Asun talossa, joka on rakennettu joskus ennen vuotta 1906 (olen löytänyt kauppasopimuksen, jossa talo myytiin vuonna 1906 hintaan 300 kruunua, valitettavasti ei mainita milloin talo on rakennettu). Vanhan punaisen talon runko on yhä jäljellä ja yllätys yllätys, tämä osa on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vuonna 1975 lisätty osa. Nyt varsinaiseen kysymykseeni. Talossa on kaunis (ainakin omasta mielestäni) yksinkertainen kaakeliuuni. Olen olettanut, että se on alkuperäinen siitä lähtien, kun talo rakennettiin, olenko oikeassa? Onko täällä ketään, jolla on erityisosaamista kaakeliuunien suhteen? Ovatko eri mallit nimetty jotenkin erityisesti? Onko kaakeliuunini "köyhän miehen uuni" vai käyttivätkö he viimeiset kolikot saadakseen kauniimman? Pitäisikö/voiko/kannattaako tällainen kaakeliuuni saumata uudelleen? En halua mokata, mutta uskon, että se olisi kauniimpi, jos sen saumattaisiin uudelleen. Jos näin on, millä saumataan, joka kestää sellaisia lämpötiloja? Arvostan kaikkea tietoa, mitä voin saada! Mukavaa iltaa!
En ole asiantuntija, mutta elän kaakeliuuneilla. Ikä voi pitää paikkansa, tyyli näyttää oikealta. Sinun vaikuttaa olevan yhtenäinen, kaikki osat näyttävät kuuluvan yhteen. Suosittelisin nuohoojan koepainatusta, jos sitä ei ole käytetty pitkään aikaan, se voi olla vaatimus. Jos se on tiukka, mitään ei tarvitse tehdä, muuten on puhuttava kaakeliuunimestarin kanssa. Tiiveydestä huolehtii sisäinen tiili, kaakeli on vain kuori. Kaakeliuunin asentaminen ei ole amatööritason työ.
En ole ekspertti mutta elän kaakeliuunien kanssa. Ikä saattaa olla oikea, tyyli näyttää oikealta. Sinun kaakeliuunit näyttävät kuuluvan yhteen.
Suosittelisin nuohoojaa testiä, jos sitä ei ole käytetty pitkään aikaan, se voi olla vaatimus.
Jos se on tiivis, mitään ei tarvitse tehdä, muuten on puhuttava kaakeliuunin tekijän kanssa. Sisätiilet vastaavat tiiviydestä, kaakelit ovat vain kuori. Kaakeliuunin asettaminen ei ole amatöörityötä.
Kiitos vastauksesta!
Se on nuohottu ja hyväksytty ja sitä käytetään ahkerasti kylmänä vuodenaikana, joten siltä osin kaikki on kunnossa. En tarkoita purkaa ja koota sitä uudelleen, vaan ainoastaan "täyttää" kaakeleiden saumat.
Tämässä on käyttöä, ostin itse monta vuotta sitten, kun sain uunin uudelleen käytöön. Hän, joka teki työn, sanoi, että se oli enimmäkseen kosmetiikkaa. En muista, mitä aine se oli. Se tulisi tehdä, kun uuni on kuivunut rakennuksen jälkeen.
Hieno kaakeliuuni! Jos laattasaumat näyttävät vähän väsyneiltä, voit itse raikastaa ne tai antaa kaakeliuunimestarin tehdä sen, mikä käy melko nopeasti. Gysingellä on varmaankin jotain valmiiksi sekoitettua saumausmassaa, muuten voit tehdä itse, se koostuu enimmäkseen liidusta sekä vähän muusta plus pigmentistä. Tässä on esim. Skansenin resepti. Googlettamalla "foga kakelugn" löytyy melko paljon osumia.
HUOM.
Jos aiot saumata kaakeliuunin, sen on oltava kylmä.
Saumat avautuvat lämmön vaikutuksesta ja sulkeutuvat jäähtyessä. Jos saumaat lämpimän uunin, vahingoitat kaakeleita.
Kiitos vastauksistanne! Tulkitsen ne kuitenkin niin, ettei se ainakaan ole jotain, mitä täytyy tehdä. Katsotaan, käytänkö aikaa ja energiaa saumoihin vai nautin siitä sellaisena kuin se on.
Istuin tässä eräänä iltana ihaillen kaunista kaakeliuuniani ja päätin antaa sille vähän rakkautta, joten nyt olen saanut kotiin purkin Gysinge kaakeliuunin sauma-ainetta ja 2 uutta siemenpalloa (uusi sana minulle). Yritän myös kiillottaa luukut ja ylhäällä olevan pienen pyöreän luukun. Mutta seuraavaan kysymykseen: miten sauma-ainetta sekoitetaan? Verkkosivustolla lukee, että käyttöohjeet tulevat mukana, mutta niitä ei ollut. Onko kellään vinkkejä?
Tänään sain yllättäen työhalua ja avasin saumamassa purkin ja usko tai älä, mutta ohjeet olivat purkissa! Onneksi en ehtinyt lähettää sähköpostia yritykselle kysyäkseni. Olen tänään pessyt kaakeliuunin ja kaapinut pois erilaiset liat ja muun rojun. Saumaus tapahtuu ehkä huomenna.
Nyt se on valmis ja siitä tuli juuri sellainen kuin olen unelmoinut! Kaiken kukkuraksi huomasin, että luukuissa oli koristeellinen kuvio ja ne oli merkitty Gust. Eriksson Eskilstuna, mikä takaa, että se on täsmälleen yhtä vanha kuin talo. Onnellinen nyt!