4 917 lukukertaa ·
13 vastausta
5k lukukertaa
13 vastausta
Jyrsintä vaakasuoria uria lankkuseinään
Ajattelin jyrsiä flexslang-laatikot talomme, joka on puurakenteinen ja rakennettu vuonna 1942, seinien läpi. Täytyykö kantavuudesta huolehtia, jos jyrsii 16 mm syvän uran vaakasuoraan ulkoseinän sisäpuolelle? Arvioisin, että lankut ovat noin 60 mm paksuja.
Viimeksi muokattu:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 viestiä
Yleensä on eristekerros ja sitten laudoitus sisäpuolella lankkuverhouksen alla. Onko seinä eristetty ulkopuolelta?
Muuten harkitsisin rakentelemista ja eristämistä sisäpuolelta. Silloin on helppo vetää sähköt.
En tiedä heikentääkö seinää urien tekeminen, mutta se varmasti onnistuu. Tosin kipsilevyllä ei ole vaikutusta.
Paljon työtä kuitenkin. Sinun täytyy sahata kaksi uraa ja sitten poistaa keskiosa talttapäällä. Jyrsiminen yläpintaan saattaa kestää vielä kauemmin, luulisin.
Muuten harkitsisin rakentelemista ja eristämistä sisäpuolelta. Silloin on helppo vetää sähköt.
En tiedä heikentääkö seinää urien tekeminen, mutta se varmasti onnistuu. Tosin kipsilevyllä ei ole vaikutusta.
Paljon työtä kuitenkin. Sinun täytyy sahata kaksi uraa ja sitten poistaa keskiosa talttapäällä. Jyrsiminen yläpintaan saattaa kestää vielä kauemmin, luulisin.
Ei, ulkopuolella ei ole ylimääräistä eristystä. Se on tietysti vaihtoehto, mutta silloin pitää laittaa uudet smygar ja muuta siihen liittyvää... Kyllä, se vei vähän aikaa, tein kuten ehdotit, käytin sirkkeliä ja sitten talttaa ehkä 1,5 m ennen kuin aloin huolestua seinästä. Se kesti ehkä 20 minuuttia.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Seinässä on todennäköisesti 21/2 tuuman lankkuja. Jäljitys ei vaikuta lujuuteen. Lankkuseinä toimii lähinnä levyrakenteena, jossa jokainen lankku on kiinnitetty viereiseen useilla vinonaulatuilla 6" nauloilla.
Jos se ei olisi vaikuttanut lujuuteen, niin he olisivat varmaan rakentaneet 2" sijaan 2½.
Kysymys on, kuinka paljon merkitystä sillä on...
En tekisi pitkiä horisontaalisia uria, mutta se olen minä.
Kysymys on, kuinka paljon merkitystä sillä on...
En tekisi pitkiä horisontaalisia uria, mutta se olen minä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksittäinen lankku kestää erittäin suuren kuorman kuitusuunnassa. Kun useita lankkuja yhdistetään pontilla ja nauloilla, murtumisriski rajoittuu ja jokainen lankku kestää vielä enemmän. Jos haluaa saada käsityksen siitä, millaisia kuormia (kuitusuunnassa) jopa heikko puutavara kestää, voi tutkia Träguiden/Konstruktion/Dimensionering/Dimensioneringsvärden och bärfförmåga/Stolpar-strävor av konstruktionsvirke. Lankkujen mitat määräytyivät todennäköisesti eniten niiden lämmöneristävyyden ansiosta. 3 tuumaa oli tavallista, mutta myös 2 tuumaa yksinkertaisemmissa rakennuksissa.
Kyllä seinä todennäköisesti kestää ja on todennäköisesti nopeampaa jyrsiä letku kuin harventaa, ja se säästää hieman tilaa. Jos harventaa, haluaa mielellään osb-levyä, vaikka se ei olekaan välttämätöntä, kun takana on 22 mm lankkoseinä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Lankkurunko (pystyssä ja pontattuja lankkuja) oli vallitseva menetelmä, kun rakennettiin pieniä taloja noin vuosien 1920 ja 1950 välillä. 1940-luvun alkuun asti käytettiin enimmäkseen 21/2 tai 3 tuuman lankkuja, sen jälkeen lähes poikkeuksetta 2 tuuman lankkuja, joita pidettiin riittävän staattisina ominaisuuksiltaan kaksikerroksiseen taloon. Sen sijaan lisättiin lämmöneristystä muilla tavoin.
Klikkaa tästä vastataksesi
