Hei,
olen valmistanut 3 kpl liukuovia MDF:stä noin 210x103 cm.
Nämä on tapetoitu etupuolelta.

Valitettavasti ne ovat alkaneet taipua :mad:

Nyt kysymys on, miksi? Johtuuko se siitä, että ne on tapetoitu vain yhdeltä puolelta,
jolloin siitä tulee tiivis, kun taas takapuoli imee kosteutta?

Voisiko tämä korjautua yksinkertaisesti maalaamalla takapuolen?

Tai ovatko ne niin pahasti taipuneet ilmankosteuden vuoksi :eek:

Onko meillä MDF-asiantuntijoita siellä :)

MDF tulisi aina kiinnittää tai vakauttaa esimerkiksi tavallisen puun avulla.

Ajattele Billy-hyllyä; periaatteessa siellä on viilu, joka estää hyllyjä taipumasta, puuhylly ei taivu koskaan yhtä paljon.

Ilmankosteus ei ole myöskään hyväksi MDF:lle, se imee kaiken itseensä kuten tietää se, joka on yrittänyt maalata sitä.

Mutta mitä voin nyt tehdä asialle?
Ovet ovat täysin valmiit.

Mitä mieltä olet teoriasta, että ne ovat vain verhoiltuja yhdeltä puolelta?
Kaikki 3 ovat taipuneet samaan suuntaan.

Paperi onhan melko vetoluja, joten se on täysin mahdollista.

Eilen maalasin yhden oven takapuolen, katsotaan mitä se antaa!

Lisää ehdotuksia?

Kyllä, sitä minä epäilin!
Katsotaan mitä maalaus antaa.

Seuraava askel on tapetoida takapuoli!

Toivottavasti ei ole liian myöhäistä...... :-(

Jumala, miten tylsää, toivottavasti se selviää...

Olen nyt maalannut kaikki ovet ja toistaiseksi ne pitävät muotonsa, kop kop....:D
Katsotaan mitä tapahtuu, kun ulkona on kuivempi ilma :confused:

Ovatko ne suoristuneet taas?

Aion aloittaa liukuovien rakentamisen pian...

Laitoin ne pukille. Ensin 4-5 tunniksi ilman tukea keskeltä. Sitten tuella noin vuorokauden. Olin aiemmin huomannut, että ne "muotoutuvat". Sitten maalasin jokaisen oven kahdesti kattomaalilla. Ensimmäinen ovi on ollut paikallaan noin 2 viikkoa nyt ilman merkittävää liikettä.

Mutta suosittelen maalaamaan tai tapetoimaan molemmat puolet heti alusta alkaen.

Maba sanoi:
Luulin melko äskettäin, että pitäisi tapetoida molemmilta puolilta.

Se on totta, jos haluaa esim. tapettia, sitä täytyy olla molemmilla puolilla. Tämä pätee kaikkiin puukuitulevyihin.

mikä oli MDF-levyjen paksuus

Maalasin eilen raaka MD-oven lattialämmityspaneelia (noin 70X80 cm) vasten. MDF oli 19 mm paksu ja olin lukenut tämän ketjun ennen maalaamista. Maalasin takapuolen kerran ja etupuolen 2-3 kertaa. Nyt näen heti, että ovi taipuu päivän kuluttua. Kuivumisen aikana olin asettanut sen pystyasentoon. Katsotaan, oikaiseeko se itsensä, kun maali on kunnolla kuivunut. Taipuminen tapahtuu sille puolelle, jota maalasin eniten.

Myös minun olivat 19 mm. Kun tapetoin omani, ne roikkuivat. Ne kaartuvat sisäänpäin. Kuten U, jossa U:n avautuva osa osoittaa ulospäin vaatekaapista (jos ymmärrätte:rolleyes:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.