Hei,

Minulla on talo vuodelta 1964, jossa on 15 cm Siporex (60 cm leveät) välipohjassa. Olen äskettäin remontoinut kylpyhuoneen ja siirtänyt kylpyammeen sijoituksen ulkoseinää pitkin poikittain ulkoseinään. Kantavien seinien välinen jänneväli alemmassa kerroksessa on 319 cm.

Kylpyhuoneen yläkuvassa näkyy aiempi kylpyammeen sijoitus sekä uusi sijoitus (hienolla punaisella värillä). Poikkileikkauskuvassa näkyy välipohja ja kantavat seinät kellarissa.

Koska kylpyammeesta tulee lyhyempi, sen täytyy olla hieman syvempi ja siten todennäköisesti hieman raskaampi täytenä, mutta varmasti suurempi kuorma per pinta-ala.

Kysymys on yksinkertaisesti,
pitäisikö minun lopettaa huolehtiminen ja täyttää kylpyamme, vai tukea sitä jollain tavalla ensin?

Kiitollinen kaikesta palautteesta!

• Pohjapiirros kylpyhuoneesta ja alakerran kantavista seinistä, kylpyammeen vanha ja uusi sijainti (punaisella), span 319 cm.
  • Kylpyhuoneen leikkauspiirros vuodelta 1964, jossa näkyy Siporex-välipohja ja kantavat seinät. Kylpyammeen vanha ja uusi sijainti merkittynä.
Mielestäni sinun pitäisi lopettaa murehtiminen! Jos aikoo laskea vanhempien kevytbetonirakenteiden kantavuutta, tarvitaan kevytbetonikirjaa, jota nykyään täytyy etsiä antikvariaateista. Mutta, vedellä täytetty kylpyamme on pidettävä lyhytaikaisena kuormana, eikä painopiste ole siirtynyt niin paljon ulospäin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.