Kalkkivikaiset portaat, joissa näkyy kulumisen jälkiä ja muovipussi vieressä, etuovelle johtavaa portaikkoa. Kalkkivikaisia portaita, joilla näkyy erilaisia tekstuureja ja värejä. Portaat ovat osittain kuluneet ja näyttävät luonnollista kulumista. Kalkkivikaiset portaiden askelmat, joissa on näkyvissä luonnollista tekstuuria ja kulumaa, etsivät vaihtoa samanlaisella kivimateriaalilla.

Olemme vaihtamassa muutamia askelmia sisäänkäyntiportaisiin ja mietimme, onko täällä ketään, joka on taitava kalkkikiven kanssa. Haluaisimme tietysti mahdollisimman samanlaista kiveä kuin mitä meillä jo on, ja olen ymmärtänyt, että Jämtlandista ja Kinnekullesta tuleva kalkkikivi voi näyttää erilaiselta. Mistä luulette, että meidän kalkkikivemme on peräisin?

Öland veikkaisin. Kinnekullessa en ole koskaan nähnyt harmaata kiveä. Mutta en todellakaan ole mikään asiantuntija.

J justusandersson sanoi:
Öland luulisin. Kinnekullella en ole koskaan nähnyt harmaata kiveä. Mutta en todellakaan ole asiantuntija.
Porras on mielestäni varhaista 1900-lukua ja Kinnekulle on ehdottomasti lähimpänä. Miten kauas siihen aikaan kiveä kuljetettiin? :)

Luulen, että se riippuu paljon siitä, onko kyseessä yksinkertainen vai hienostunut talo. Yksinkertaisiin taloihin haettiin kaikki materiaali lähistöltä, hienostuneisiin hyvin kaukaisilta paikoilta. Luulen, että kalkkikiveä louhittiin kaikilla Länsi-Götanmaan vuorilla suuressa tai pienessä määrin. En ole asiantuntija, mutta en usko, että niitä on kovin montaa. On olemassa käsikirjoja. Googlaa siitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.