Asun talossa, joka on rakennettu joskus ennen vuotta 1906 (olen löytänyt kauppasopimuksen, jossa talo myytiin vuonna 1906 hintaan 300 kruunua, valitettavasti ei mainita milloin talo on rakennettu). Vanhan punaisen talon runko on yhä jäljellä ja yllätys yllätys, tämä osa on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vuonna 1975 lisätty osa. Nyt varsinaiseen kysymykseeni. Talossa on kaunis (ainakin omasta mielestäni) yksinkertainen kaakeliuuni. Olen olettanut, että se on alkuperäinen siitä lähtien, kun talo rakennettiin, olenko oikeassa? Onko täällä ketään, jolla on erityisosaamista kaakeliuunien suhteen? Ovatko eri mallit nimetty jotenkin erityisesti? Onko kaakeliuunini "köyhän miehen uuni" vai käyttivätkö he viimeiset kolikot saadakseen kauniimman? Pitäisikö/voiko/kannattaako tällainen kaakeliuuni saumata uudelleen? En halua mokata, mutta uskon, että se olisi kauniimpi, jos sen saumattaisiin uudelleen. Jos näin on, millä saumataan, joka kestää sellaisia lämpötiloja? Arvostan kaikkea tietoa, mitä voin saada! Mukavaa iltaa!
Valkoinen, yksinkertainen kaakeliuuni, jossa on koristeellinen yläosa, halkoja ja takkavälineet lähistöllä, kasvi seisoo vasemmalla.
 
En ole asiantuntija, mutta elän kaakeliuuneilla. Ikä voi pitää paikkansa, tyyli näyttää oikealta. Sinun vaikuttaa olevan yhtenäinen, kaikki osat näyttävät kuuluvan yhteen. Suosittelisin nuohoojan koepainatusta, jos sitä ei ole käytetty pitkään aikaan, se voi olla vaatimus. Jos se on tiukka, mitään ei tarvitse tehdä, muuten on puhuttava kaakeliuunimestarin kanssa. Tiiveydestä huolehtii sisäinen tiili, kaakeli on vain kuori. Kaakeliuunin asentaminen ei ole amatööritason työ.
 
U Urban J A sanoi:
En ole ekspertti mutta elän kaakeliuunien kanssa. Ikä saattaa olla oikea, tyyli näyttää oikealta. Sinun kaakeliuunit näyttävät kuuluvan yhteen.
Suosittelisin nuohoojaa testiä, jos sitä ei ole käytetty pitkään aikaan, se voi olla vaatimus.
Jos se on tiivis, mitään ei tarvitse tehdä, muuten on puhuttava kaakeliuunin tekijän kanssa. Sisätiilet vastaavat tiiviydestä, kaakelit ovat vain kuori. Kaakeliuunin asettaminen ei ole amatöörityötä.
Kiitos vastauksesta!
Se on nuohottu ja hyväksytty ja sitä käytetään ahkerasti kylmänä vuodenaikana, joten siltä osin kaikki on kunnossa. En tarkoita purkaa ja koota sitä uudelleen, vaan ainoastaan "täyttää" kaakeleiden saumat.
 
Tämässä on käyttöä, ostin itse monta vuotta sitten, kun sain uunin uudelleen käytöön. Hän, joka teki työn, sanoi, että se oli enimmäkseen kosmetiikkaa. En muista, mitä aine se oli. Se tulisi tehdä, kun uuni on kuivunut rakennuksen jälkeen.
 
Microkatten
Hieno kaakeliuuni! Jos laattasaumat näyttävät vähän väsyneiltä, voit itse raikastaa ne tai antaa kaakeliuunimestarin tehdä sen, mikä käy melko nopeasti. Gysingellä on varmaankin jotain valmiiksi sekoitettua saumausmassaa, muuten voit tehdä itse, se koostuu enimmäkseen liidusta sekä vähän muusta plus pigmentistä. Tässä on esim. Skansenin resepti. Googlettamalla "foga kakelugn" löytyy melko paljon osumia.
 
  • Tykkään
chwi01
  • Laddar…
HUOM.
Jos aiot saumata kaakeliuunin, sen on oltava kylmä.
Saumat avautuvat lämmön vaikutuksesta ja sulkeutuvat jäähtyessä. Jos saumaat lämpimän uunin, vahingoitat kaakeleita.
 
Kiitos vastauksistanne! Tulkitsen ne kuitenkin niin, ettei se ainakaan ole jotain, mitä täytyy tehdä. Katsotaan, käytänkö aikaa ja energiaa saumoihin vai nautin siitä sellaisena kuin se on. :)
 
Katso seuraava video, jos olet utelias, miltä se näyttää sisäpuolelta. Videolla käydään läpi myös saumojen tekeminen lopussa.

 
T tgr_se sanoi:
Katso seuraava video, jos olet utelias siitä, miltä se näyttää sisältä. Ne käyvät myös läpi liitoksen lopussa.

[media]
Kiitos! :D(y)
 
Claes Sörmland
Olen samaa mieltä, se näyttää hyvin vuosisadan vaihteen tyyliseltä. Minulla on pyöreä samanlaisessa tyylissä asunnossa vuodelta 1905.
 
  • Tykkään
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Istuin tässä eräänä iltana ihaillen kaunista kaakeliuuniani ja päätin antaa sille vähän rakkautta, joten nyt olen saanut kotiin purkin Gysinge kaakeliuunin sauma-ainetta ja 2 uutta siemenpalloa (uusi sana minulle). Yritän myös kiillottaa luukut ja ylhäällä olevan pienen pyöreän luukun. Mutta seuraavaan kysymykseen: miten sauma-ainetta sekoitetaan? Verkkosivustolla lukee, että käyttöohjeet tulevat mukana, mutta niitä ei ollut. :thinking: Onko kellään vinkkejä?

https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/kakelugnsfog
 
Tänään sain yllättäen työhalua ja avasin saumamassa purkin ja usko tai älä, mutta ohjeet olivat purkissa! Onneksi en ehtinyt lähettää sähköpostia yritykselle kysyäkseni. :rofl: Olen tänään pessyt kaakeliuunin ja kaapinut pois erilaiset liat ja muun rojun. Saumaus tapahtuu ehkä huomenna. (y)
 
  • Tykkään
Jiji
  • Laddar…
Nyt se on valmis ja siitä tuli juuri sellainen kuin olen unelmoinut! Kaiken kukkuraksi huomasin, että luukuissa oli koristeellinen kuvio ja ne oli merkitty Gust. Eriksson Eskilstuna, mikä takaa, että se on täsmälleen yhtä vanha kuin talo. Onnellinen nyt! :love:
Valkoinen kaakeliuuni hienolla koristekuviolla ja messinkiluukulla, joka on vanhus merkitty Gust. Eriksson Eskilstuna. Valkoinen kaakeliuuni, jossa on koristeellinen kuvio ja kultainen luukku; uuni on vanha ja arvokas. Vanha, valkoinen kakluuni, jossa on Gust. Eriksson Eskilstunan merkki ja hieno kuviointi. Korkea laattaseinä, ruskea luukku alhaalla. Vanha kaakeliuuni, jossa on sileät valkoiset laatat ja koristeellinen kuviointi reunoilla, merkattu Gust. Eriksson Eskilstuna. Vanha messinkinen takkaluukku, jossa on koristeellinen kuviointi, valkoisen kaakelin ympäröimänä. Merkintä Gust. Eriksson Eskilstuna näkyvissä. Vanha messinkinen luukku kaakeliuunissa, jossa on koristeellinen kuvio ja merkintä "Gust. Eriksson Eskilstuna". Valkoinen koristeellinen kamiinan luukku, jossa on hienostunut kuvio. Patinoitunut metallinuppi keskellä. Gust. Eriksson Eskilstuna -merkintä. Valkoinen kaakeli, jossa on koristeellisia kuvioita ja kultainen koriste Gust. Eriksson Eskilstunan merkillä. Vanha metallinen ovi, jossa on Gust. Eriksson Eskilstuna -merkintä, heijastaa valoa ja näyttää kuluneita yksityiskohtia. Kullanvärinen kaapinovi, jossa on yksityiskohtainen kuviointi ja teksti "Gust. Eriksson Eskilstuna", heijastaa valoa. Vanha ikkunan avausmekanismi, jossa on Gust. Eriksson Eskilstunan kaiverrus, kuvattuna kermanvärisellä seinällä.
 
  • Tykkään
skogstomten ja 4 muuta
  • Laddar…
Samassa aukot ja samanlainen uuni mutta pyöreä. Talon pitäisi olla vuodelta 1880, mutta uuni voi olla lisätty myöhemmin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.