37 257 lukukertaa ·
26 vastausta
37k lukukertaa
26 vastausta
kaikki sisäseinät ovat kovalevyä - mitä tehdä?
Sivu 1 / 2
Nyt kun aloin repiä tapetit, huomasin, että kaikissa seinissä on ohuet masoniittilevyt, ei kipsiä... Olin ajatellut repiä irti äänen eristämiseksi kaikissa seinissä. Mutta kipsilevyt ovat paljon paksumpia kuin nämä, sitten huoneet pienentyvät ja kaikki tuntuu vain huonolta...
Onhan toki ohutta remonttikipsiä, mutta...
Pitäisikö minun jättää masoniitti paikalleen, onko masoniittilevyillä ylipäätään mitään etua?
Mietin, että annan ulkoseinälevyjen jäädä, kun taas jotkut väliseinät avataan. Mutta sitten kysymys on, laitanko uutta masoniittia tai ohutta kipsiä, minua ärsyttää se, että huoneet pienenevät, vaikka kyse olisi muutamista millimetreistä...
Onhan toki ohutta remonttikipsiä, mutta...
Pitäisikö minun jättää masoniitti paikalleen, onko masoniittilevyillä ylipäätään mitään etua?
Mietin, että annan ulkoseinälevyjen jäädä, kun taas jotkut väliseinät avataan. Mutta sitten kysymys on, laitanko uutta masoniittia tai ohutta kipsiä, minua ärsyttää se, että huoneet pienenevät, vaikka kyse olisi muutamista millimetreistä...
Oletko poistanut masoniittilevyn ja tarkistanut kuinka paksu se on? 60-luvulta peräisin olevan vapaa-ajan asuntoni seinäverhouksena käytetty masoniitti on noin 11 mm paksu ja hämmästyisin, jos omasi on ohuempi.
keittiössä minulla oli suuri reikä, siellä pystyin mittaamaan levyn paksuuden olevan 10mm, vaikka epäilen, että minulla ei ole samaa onnea muiden kohdalla.
Ihmiset sanovat, että "elävä" materiaali liikkuu enemmän ja joko sen tai painaumien takia tapetit ovat halkeilleet joissakin paikoissa...
(rakennettu 1981, moduulitalo, 2 metrin torppapohja)
Mitä kipsilevyn paksuuksia on valittavana?
Ihmiset sanovat, että "elävä" materiaali liikkuu enemmän ja joko sen tai painaumien takia tapetit ovat halkeilleet joissakin paikoissa...
(rakennettu 1981, moduulitalo, 2 metrin torppapohja)
Mitä kipsilevyn paksuuksia on valittavana?
13mm kipsi on standardi, ei oikeastaan ole syytä valita muuta...
Renoveringskipsi on vain 6mm, toimii ehkä hyvin asennettuna masoniitin päälle.
Väliseinän voi rakentaa vain yhdellä kipsilevyllä rungon/eristyksen päälle, paremman vakauden ja huomattavasti helpomman mahdollisuuden kiinnittää kaappeja ja hyllyjä vuoksi rakennetaan joskus OSB-levyllä kipsin alle. (Suositellaan lämpimästi esimerkiksi keittiöihin...), toisissa tapauksissa käytetään joskus kaksinkertaista kipsikerrosta.
Yksi kipsin eduista masoniittiin verrattuna on palonkestävyys...
Renoveringskipsi on vain 6mm, toimii ehkä hyvin asennettuna masoniitin päälle.
Väliseinän voi rakentaa vain yhdellä kipsilevyllä rungon/eristyksen päälle, paremman vakauden ja huomattavasti helpomman mahdollisuuden kiinnittää kaappeja ja hyllyjä vuoksi rakennetaan joskus OSB-levyllä kipsin alle. (Suositellaan lämpimästi esimerkiksi keittiöihin...), toisissa tapauksissa käytetään joskus kaksinkertaista kipsikerrosta.
Yksi kipsin eduista masoniittiin verrattuna on palonkestävyys...
Viimeksi muokattu:
sillä siellä roikkuivat keittiökaapit jne... toiset antavat heikon vaikutelman kun koputtaa niihin, mutta sehän johtuu siitä, että ne ovat tyhjiä sisäpuolelta, joten se voi olla syy vaikutelmaan, siksi haluan avata ja eristää ne..
Mjo, mutta eihän ne ole asentaneet keittiökaappeja pelkästään levyyn? Syy siihen, että en usko sen olevan ohuempi kuin 10 mm muualla talossa, on se, että koko seinä muuten notkahtaisi koolausten välillä. Jos on c/c 600 ja sinulla on 3 mm paksu kovalevy, niin koko seinä notkahtaa heti kun nojaat siihen kädelläsi.
Oletko ripustanut jonkin taulun seinälle? Notkahtiko koko seinä jokaisella vasaraniskulla, kun laitoit koukkusi?
Oletko ripustanut jonkin taulun seinälle? Notkahtiko koko seinä jokaisella vasaraniskulla, kun laitoit koukkusi?
jaa ne ovat kai vakaita siinä mielessä... ei se muuta sitä kauheaa, että on pakko asentaa paksumpia levyjä, vaikka huoneet pienenevätkin minimaalisesti, hehe...
Onko remonttikipsi paljon heikompaa? mieluummin huoneet olisivat isompia..
Onko remonttikipsi paljon heikompaa? mieluummin huoneet olisivat isompia..
Tarkoitatko kokonaiset 3 mm paksummat seinät? Jos sinulla on pari kerrosta tapettia vanhoilla seinillä, se menee tasan. Kunnostuskipsi on 6 mm eikä ole tarkoitettu seisomaan vapaasti ilman tukea takana.