Kun ulkoseinät ovat valmiit, niin tulevat sisäseinät... ajattelin, että voin kysyä teiltä, kun teitä kerran on "linjoilla"
Ne ovat tiiliseiniä, jotka on rapattu. Olen kalkkivettä käyttäen käsitellyt niitä, jotta sitoutuisivat laastiin, joka muuten vain mureni. Mitä te olisitte tehneet näille seinille?
Haluatko sileän pinnan vai haluatko tiiliseinän tuoman luonteen? Jos haluat kunnostaa saumat, se on todella tylsää työtä. Poista hieman saumoista saumajyrsinterällä, joka löytyy kulmahiomakoneeseen, tai vuokraa hyvä kone. Hyvä kone on paljon helpompi käyttää, koska tiilen on niin helppo vaurioitua. Harjaa kaikki irtonainen pois. Kastele sitten kunnolla. Levitä laasti. Anna sen asettua vähän. Sitten harjaa pois ylijäämä.
Tuli pieni katkos raportoinnissa täällä, mutta olen "huijannut" vähän tiiliseinillä ja tavallaan levittänyt kalkkilaastia ja sitten harjannut esiin kivet teräsharjalla. Se varmaan näyttää hyvältä kalkkimaalin kanssa päällä
Nyt olen aloittanut pienen projektini. Ajatuksena on puhdistaa pari vanhaa seinää, joista olen hionut pois väärää tyyppiä olevaa vanhaa maalia, sekä puhdistaa pari uutta lekaharkkoseinää. Siitä tulee pieni varasto, joten pinta-alaa ei ole paljon. Aion käyttää hydraulista kalkkilaastia. Luulen, että alkuperäinen kalkkilaasti vuodelta 1933 oli käytössä.
Kun muut hamstraavat wc-paperia, minulla on varastossa hydraulista kalkkilaastia. Paikallisen betonitehtaani mies, jolta ostin laastin, sanoi, ettei pohjustusta tarvita, kun käyttää hydraulista kalkkilaastia, "se tarttuu kaikkeen". Siitä huolimatta kokeilin eilen pohjustaa hieman löysästi sekoitetulla kalkkilaastilla.
Ennen pohjustusta:
Pohjustuksen jälkeen:
Hieman pohdintoja:
Minun "backhand" on surkea, "forehand" vain hieman parempi, ja "syöttöni" on paras, mutta silti kaukana ammattilaisista. Se oli äärimmäisen aikaa vievää, joten jatkossa jätän pohjustuksen väliin ja menen suoraan asiaan. Se tuntuu tarttuvan hyvin kuitenkin.
Jostain syystä en voinut ostaa hengityssuojainta nyt, joten minun piti tehdä ilman. Nyt minulla on toivottavasti väliaikainen yskä kalkkilaastipölystä. Ei ole hyvä yskiä näinä aikoina. Sitä saa katseita. Olen löytänyt vanhan hengityssuojan, jonka yritän puhdistaa, joten ehkä vältyn tältä seuraavalla kierroksella.
Tänään tasoitin suurempia epätasaisuuksia, mutta luulen, että se täytyy antaa kovettua hetken aikaa nyt. Ilmankosteus on hyvin korkea, joten vie varmasti aikaa ennen kuin voin tehdä seuraavan kerroksen.
Käytä hengityssuojainta. Kalkki ei ole hauskaa saada hengitysteihin. Minä käytän usein kokomaskia. Ei ole mukavaa hikoilla siinä, mutta meillä on vain kaksi silmää ja kaksi keuhkoa.
Nyt olen puhdistanut löytämäni hengityssuojan. Se oli paremmassa kunnossa kuin luulin. Huuhtelun ja imuroinnin jälkeen se näyttää oikein hyvältä. Suodattimien parasta ennen -päivämäärä ei myöskään ole mennyt umpeen. Ensi kerralla, kun sekoitan laastia, on maski päällä.
Tiiliseinä on maalattu valkoiseksi ehkä muovimaalilla, sitä ei voi rapata ilman verkkoa, sillä rappaus ei tartu mihinkään maaliin (paitsi kalkkimaaliin). Jos se olisi ollut maalaamaton, olisi voinut rapata erinomaisesti ilman verkkoa.
Nyt olen aloittanut pienen projektini. Ajatuksena on puhdistaa pari vanhaa seinää, joista olen hionut pois vanhaa vääränlaista maalia, ja puhdistaa pari uutta leca-harkkoseinää. Siitä tulee pieni varasto, joten pinta-alat eivät ole valtavat. Aion käyttää hydraulista kalkkilaastia. Luulen, että alkuperäisessä vuodelta 1933 oli kalkkilaastia.
Kun toiset hamstraavat WC-paperia, hamstraan minä hydraulista kalkkilaastia. Paikallisen betonitehtaani mies, jolta ostin laastin, sanoi, että perustusta ei tarvitse käyttää, kun käytetään hydraulista kalkkilaastia, "se kiinnittyy kaikkeen." Silti kokeilin eilen hieman perustaa löyhästi sekoitetulla kalkkilaastilla.
Ennen perustusta:
[kuva]
Perustuksen jälkeen:
[kuva]
Hieman pohdintaa:
"Backhandini" on surkea, "forehandini" vain hieman parempi, ja "syöttöni" on paras, mutta silti kaukana ammattilaisista. Se oli todella aikaavievää, joten jatkossa aion jättää perustuksen väliin ja vain jatkaa. Se näyttää kiinnittyvän hyvin kuitenkin.
Jostain syystä en voinut ostaa hengityssuojaa nyt, joten jouduin käyttämään ilman. Nyt minulla on toivottavasti väliaikainen yskä kalkkilaastipölystä. Ei ole hyvä yskiä näinä aikoina. Saa katseita. Olen löytänyt vanhan hengityssuojan, jonka yritän puhdistaa, jotta voisin välttää vaivan seuraavalla kerralla.
Tänään täytin hieman suurempia epätasaisuuksia, mutta luulen, että minun täytyy antaa sen kuivua jonkin aikaa nyt. Ilmasto on todella kostea, joten vie varmaan hetken ennen kuin voin tehdä seuraavan kerroksen.
Hydraulinen kalkkilaasti ei kiinnity aivan kaikkeen, se kiinnittyy samoihin asioihin kuin kaikki kc-laastit tekevät.
Kuitenkin, hydraulinen laasti ei ole kc-laastia.
Se on vain hieman kalliimpaa ja hitaampi kuivua, koska siinä ei ole sementtiä.
Jos haluat jotain, joka kiinnittyy kaikkeen, käytä ardex a46, sementtipohjainen mutta sisältää muovia.