Hei!

Olemme äskettäin ostaneet talon, joka on rakennettu vuonna 1912, ja ajattelimme palauttaa hieman vuosisadan vaihteen tunnelmaa taloon. Ajattelimme siksi laittaa helmipaneelia kattoon ja ehkä joillekin seinille. Olen kuitenkin nähnyt vanhemmissa taloissa, että siellä on joskus yksinkertaisempi pontti, jossa reunat on viistottu niin, että muodostuu "V" jokaisen laudan väliin. Muuten ne ovat mieluiten sileitä. Onko kellään tietoa mistä sellaisia saa?

Olen myös nähnyt, että heillä on leveitä kattolistoja, jotka ovat kupumaisia. Mistä sellaisia voisi löytää?

Terveisin
Ziro

Ziro sanoi:
Olen kuitenkin nähnyt vanhemmissa taloissa, että niissä on joskus yksinkertaisempi paneeli, jossa reunat on viistetty niin, että niiden väliin muodostuu "V". Muuten ne ovat yleensä sileitä. Tietääkö joku, mistä tällaisia saa?

Sitten olen nähnyt, että niissä on leveät kattolistat, jotka ovat kuperia. Mistä tällaisia voisi löytää?
Etsimäsi on tuplaviistepaneeli ja holkkalista. Näitä voit löytää hyvin varustellusta rakennusmyymälästä. ;)

Ziro sanoi:
Olemme äskettäin ostaneet talon, joka on rakennettu vuonna 1912, ja ajattelimme saada takaisin hieman vuosisadan alun tunnelmaa taloon. Ajattelimme siksi laittaa helmiponttia kattoon ja ehkä osaan seinistä.
::) En usko, että helmipontti katossa oli niin yleistä tuohon aikaan. Sitä vastoin se oli yleistä seinillä. ;)

Vuoden 1913 remonttikohteessamme on helmiponttia katossa ja seinillä (noin 120 cm korkeina) keittiössä. Se voisi olla lisätty myöhemmin, mutta epäilen sitä.
Keittiössä on vain yksi seinäkaappi, ja siinäkin on helmiponttia kaapinovessa.

Hei!

Kiitos vinkeistä.! Joo, tarkoitan kaksoishuulisalvaa ja holkkalistaa.

Asun Hässelbyssä, Tukholmassa. Ekesiöö Brommassa näyttäisi olevan niitä. Ovatko he hyviä? Kalliita? ByggMax on todella edullinen, joten ajattelimme mennä sinne, vaikka heillä näyttää olevan vain helmipontti eikä kaksoishuulisalvaa. Muuten on Faringe, joka vaikuttaa olevan melko edullinen. Heillä on holkkalistoja 21 x 69 mm hintaan 24:50 /jm sis. alv. Heillä ei kuitenkaan vaikuta olevan kaksoishuulisalvaa. Muut vinkit otetaan mielellään vastaan!

Terveisin
Ziro

Totte_S
Etsimme myös tuplaponttia, mutta ellet halua råplan-mittaa 22*145, sinun täytyy luultavasti tehdä hieman töitä ja tarkistaa paikallisilta sahoilta. Meillä oli paikallinen saha, joka oli juuri saanut tilauksen, ja tilaisuuden tullen sahasivat osan varastoon. Muistan heidän halunneen noin 110 kr/m2 13*95 (luulen, että se oli 13, ehkä 15). Me emme valinneet sitä tällä kertaa, koska tarvitsemamme määrä oli niin suuri. Mutta se on uskomattoman hieno oikeassa paikassa. Olen nähnyt erilaisen ratkaisun "kulttuuritalossa", jossa heillä oli tuplapontti lattiasta kattoon maalatulla boordi koristeellisuudella. Tyylikäs ja helppo rakentaa.

Onko kenelläkään linkkejä kuviin eri paneeleilla/verhoiltuihin huoneisiin? Minulla on vapaa-ajan asunto, joka sisustetaan ensi kesänä.

Olen tutkinut jonkin verran kirjoja Carl ja Karin Larssonista sekä Ellen Keystä. Niissä on paljon kuvia heidän taloistaan spontatuilla seinillä siellä täällä. Erittäin mukavia inspiraationlähteitä!

Olen myös lainannut kirjan nimeltä "Så renoveras torp och gårdar", jossa on joitakin vinkkejä. En kuitenkaan muista, oliko siellä mitään erityisesti erilaisista spontatuista seinistä.

Ei linkkejä juuri....

/Ziro

Hyvä vinkki joka tapauksessa :D

On niin paljon valittavaa...

Kaksoisnatsapaneeli, joka minulla on talossani, on vain 70 leveä ja se asennettiin alun perin sekä kattoon että seinään eteisissä (alas/ylös). Helmipaneeli taas on noin 150 leveä, mutta siihen on höylätty kaksi helmeä samaan. Näyttää siis kahdelta erilliseltä paneelilaudalta, vaikka se on vain yksi. Löytyy mm. keittiön katosta.

/J

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.