3 443 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Kaapelinsuojaputken tiivistys, millä?
Talon rakentaminen on todellakin loputon sarja vaikeita ongelmia ja nyt on huomattu vielä yksi. Meidän markskåp sijaitsee noin 1.5-2 metriä maaperäämme ylempänä ja sähkömiehemme kertoi meille nyt, että markskåpista talon alle kulkeva kaapelinsuojaputki voi toimia sifonina, jos siihen tulee vuotoja korkeuserojen vuoksi, mikä ei työskentelyhetkellä tullut mieleeni tai kaivinkoneenkuljettajalle. Ongelmaan kuuluu myös, että urakoitsijana toiminut kaivoyritys on asettanut nämä kaapelit todella syvälle, ne laskevat käytännössä suoraan alaspäin markskåpista talon perustaan ja ovat useiden metrien syvyydessä, mikä tekee putken katkaisemisesta maaperään hankalaa. Ajattelin, että voisiko kaapelin ympärille valaa vedenpitävän suojuksen ja mitä materiaalia pitäisi siinä käytettää? Epoksi? Bitumi-pohjainen? Bentonitti-savi? Muita vinkkejä?
Mihin ratkaisuun päädyit? Minulla on kaksi kaapelin suojaputkea, jotka samoin kuin sinun, ovat liian syvällä kaivettaviksi ja katkaistaviksi. Nyt ne ovat halkeilleet ja joka kerta kun sataa, kellariin virtaa vettä.Marcus Hennix sanoi:
Talojen rakentaminen on todellakin loputon sarja vaikeasti ratkaistavia ongelmia, ja nyt olemme havainneet vielä yhden. Meidän maakaappimme sijaitsee noin 1,5-2 metriä korkeammalla kuin talomme sokkeli, ja sähköasentajamme informoi meitä nyt siitä, että kaapelin suojaputki, joka kulkee maakaapista maan alla taloon, voi toimia sifonina vuotojen sattuessa korkeuseron vuoksi. Tämä oli jotain, mitä minäkään enkä kaivinkoneenkuljettaja tullut ajatelleeksi työn aikana. Ongelmaan liittyy, että kaivurityöfirma, joka suoritti urakan, on asentanut nämä kaapelin suojaputket erittäin syvälle, ne sukeltavat käytännössä suoraan alaspäin maakaapista ja talon perustukseen, ja makaa useiden metrien syvyydessä, mikä tekee siitä erittäin hankalan katkaista putki maassa. Mietin, voisinko valaa vesitiiviin ympäristön sähkökaapelin ympärille ja mitä pitäisi siinä tapauksessa käyttää? Epoksi? Bitumi-pohjainen? Bentonitti-savi? Muita vinkkejä?
Päädyin puhkaisemaan putken niin syvältä kuin pääsin talon sisältä ja täytin sen sitten saumavaahdolla letkun avulla. Saumavaahto ei ole täysin tiivis, mutta sen pitäisi ainakin vaimentaa virtausta. Lopuksi valoin peilin epoksia kannen päälle noin 2 dm sokkelin alapuolelle. Ajatus oli, että tekemäni reiät johtavat kuitenkin alapuolisen salaojituksen kohdalle, joten toivottavasti mahdollinen vesi löytää tiensä sinne. Suunnitelmissani on kuitenkin kaivaa ylhäältä päin maakaapin ympäriltä, jos ongelmia ilmenee, mutta se ei tule olemaan mukava työ, sillä minun on mentävä noin 2 m alas putken ympärille päästäkseni perustuksen alle ja salaojitettava ympäriinsä, jotta lopulta johdatan veden ojaan. Tällöin ei pitäisi syntyä vesipatsasta, joka tunkeutuu sorapatjan yläpuolelle. Miten tasot ovat talosi/maakaappisi ympärillä?OlaMalmö sanoi:
Minulla on kaksi kaapelia, jotka kulkevat kellarista puutarhan toiseen päähän olevaan piharakennukseen. Ehkä 1,5 m maanpinnan alapuolella, ja putket kulkevat valitettavasti suuren lisäosan ja terassin alla, joten ylös kaivaminen ei ole minulle ratkaisu. Olen miettinyt, voisiko putkiin tehdä reikiä niin, että salaojitus hoitaisi veden, kuten sinä teit, mutta en ole keksinyt hyvää ideaa, miten onnistuisin siinä. Mitä sinä käytit?
Koska minun ei tarvinnut mennä niin syvälle maan alle (noin 30 cm), pystyin kaivamaan putken ympärille ulkopuolella ja sitten varovasti tekemään reiän veitsellä. Mietin myös, kuinka voisi puhkaista muutama metri putken sisällä, mutta en keksinyt realistista ratkaisua. Mekaanisesti reiän leikkaaminen tuntuu lähes mahdottomalta niin kauas ja reiän polttaminen jonkinlaisella hehkulangalla tuntuu erittäin riskialttiilta, koska sillä todennäköisesti helposti sulattaisi sähkökaapelin suojakuoren.OlaMalmö sanoi:
Minulla on kaksi kaapeliverkkoa, jotka kulkevat kellarista puutarhan toiseen päähän sijaitsevaan "friggebod" :iin. Ehkä 1,5 m maanpinnan alla ja putket kulkevat valitettavasti suuren laajennuksen ja terassin ali, joten kaivaminen ei ole valitettavasti ratkaisu minulle. Olen miettinyt, voisiko putkiin tehdä reikiä niin, että salaoja hoitaisi veden, kuten sinä teit, mutta en ole keksinyt hyvää ideaa, miten onnistuisin siinä. Mitä sinä käytit?
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tätningslist för både glas och lucka
Ved, Pellets, Flis -
Mikä tiivistenauha kellarinluukun päälle?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Tätning bastugolv/panelände - fogskum?
Bastu -
Var får man tag på en liknande tätningslist till dörren
Fönster & Dörrar -
Justera ny dörr/karm med tätningslist
Fönster & Dörrar