4 893 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Kaapeleiden läpivienti kylmälle ullakolle
Verkkojohtojen vetäminen kylmälle ullakolle. Kuten näkyy, kaksi kaapelia, jotka vedin läpi 10 vuotta sitten. Nyt haluan kuitenkin vetää koko nipun ja valmistautua lisää, yhteensä noin 20, joten nippu (mutta tavallista Cat 6 -kaapelia, ei siis mitään massiivista).
Miten parhaiten tehdä läpivienti niin, että käytännöllisesti voi vetää kaapeleita nyt ja myöhemmin lisää, ja samalla saada kosteussulku fiksusti? Tähän asti olen ajatellut ehkä muoviputken pätkän, leikattuna tarpeeksi pitkäksi, jotta se menee vain sisäkaton läpi ja siis loppuu "alla" eristyksen ullakolla, ja vetää kaapelit eristyksen läpi ja ylös kattopalkkeihin ripustusta varten. Sitten tukkia eristeellä ja kosteussululla kaapeleiden ympärillä putkiläpiviennissä...? Käypää? Onko kellään vinkkejä kosteussulkupaloista, jotka voi liimata sinne? Olin muistavinani, että on olemassa tiivistykseen kaapeliläpiviennin ympäri, mutta en ole löytänyt etsiessäni.
Kiitos!
Miten parhaiten tehdä läpivienti niin, että käytännöllisesti voi vetää kaapeleita nyt ja myöhemmin lisää, ja samalla saada kosteussulku fiksusti? Tähän asti olen ajatellut ehkä muoviputken pätkän, leikattuna tarpeeksi pitkäksi, jotta se menee vain sisäkaton läpi ja siis loppuu "alla" eristyksen ullakolla, ja vetää kaapelit eristyksen läpi ja ylös kattopalkkeihin ripustusta varten. Sitten tukkia eristeellä ja kosteussululla kaapeleiden ympärillä putkiläpiviennissä...? Käypää? Onko kellään vinkkejä kosteussulkupaloista, jotka voi liimata sinne? Olin muistavinani, että on olemassa tiivistykseen kaapeliläpiviennin ympäri, mutta en ole löytänyt etsiessäni.
Kiitos!
Olin vetänyt putken kokonaan eristyksen läpi. "Tiivistänyt" putken sisäpuolelta vaahtomuovilla tai muulla eristeellä, joka on helppo purkaa. Antaa putken päättyä eristyksen sisällä on varmaan kuin pyytää ongelmia.
Hmm, ehkäpä niin? Alkuperäinen ajatukseni oli, että aikaisemmin kuulin, ettei pitäisi vetää putkia/letkuja lämpimästä kylmään, koska silloin voi tulla kondensaatiota - mutta ehkä, jos tiivistää putken (kunnolla) niin ettei lämmin ilma pääse nousemaan? Millaisia ongelmia ajattelet, että voisi syntyä (rehellinen kysymys, yritän oppia lisääL largab sanoi:
Hm, hyvä pohdinta - kosteus/kondenssiongelman tunnen, mutta alipaineen aspektia en ole ennen ajatellut... ehkä toisin sanoen onni, että touhuan juuri kodinhoitohuoneessa - siellä on lämmin talteenottopumppu ja poistoilmanvaihto, joten juuri siellä on lievä alipaine. Kiitos vinkistä.L largab sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi