Olemme juuri saaneet talomme runkorakenteet valmiiksi (rakennamme avaimet käteen -periaatteella) ja toistaiseksi kaikki sujuu kuin rasvattu, vaikka onkin satanut jonkin verran rakentamisen aikana. Tänään tein kierroksen talon ympäri ja huomasin, että ulkoverhouslaudat eivät ole täysin kohdillaan joissakin paikoissa. Usein ero on melko pieni lautojen väleissä, ja oletan, että on hyväksyttävää, ettei kaikki ole millimetrin tarkasti kohdallaan, kun otetaan huomioon, että puu on puuta...
Otin kuvan talon "pahimmasta" kohdasta. Onko tämä jotain, minkä kanssa on vain opittava elämään, koska kaikki laudat eivät ole täysin suoria? Voiko tätä edes korjata?
Vai olenko yksinkertaisesti vain turhan pikkutarkka?
Mielestäni voi aivan hyvin vaatia, että he irrottavat yhden tai muutaman laudan ja levittävät rakoväliä hiukan, niin etteivät ne enää näy.
Jos joku mielestään tuo näyttää OK:lta, ei hänellä ole käsityökunniantuntoa kehossaan.
Ja lisäksi se on niin nopea ja yksinkertainen korjaus.
Kapea rako on lisäksi käytännössä mahdoton maalata ...
Mielestäni voi hyvinkin vaatia, että he irrottavat yhden tai muutaman laudan ja levittävät välejä vähän niin, ettei niitä enää näy. Jos joku ajattelee, että tuo näyttää hyvältä, ei hänellä ole mitään ammattiylpeyttä. Lisäksi kyseessä on niin nopea ja yksinkertainen korjaus.
Kapea rako on lähes mahdoton maalata ...
Kyllä, tarkalleen!
Oletan kuitenkin, että pitäisi hyväksyä, että on pieniä poikkeamia siellä täällä?
Koska onhan paikkoja, joissa erot näkyvät, jos seisoo lähellä julkisivua, mutta kuten sanottu - yllä oleva kuva oli pahin kohta, jonka löysin.
Se ei ole kovin nätti ei. Onko se liitoskohta kahden seinäelementin välillä?
Mutta minun on hieman vaikea ymmärtää ikkunanpuitetta kuvan vasemmalla puolella olevan ikkunan alla.
Pitäisikö siinä olla maalaamaton puukappale, joka on paksumpi kuin ulkoneva pelti?
Näyttää mielestäni todella huonolta. Pitäisi olla useita senttimetrejä leveitä rakoja, tai mahdollisesti ei ollenkaan? Muun muassa, jotta voisi maalata kuten sanottu. Ja niiden pitäisi tietysti mielellään olla yhtä leveitä.
Se ei ole kovin kaunista, ei. Onko se kahden seinäelementin sauma?
Mutta minun on hieman vaikea ymmärtää ikkunanpieliä kuvan vasemmalla puolella ikkunan alla.
Pitäisikö sen olla maalamaton puupala, joka on paksumpi kuin peltiosat?
Ehkä se ei olekaan vielä läheskään valmis?
Se mitä näet, on yksinkertaisesti julkisivulaudat. Sitä ei näy, kun seisoo hieman kauempana, mutta näin läheltä se näkyy selvästi.
Kyllä, talo on juuri pystytetty Se mitä näet ikkunan kohdalla, on vain puupaloja, jotka ovat olleet "suojana" ikkunoille, koska ne on asennettu runkoon. Ja kun rungot makaavat kuorma-autossa kuljetuksen aikana, oletan, että suojataan ikkunapeltiä tällä tavalla, jotta ne eivät taipuisi.
Liitän kuvan hieman kauempaa, niin ymmärrätte varmasti, ja kuten näette - etäisyydeltä sitä ei tietenkään näy samalla tavalla.
Muuten mielestäni he ovat onnistuneet saamaan julkisivupaneelin elämään kauniisti seinän ja päätyhuipun välillä. Kaikki eivät onnistu siinä niin hyvin.
Mainitse, että näet sen pienenä ongelmana, sekä esteettisesti että käytännöllisesti, kun maalausta pitäisi tehdä. Mielestäni puuseppien pitäisi tarttua siihen asiaan ilman vastalauseita.
Ei ole mitään järkeä mennä mittaamaan työntömitalla julkisivua, että kaikki raot ovat samanlaisia. Puu on puuta. Mutta sen ei pitäisi häiritä silmää.
Sinun tarvitsee siirtää lautaa vain muutama mm vasemmalle, niin se näyttää melko hyvältä. Mielestäni taloyhtiön pitäisi hoitaa se. Jos he eivät tee sitä, se on lapsellista, mutta se on helppo korjata itse. Se, että paneelin ylläpito on hankalaa kapeiden rakojen takia, on eri asia. Sen voi maalata vain ruiskumaalauksella.
Sinun tarvitsee vain siirtää lauta muutaman millimetrin vasemmalle, niin se näyttää melko hyvältä. Mielestäni talofirman pitäisi vastata siitä.
Jos he eivät tee sitä, se on lapsellista, mutta se onkin helppo asia korjata itse.
Se, että paneeli on outo huoltaa kapeine rakoineen, onkin toinen asia. Sen voi maalata vain ruiskumaalauksella.
Ruiskumaalaus? Aion maalata itse, mutta mukana tulee pensselit ja maali... En usko, että olen kuullut mitään ruiskusta?
Se on nykyään se, mitä kutsutaan funkisfasadiksi (eli puuta), jossa laudat asetetaan hieman tiheämmin... Mutta varmasti täytyy olla pensseli, joka mahtuu sinne, muuten en voi kuvitella, että kaikki pensselit ja maalit olisivat mukana, jos se ei olisi mahdollista suorittaa? Se on kuitenkin yksi myydyimmistä taloista suuremmalta talovalmistajalta.
Mielestäni voi hyvin vaatia, että he irrottavat yhden tai muutaman laudan ja levittävät välejä niin, että ne eivät enää näy. Jos tuo näyttää mielestäsi OK:lta, sinulla ei ole käsityöylpeyttä kehossa. Ja onhan tuo lisäksi nopea ja yksinkertainen korjaus.
Kapea rako on lisäksi käytännössä mahdoton maalata ...
sillä ei ole mitään tekemistä käsityöylpeyden kanssa!? Seinät on naulattu tehtaalla noin 30 paineilmapistoolilla!
ei sillä ole mitään tekemistä käsityökunniakkaan kanssa!? Seinät on naulattu tehtaassa noin 30 paineilmapistoolilla!
Nyt Mickael_L ei tosin kirjoittanut, että toteutus olisi ongelma, vaan että jos pitäytyy siinä, että se näyttää OK:lta, ei ole kunniaa käsityöläisenä (riippumatta siitä kuka/mikä on lautojen asentaja).
Loppujen lopuksi on minun vastuullinen kirvesmieheni, joka päättää, korjataanko tämä vai ei, ja hänhän on käsityöläinen - eikö totta?
Nyt kirjoitti Mickael_L tosin ei sitä, että se oli suoritus, joka oli ongelma, vaan että sitä mieltä, ettei ole kunniaa kehossa, jos sitä pitää hyväksyttävänä (riippumatta siitä, kuka/mikä todella laittoi laudat paikoilleen).
Se on kuitenkin aina vastuullinen timpuri, joka päättää, korjataanko tämä vai ei, ja hän on ammattilainen - eikö totta?
Niin tuli ajatukseen kun olin kirjoittanut sen Kun itse lukee sen luodaan oma tarkoitus, niin tulkitsin sen toisella tavalla! Mutta täysin oikein, jos ammattilaisena hyväksyy sen niin se on väärin.
Ja huomasin sen kirjoitettuani sen Kun lukee sen itse, luo oman merkityksensä, tulkitsin sen eri tavalla! Mutta aivan oikein, jos käsityöläinen hyväksyy sen, se on väärin.
Hieno talo muuten
Joo, teen sen virheen itse joskus . Kiitos! Toistaiseksi on vasta alkumetreillä, mutta myöhemmin kesällä/syksyllä tulee olemaan uskomattoman hauskaa nähdä, kun se alkaa konkretisoitua sisätiloissa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.