12 395 lukukertaa ·
19 vastausta
12k lukukertaa
19 vastausta
Kaatuvat MDF-levyt!
Sivu 1 / 2
Hei,
olen valmistanut 3 kpl liukuovia MDF:stä noin 210x103 cm.
Nämä on tapetoitu etupuolelta.
Valitettavasti ne ovat alkaneet taipua
Nyt kysymys on, miksi? Johtuuko se siitä, että ne on tapetoitu vain yhdeltä puolelta,
jolloin siitä tulee tiivis, kun taas takapuoli imee kosteutta?
Voisiko tämä korjautua yksinkertaisesti maalaamalla takapuolen?
Tai ovatko ne niin pahasti taipuneet ilmankosteuden vuoksi :eek:
Onko meillä MDF-asiantuntijoita siellä
olen valmistanut 3 kpl liukuovia MDF:stä noin 210x103 cm.
Nämä on tapetoitu etupuolelta.
Valitettavasti ne ovat alkaneet taipua
Nyt kysymys on, miksi? Johtuuko se siitä, että ne on tapetoitu vain yhdeltä puolelta,
jolloin siitä tulee tiivis, kun taas takapuoli imee kosteutta?
Voisiko tämä korjautua yksinkertaisesti maalaamalla takapuolen?
Tai ovatko ne niin pahasti taipuneet ilmankosteuden vuoksi :eek:
Onko meillä MDF-asiantuntijoita siellä
MDF tulisi aina kiinnittää tai vakauttaa esimerkiksi tavallisen puun avulla.
Ajattele Billy-hyllyä; periaatteessa siellä on viilu, joka estää hyllyjä taipumasta, puuhylly ei taivu koskaan yhtä paljon.
Ilmankosteus ei ole myöskään hyväksi MDF:lle, se imee kaiken itseensä kuten tietää se, joka on yrittänyt maalata sitä.
Ajattele Billy-hyllyä; periaatteessa siellä on viilu, joka estää hyllyjä taipumasta, puuhylly ei taivu koskaan yhtä paljon.
Ilmankosteus ei ole myöskään hyväksi MDF:lle, se imee kaiken itseensä kuten tietää se, joka on yrittänyt maalata sitä.
Laitoin ne pukille. Ensin 4-5 tunniksi ilman tukea keskeltä. Sitten tuella noin vuorokauden. Olin aiemmin huomannut, että ne "muotoutuvat". Sitten maalasin jokaisen oven kahdesti kattomaalilla. Ensimmäinen ovi on ollut paikallaan noin 2 viikkoa nyt ilman merkittävää liikettä.
Mutta suosittelen maalaamaan tai tapetoimaan molemmat puolet heti alusta alkaen.
Mutta suosittelen maalaamaan tai tapetoimaan molemmat puolet heti alusta alkaen.
Maalasin eilen raaka MD-oven lattialämmityspaneelia (noin 70X80 cm) vasten. MDF oli 19 mm paksu ja olin lukenut tämän ketjun ennen maalaamista. Maalasin takapuolen kerran ja etupuolen 2-3 kertaa. Nyt näen heti, että ovi taipuu päivän kuluttua. Kuivumisen aikana olin asettanut sen pystyasentoon. Katsotaan, oikaiseeko se itsensä, kun maali on kunnolla kuivunut. Taipuminen tapahtuu sille puolelle, jota maalasin eniten.