Nykyään sisustettu ullakko, johon on portaat. Portaissa on kaide, mutta portaikon aukon ympärille tarvitaan kaide. Lattiaa ei ole vielä asennettu, vaan siellä on edelleen väliaikainen lattia.
Tulisiko kaide asentaa ennen lattian asentamista vai voiko sen tehdä sen jälkeen?

Ei kukaan?

Voiko tolpat kiinnittää lankkulattiaan vai täytyykö minun nostaa lattia hiukan ja kiinnittää ne johonkin tukipalkkiin? Olen miettinyt vähän tolpparuuvia suoraan lankkuun.

Kunhan saat otetta hakkeesta, mikään ei estä sinua tekemästä niin kuin olet suunnitellut.

Kysymys, kumpi saa paremman pidon lastuvillassa;

1) M10 rampamutteri pylväässä ja lastuvillassa
2) M8 rampamutteri pylväässä ja kepinruuvi, jossa toinen puoli on "a la ranskalainen puuruuvi" (en löydä kepinruuvia, joka on suurempi kuin M8)?

Mikael_L
Voisit ehkä kertoa hieman enemmän tai liittää jonkin kuvan.

Miettii hieman kiinnitysmahdollisuuksista ja miltä se näyttää, sekä miten kaide on suunniteltu ja mihin se liittyy yläosassa. Jos kaiteen voi ruuvata seiniin sopivissa paikoissa, sen ei tarvitse olla erityisen hyvin kiinni lattiassa. :)

Mikael_L
Liitän periaatekaavion...
Tolppien väliin tulee olla ruostumattomasta teräksestä tehtyjä putkia, väli C-C 11 cm
Lyhyt osa kauimpana (toisella puolella portaita) tulee myös kiinnittää seinään, vaikka se ei ole piirretty.

Toivottavasti ymmärrätte kuvan...

Ja tältä portaat näyttävät oikeasti, tosin alapuolelta...
trappa2.jpg

• Trappamalli, jossa vaakasuoria tolppia ja seinälle kiinnittyvä kaide. Näkymä ylhäältä, yksityiskohtia kuten ruostumattomat putket eivät ole esillä.
Mikael_L sanoi:
Sinulla on niin hauskoja nimiä tavaroillesi :rolleyes:
Haha... Käytän, minulle, täysin uusia termejä. Opin nämä intensiivisen googlauksen jälkeen...:blushing:

Tulkitko hiljaisuuden niin, että niin kauan kuin saan otteen spångolvet-sillalta, molemmat vaihtoehdot toimivat? :)

Joo! :)

Mikael_L
Immobililla on luultavasti paljon enemmän tietoa kuin minulla tässä asiassa. :)
Olen huomannut sitoutumisen portaisiin liittyvissä kysymyksissä aiemmin.

Mutta itse olisin hieman huolissani yksinäisestä porraskaiteesta, joka seisoo siellä, missä portaat loppuvat.
Muut kaiteet ovat tuettuja joko seinää vasten tai muihin kaiteisiin kahteen suuntaan.

En tiedä, tuntisinko oloni niin turvalliseksi vain yhdellä ruuvilla seinän alaosassa.
Sekä kuvassasi että luonnoksessasi näen kuitenkin viitteen siitä, että kaide ulottuu itse portaikkoon tai noin puoliksi. Jos pystyy tekemään 20 cm pidemmän kaiteen, joka ulottuu alaosassa ja kiinnittämään sen lattian palkistoon sivusta, se voisi olla erittäin tukeva, mielestäni. Mutta se vie hieman tilaa kulkemiseen.

Joo, se oli suunnitelma B tehdä juuri kuten kuvailet. Eli tehdä siitä 165mm pidempi, poistaa 3/4 tolpan kohdalla 165mm ja kiinnittää se regeliin.
Tämä on ehdottomasti vaatimus, jos se olisi suora kaide, mutta nyt kaide on vinossa + kiinnitykset tolppaan, joka on kiinnitetty sivupalkkiin sekä toisella puolella olevaan seinään. Mielestäni sen pitäisi pitää sen tukevana.

Mikael_L
Joten tarkoitat, että se tolppa, joka seisoo portaikon ylimmän askelman vasemmalla puolella (alhaalta katsottuna), on jo kiinnitetty vangstyckeen ja on hyvin paikoillaan ...?

Jos näin on, en usko, että mikään muu tolppa antaisi periksi, ellette käytä bobcatia siellä sisällä :D
Kaikilla muilla tolpilla onhan seinä tai kaide kahteen suuntaan, ja se yhdessä kohtuullisen yksinkertaisen lattiaan kiinnityksen kanssa pärjännee hyvin.

Yes box, se on kiinnitetty sekä kehykseen että seinän säätimeen.

Villillä 5-vuotiaalla tyttärellä voi olla jotain yhteistä bobcatin kanssa, joten sen pitäisi pysyä paikoillaan...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.