistaa. Niiden poistaminen 12 tunnin kuluttua on todella aikaisin. Vähintään vuorokauden päästä, ja silloin pitää hangata ylös ja alas reunaa pitkin lastalla saadakseen hieman väliä.

Seinä on hiottava, kun rappaus on asettunut hieman. Jos siihen meni 48 tuntia, kosteuden haihtuminen on ollut suurta ja ilmassa on ollut paljon kosteutta, joka on kyllästynyt. Tilanne on vähän kuin moment 22, kun kosteus jää ilmaan. Tarvitaan tuuletusta, jotta se asettuu.

Pitää kastella jonkin verran. Kuinka paljon, riippuu veden haihtumisesta ja imevästä alustasta, lämpötilasta jne.

Olisi pitänyt sanoa jotain kosteudesta ja kuinka tukirimat saadaan pois, kun ne turpoavat kosteudesta. Anteeksi. Mutta jos se yhtään lohduttaa, niin minultakin tulee paljon kirosanoja, vaikka minulla on jonkin verran kokemusta rappauspinnasta.

• Tykkään
ylven ja 1 muu
  • Laddar…
Suurin osa ongelmista johtui siitä, että en ollut koskaan aiemmin rappaussanut enkä osannut/kokenut työtä!

Näin se näyttää nyt. "Hinkkaan" varovasti palalla rappausverkkoa. Mielestäni pinnasta tulee mukavan rakenteinen, hieman karkeampi. En poista rimat ennen huomista. Kiitos vinkistä leikata hieman rimojen ympäriltä!

Puuteri seinän betoni- ja verkkoalueilla, joissa on näkyviä laudoituksen jälkiä. Rivistät poistetaan huomenna.

• Tykkään
tompaah7503 ja 1 muu
  • Laddar…
Haluan vain lisätä kiitoksen opettavaisesta ketjusta. On erittäin hyödyllistä jakaa toisen aloittelijan kokemuksia. Minulla on samantapainen projekti edessäni. Kellari rakennusvuosi 1933. Aion varmaan jättää verkkotyön väliin ja tasoittaa suoraan.

• Tykkään
ylven ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.