2 360 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Johdot ja kourut seinällä, miten jatkan eteenpäin?
Hei!
Olen alkanut kunnostaa eteistäni, ja olosuhteina poistan tapettia. Siellä on sekä sähkökaappi että jokin kotelo pistorasialle, jota en tunne, joten olen melko hermostunut siitä, voinko käyttää höyryä/vettä niiden ympärillä. Mietin erityisesti, mitä tehdä kamalan keltaisen kotelon ja hirveän johdon kanssa, joka menee ympyränmuotoiseen metallilevyyn?!
En ymmärrä, mitä johdot ovat, ja mietin, liittyvätkö ne oven yläpuolelle ulkoneviin johtoihin? Siellä oli aiemmin laatikko, jonka arvelen olleen vanha ovikello. Heitin sen pois, ja suunnitelmani on leikata, teipata ja kitata nämä johdot.
Rakennus on vuodelta 1943, ja koko eteinen on aina näyttänyt todella kauhealta, mutta sitä ei koskaan remontoitu, sillä en koskaan jaksanut käsitellä tapettia. Keittiö remontoitiin kokonaan ja kaikissa muissa huoneissa uusittiin lattiat ja seinät, kun muutin sisään vuonna 2016.
Olen erittäin kiitollinen kaikista neuvoista, googlaan periaatteessa kaiken, mitä teen tähän projektiin liittyen, enkä odota, että siitä tulee täydellinen, mutta se tulee joka tapauksessa olemaan valtava päivitys verrattuna aikaisempaan likaisen tapetin helvettiin!
Olen alkanut kunnostaa eteistäni, ja olosuhteina poistan tapettia. Siellä on sekä sähkökaappi että jokin kotelo pistorasialle, jota en tunne, joten olen melko hermostunut siitä, voinko käyttää höyryä/vettä niiden ympärillä. Mietin erityisesti, mitä tehdä kamalan keltaisen kotelon ja hirveän johdon kanssa, joka menee ympyränmuotoiseen metallilevyyn?!
En ymmärrä, mitä johdot ovat, ja mietin, liittyvätkö ne oven yläpuolelle ulkoneviin johtoihin? Siellä oli aiemmin laatikko, jonka arvelen olleen vanha ovikello. Heitin sen pois, ja suunnitelmani on leikata, teipata ja kitata nämä johdot.
Rakennus on vuodelta 1943, ja koko eteinen on aina näyttänyt todella kauhealta, mutta sitä ei koskaan remontoitu, sillä en koskaan jaksanut käsitellä tapettia. Keittiö remontoitiin kokonaan ja kaikissa muissa huoneissa uusittiin lattiat ja seinät, kun muutin sisään vuonna 2016.
Olen erittäin kiitollinen kaikista neuvoista, googlaan periaatteessa kaiken, mitä teen tähän projektiin liittyen, enkä odota, että siitä tulee täydellinen, mutta se tulee joka tapauksessa olemaan valtava päivitys verrattuna aikaisempaan likaisen tapetin helvettiin!
Näyttää kieltämättä vanhalta puhelinlinjalta. On hyvin mahdollista, että se on mennyt soittokelloon. Pyöreä metallilevy on ehkä liitosrasia? Ja keltainen kotelo on kuituliitin. Haluat olla varovainen sen kanssa, jos jotain tapahtuu, sinun on soitettava teknikolle. Hankkiudu sähkötesteri, jotta voit tarkistaa ennen kuin katkaiset mitään lankoja, ettet leikkaa mitään sähköjohtoa.A Alex Andersson. sanoi:Hei!
Olen alkanut kunnostaa eteistäni, ja olen poistamassa tapettia. Siellä on sekä sähkökeskus että joku kotelo, jota en tunnista, joten olen melko hermostunut siitä, voinko käyttää höyryä tai vettä niiden ympärillä. Kysyn erityisesti, mitä tehdä tuon kamalan keltaisen kotelon ja inhottavan johdon kanssa, joka menee johonkin pyöreään metallilevyyn?!
En ymmärrä, mitä ne johdot ovat, mietin, liittyvätkö ne niihin johtimiin, jotka työntyvät esiin oven yläpuolelta? Siellä oli ennen laatikko, jonka arvelen olleen vanha soittokello. Heitin sen pois ja suunnittelen leikkaavani, teippaavani ja tasoittavani nämä johdot piiloon.
Rakennus on vuodelta 1943, ja koko eteinen on aina näyttänyt todella inhottavalta, mutta sitä ei koskaan kunnostettu, koska en ole koskaan jaksanut ryhtyä käsittelemään tapettia. Keittiö remontoitiin kokonaan ja kaikki muut huoneet saivat uudet lattiat ja seinät, kun muutin sisään vuonna 2016.
Olen todella kiitollinen kaikista neuvoista, etsin käytännössä kaiken Googlen kautta tähän projektiin liittyen ja lasken, ettei siitä tule täydellistä, mutta joka tapauksessa se on suuri parannus aikaisempaan likaisen tapettihelvettiin verrattuna!
Vettä tai höyryä ei missään nimessä saa käyttää sähkökeskuksen ympärillä tai sähkön lähelläkään.. tapetti on vain raaputettava pois mekaanisesti lastalla/veitsellä tai vastaavalla. Muualla, missä ei ole sähkövaaraa, voi hyödyntää nestemäistä tapettiliimaa, jota levitetään, jotta tapetti irtoaa helpommin. Sitten voit tasoittaa ja maalata, jotta eteinen ei enää näytä rähjäiseltä!
Kiitos vastauksesta!A Albans doktor sanoi:Näyttää epäilemättä vanhalta puhelinlinjalta. Se on hyvin mahdollista, että se on mennyt ovikelloon. Pyöreä metallilevy on ehkä liitosrasia? Ja keltainen kansi on kuitupistorasia. Sen kanssa haluat olla varovainen, koska jos sille tapahtuu jotain, sinun on soitettava teknikolle. Hanki sähköinen kynä, jotta voit tarkistaa ennen kuin leikkaat mitään johtoja, ettet leikkaa mitään sähkökaapelia.
Et ehdottomasti saa käyttää vettä tai höyryä sähkötaulun ympärillä tai sähkön lähellä ylipäätään... tapettia voi vain kaapia mekaanisesti pois lastalla tai veitsellä tai vastaavalla. Muualla, missä ei ole sähkövaaraa, voit mielellään käyttää tapetinirrottajaa, jota voi levittää rullalla, jotta tapetti irtoaa helpommin. Sitten voit tasoittaa ja maalata, jotta eteinen ei näytä enää nistinluolalta!
Sähkökynä tyyliin "jännitteenilmaisin" 99,90 Biltemassa? Minun Boschin sähkö- ja metallinilmaisimeni ei antanut mitään signaalia yläpuolella olevista kaapeleista. Ajattelin ehkä laittaa jonkin kaapelikuilun niille likaisille johdoille, jotka menevät pyöreään metallilevyyn, mutta en tiedä tarkalleen miten tehdä se "siististi". En kai voi tasoittaa metallilevyn päälle kokonaan?
Ylempi tapettikerros on erittäin helppo irrottaa ja kun tein sitä, ilmestyi uusi johto. Tämä johto kulki oven aukon rinnalla (vähän huolimattomasti tapetin alla) ja alas oven aukon toiselle puolelle, missä se vain päättyi. Onko yleistä, että johtoja tapetoidaan näin? Se ei edes ollut tiukasti ovea vasten. Mikä se johto voisi olla?
Haha, nistinluola on valitettavasti osuva kuvaus... Naapurin vastainen seinä näyttää olevan täynnä enemmän reikiä ja pistokkeita kuin betonia, teippiä ja toimimattomia johtoja, jokainen tapettikaistale paljastaa uusia jännittäviä löytöjä.
Juuri niin, juuri sellainen kynä. Ei ole todennäköistä, että johdoissasi on sähköä, mutta onhan parempi olla varovainen.
Miltä näyttää metallilevyn takana, voiko sen irrottaa? Jos siellä ei ole mitään järkevää ja vain irrallisia johtoja, joilla ei ole mitään toimintoa, olisin täyttänyt reiän. Reiän voi täyttää esimerkiksi kipsilaastilla/muurauksella/huonekorjauksella tai vastaavalla, ja sitten voi hienospakata sen.
On tavallista, että pienet johdot, kuten puhelin/ovikello, on tapetoitu, koska nämä johdot on usein kiinnitetty jalkalistojen/karmin jälkeen. Johto, jonka olet löytänyt, on todennäköisesti jotain muuta, ehkä kaiutinjohto tai jokin pienjännitevalaistus? Joka tapauksessa se ei toimi tänään enää.
Miltä näyttää metallilevyn takana, voiko sen irrottaa? Jos siellä ei ole mitään järkevää ja vain irrallisia johtoja, joilla ei ole mitään toimintoa, olisin täyttänyt reiän. Reiän voi täyttää esimerkiksi kipsilaastilla/muurauksella/huonekorjauksella tai vastaavalla, ja sitten voi hienospakata sen.
On tavallista, että pienet johdot, kuten puhelin/ovikello, on tapetoitu, koska nämä johdot on usein kiinnitetty jalkalistojen/karmin jälkeen. Johto, jonka olet löytänyt, on todennäköisesti jotain muuta, ehkä kaiutinjohto tai jokin pienjännitevalaistus? Joka tapauksessa se ei toimi tänään enää.
Avasin sen kellastuneen kuitukopan, koska halusin nähdä, miksi sieltä pilkisti hopeateippiä, ja se johto menee myös metallilevyn taakse. Hopeateippi ei näyttänyt täyttävän mitään tehtävää. Kun vedin sen pois, haju ei ollut tältä vuosisadalta...A Albans doktor sanoi:Juuri niin, sellainen kynä. Ei ole todennäköistä, että johdoissasi olisi sähköä, mutta eipä siitä haittaakaan ole, että on varovainen.
Miltä näyttää metallilevyn takana, saako sen irti? Jos siellä ei ole mitään järkevää ja vain löysiä johtoja, jotka eivät täytä mitään tehtävää, voisin peittää reiän. Reiän voi täyttää esimerkiksi kipsilaastilla/laastilla/talon korjausmassalla tai vastaavalla, ja sen jälkeen voi hienotasoitella.
On tavallista, että pienet johdot, kuten puhelin/ovikello, on tapetoitu piiloon, koska nämä johdot on yleensä hakattu kiinni sokkeleihin/listohin. Nyt löytämäsi johto on todennäköisesti jotain muuta, ehkä kaiutinkaapeli tai jokin matalajännitteinen valaistus? Joka tapauksessa se ei tänä päivänä täytä mitään tehtävää.
Nykyinen internetlähde/routerinomainen laatikko on osittain metallilevyn päällä, mikä on estänyt minua irrottamasta levyä. Siinä on hieno varoitusteksti, että se kuuluu kiinteistölle ja että sen purkamisesta tai vahingoittamisesta laskutetaan, joten en uskalla vetää kovin kovaa siitä tai levystä, kun en tiedä, miten se on kiinni.
Aion hankkia kynän ja toivottavasti voin leikata rikkinäiset johdot ainakin. Jos pääsen niistä eroon, päänsärky vähenee huomattavasti. Mutta kuten sanoit, minun pitäisi olla varovainen kuitulaatikon kanssa (olin jo avannut sen ennen kuin luin varoituksesi), joten ehkä minun pitäisi yksinkertaisesti maalata se seinän väriseksi(?)
Jaa siis ainoa vaihtoehto on varmaankin vain maalata se. Ellet halua ottaa mukaan hallitusta/kiinteistön omistajaa saadaksesi mahdollisesti luvan purkaa mitään kiinni olevaa, mutta on epätodennäköistä, että sellainen toimenpide hyväksyttäisiin. Mutta jos sinulla on hyvä yhteys jonkun kanssa, joka "päättää kiinteistössä", voit aina nostaa kysymyksen esiin.A Alex Andersson. sanoi:Ruuvailin tuon kellastuneen kuitukannen irti, koska halusin nähdä miksi sieltä törrötti hopeateippiä, ja se johto menee myös metallilevyn taakse. Hopeateippi ei näyttänyt täyttävän mitään tarkoitusta. Haju, joka tuli esiin kun vedin sen irti, ei ole tältä vuosisadalta...
Nykyinen internetlähde/reititintyyppinen laatikko on osittain metallilevyn päällä, mikä on estänyt minua irrottamasta levyä. Siellä on hieno varoitusteksti, että se kuuluu kiinteistölle eikä sitä saa purkaa ja vahingoittamisesta veloitetaan, joten en uskalla vetää kovasti kummastakaan, jos en tiedä miten se on kiinni.
Aion hankkia kynän ja toivottavasti voin leikata rikkinäiset johdot ainakin. Jos pääsen niistä eroon, päänsärky helpottuu huomattavasti. Mutta kuten sanoit, minun pitäisi olla varovainen kuitulaatikon kanssa (olin jo avannut sen ennen kuin luin varoituksesi), joten minun on yksinkertaisesti vain maalattava se samanväriseksi kuin seinä (?)
Klikkaa tästä vastataksesi