tommib
Olemme käynnissä suuren remontin kanssa yläkerrassa, jossa mm. remontoimme kylpyhuoneen täysin sekä pintakerrokset melkein kaikissa huoneissa. Tämän yhteydessä ajattelin asentaa lattialämmityksen yläkertaan. Ehtona on kuitenkin, ettei se tuo lisää korkeutta ollenkaan, koska se on osittain herkkä uuden portaamme kohdalla ja lisäksi kattokorkeus on matala puolessa yläkertaa.

Tämän ratkaistakseni ajattelin jyrsiä letkun alas palkkeihin, jotka koostuvat 20 cm paksuista raudoitetuista kevytbetonipalkeista. Jos voin upottaa 16 mm näihin letkun kanssa, en lisää juuri mitään korkeutta entiseen verrattuna, koska palkkien päällä on ollut 6 mm aluslevyt. Ajatuksena on käyttää lämpölevyjä, letkua ja sitten 5 mm tasoitemassaa tasoittamaan lattiat. Sen jälkeen asennetaan askeläänimatto ja sopiva lattia, todennäköisesti laminaatti.

Suunnitelmani on siten jyrsiä 16-17 mm syviä uria, yksi per palkki ja yksi kahden palkin saumassa. Saumassa en ole lainkaan huolissani, koska siellä on jo valmiiksi aika suuri ura monin paikoin, mutta voinko aiheuttaa ongelmia, jos jyrsin pitkittäisiä uria palkin keskelle? Olen tarkistanut yhdestä läpiviennistä, joka on porattu palkkeihin, ja siinä näkyy olevan yli 16 mm raudoitukseen, joten sen ei pitäisi vaikuttaa. Muutama poikittainen ura tulee myös käännöksiä varten.

Lisäksi mainittakoon, että alun perin molemmilla pitkittäisillä sivuilla (siis poikkipalkkien) on ollut 2 cm ura olemassa oleville elementtiputkille talon toisella puolella.

Välipohjan rakennesuunnitelma näyttää seuraavalta:
Rakennuspiirustus yläkerran välipohjasta, jossa näkyy runkorakenteet ja mittakaavat; tarkoituksena asentaa lattialämmitys ilman korkeuden korotusta.

Jos tämä ei ole mahdollista, täytyy poistaa vanha yksiputkijärjestelmä ja asentaa uusi kaksiputkijärjestelmä PEX:llä, sillä epäilen, että järjestelmässä on pieni vuoto jossain. Haluan kuitenkin vaihtaa kaiken.

R
16-17 mm uran ottoaminen sujuu hyvin, raudoituksen tulisi oikeastaan olla alareunassa tai keskellä
kantavuus ei tule vaikuttamaan mitenkään

• Tykkään
tommib
  • Laddar…
tommib
Raudoitus on sekä ylä- että alareunassa, mutta olen ymmärtänyt, että alareunassa oleva kantaa suurimman osan kuormasta. Olen porannut muutaman reiän palkkien läpi 125 mm ilmastointiputkille, joten on mahdollista katsoa, missä raudoitukset sijaitsevat. Olen myös katkaissut pari, kun tein kanavan TV:n kaapelia varten alakerrassa. Nykyään olen hyvin varovainen sen suhteen, mitä katkaisen enkä tee enempää kuin yhden isomman reiän per palkki. Mieluummin en yhtäkään.

Joka tapauksessa kaksi uraa on koekäytetty jyrsinnässä. En saanut syvyyden säätöä kohdalleen jostain syystä, joten urat ovat hieman matalat. Se kuitenkin riittää toteamaan, että ne ovat hieman liian kapeita, letku ei mene kunnolla alas. Aion kokeilla uudestaan ensi viikolla, kun olen ostanut 18 mm tapitusjyrsimen, silloin puuseppä tulee myös käymään oikeanlaisen levyn kanssa.

Se aiheuttaa myös aivan järkyttävän paljon pölyä, vaikka pölynimuri on kiinnitettynä...

• Tykkään
StevieGee
  • Laddar…
Voitko tehdä luonnoksen piirustuksesta, miten haluat vetää letkun?
Pitkittäissuunnassa on rauhallista, eniten missä tulet menemään poikki lohkojen.

tommib
Käännökset tulevat olemaan poikittain melkein jokaisessa palkissa. Syöttö vasemman puolen huoneisiin kulkee vanhassa pitkittäisessä ojassa patteriputkia varten.

Käännöksistä voi tehdä hieman matalampia, koska siellä ei tule olemaan levyä, mutta ei kovin paljon. Ne eivät kuitenkaan ulotu rautoihin asti.

Oletko jo ottanut lattian pois?
Minun luonani kaikki kattolamppujen ym. sähköputket ovat upotettu ylempään palkkiin.

tommib
Jep. Lattia on poissa ja tiedän, mihin kaikki putket menevät (eivät siellä). Tasaiset hienot palkit.

Viimeksi muokattu:

Paras vastaus

Mielestäni näyttää rauhalliselta, jatka suunnitellusti sinä(y)

Olen murtanut betonia ammatikseni kymmenen vuotta, joten minulla on aika hyvä käsitys siitä, mikä toimii..

• Tykkään
tommib
  • Laddar…
Aja kuviosahaa kahdessa rinnakkaisessa urassa. Irrota väliin jäävä pala vanhalla talttapäällä.
Pölyää yllättävän vähän.
Olen asentanut jonkin verran sähköä ja lämmitystä sekä lattiaan, seinään että kattoon sillä tavalla.

• Tykkään
StevieGee
  • Laddar…
tommib
Pieni päivitys, koska en pidä keskeneräisistä säikeistä...

Oli erinomaista jyrsiä uria kevytbetoniin. Jos se putoaa päälle, se jää nähtäväksi, mutta tuskin uskon, että niin tulee käymään. Yhdessä kohtaa tulimme alas raudoitustankojen kohdalle, mutta sen sijaan, että leikkaisimme ne, teemme pienen keskeytyksen lämmityslevyihin juuri siinä ja pienen reiän kipsiin, joka laitetaan ennen lattiaa, jotta se selviää siitä pienestä kuprusta, joka tulee letkuun. Ensimmäiset kaksi huonetta ovat asennettu ja paineistettu, tänä iltana paineistetaan kylpyhuone, jotta he voivat valaa ensimmäisen kerroksen huomenna. Siellä emme jyrsi, vaan laitoimme 8 mm raudoitusverkkoa pohjaan, koska se oli niin epätasainen ja koska meidän oli joka tapauksessa pakko rakentaa ylös lattia-aukkoa varten. Niin monta reikää kulkee palkiston läpi siellä, että se tuntui hyvältä saada yhtenäinen kerros, joka jakaa painon kaikille palkoille.

• Tykkään
tttomten ja 2 muuta
  • Laddar…
tommib
Kuvat ovat myös hauskoja.

Talonrakennustyömaa, jossa näkyy putkia, koneita ja työkaluja keskeneräisessä huoneessa.

Kapea käytävä, jossa lattian lämmitysputket asennettuna. Vasemmalla kipsilevyjä ja rakennustarvikkeita. Taustalla näkyy LK-logo.

Rakennustyömaa, jossa on tikkaat, vatupassi, luuta ja paljas seinä.

• Tykkään
StevieGee ja 1 muu
  • Laddar…
Näyttää tosi hyvältä.
Voitko kertoa vähän enemmän itse jyrsinnästä?
Miten teit sen?
Millä koneella jyrsit?
Oliko se kytketty pölynimuriin?
Mitä olisit tehnyt toisin jälkiviisaana?
Joitakin hyviä vinkkejä ja niksejä, joita opit matkan varrella?
Aikakulu?

tommib
Opin, että jyrsintätyö tehdään parhaiten jonkun palkkaaman henkilön toimesta :)

Lopulta en ehtinyt tekemään sitä, joten ammattilaiset tekivät sen hyväksyttyäni putkisuunnitelman.

Biltemasin yläjyrsin, urajyrsin 19 mm Julasta (2 kpl, yksi meni rikki). Pölynimuri mallia paksu pro Kärcher kytketty, pölysi silti runsaasti. He tekivät jyrsintämuotin OSB-levystä, aivan kuten ajattelin, ja ruuvasivat sen lattiaan kiinni. Spårien tekeminen kesti melko kauan, mutta niistä tuli erittäin hienot, paljon paremmat kuin tiikeri-/pistosahalla ja taltalla. Levyt sopivat täydellisesti ja rakennuskorkeus on 0,5 mm.

En tekisi juuri mitään toisin, jos tekisin sen uudelleen, se näyttää mielestäni hyvältä.

Suunnitelmana on nyt 6 mm remonttikipsiä levyihin ja sitten askelmuovi ja lattia. Kipsin syynä on, että meidän on nostettava korkeutta hieman ja lisäksi vähennettävä askelääniä alakertaan. Ajatukseni on, että kipsi johtaa lämpöä paremmin kuin vaihtoehtona olevat trossbottenskiviat. Alkuperäinen suunnitelma oli valaa kelluva tasoituskerros, mutta ammattilainen sanoi, ettei se onnistu niin ohuella kerroksella. Jos kipsi murenee, mitä pidän epätodennäköisenä, voimme sitten vaihtaa trossbottenskivioihin.

Jyrsin näyttää muuten selvinneen. Olin täysin valmistautunut siihen, että se hajoaisi kaiken pölyn vuoksi tai että se on halpa Bilteman vehje. Joten nyt minulla on myös yläjyrsin :)

• Tykkään
StevieGee
  • Laddar…
Tuli hyvä tästä (y)

Ainoa, mitä olisin tehnyt toisin, on että olisin käyttänyt jyrsin suoria varten ja vain jyrsin kaarteen.

Sitten, jos rakennuskorkeus onnistuu tavallisella kipsillä niin käytä sitä sen sijaan, sillä remonttikipsi on perusteettoman kallista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.