Hei!

Olen rakentamassa aitauksen talon etupuolelle ja olen vihdoin saanut kaikki tolpat kiinnitettyä (poraamalla graniittimuuriin ja käyttämällä tolppakenkiä ja kiinnitysmassaa). Tein tolpista hieman pidempiä kuin tarvittiin ja olen nyt punninnut ne ennen sahaamista (irrotan ne tolppakengistä, sahaan katkaisusaha/jiirisaha ja asennan takaisin). Viime vuonna tein aidan tontin pitkälle sivulle ja ajatuksena on nyt, että nämä kaksi osaa kohtaavat 90 asteen kulmassa. Olemassa olevaan aitaan kiinnitin päällyslaudan, joka kallistuu 5 astetta ulospäin, ja haluan saman kaltevuuden päällyslautaan uudessa osassa.

Tarvitsisin vinkkejä, kuinka fiksuimmin sahaan kulmassa olevan tolpan jiirisahalla. Se pitää sahata kahdesta suunnasta ottaen huomioon, että päällyslaudat kallistuvat 5 astetta. Olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen, joka toivottavasti osoittaa, mitä tarkoitan.

Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vähän viisaita neuvoja, miten tämä käytännössä tehdään!

Lasse

Skiss av staketkonstruktion i 90-gradershörn med två överliggare lutade 5 grader utåt, visar stolpe i hörnet med markerad gersågning.

LasseR sanoi:
Hei!

Työskentelen talon etupuolen aidan parissa ja olen vihdoin saanut kaikki tolpat kiinni (porasin graniittimuuriin ja käytin tolpanjalkoja ja ankkurointimassaa). Tein tolpat hiukan pidemmiksi kuin tarpeellista, ja olen nyt tasapainottanut ne sahausta varten (otan ne irti tolpanjaloista, sahaan katkaisusaha/miniteräksellä ja asennan takaisin). Viime vuonna tein aidan tontin pitkälle sivulle, ja ajatus on, että nämä kaksi osaa yhdistyisivät 90 asteen kulmassa. Nykyiseen aitaan asensin päällisen, joka kallistuu 5 astetta ulospäin, ja haluan, että myös uuden osan päällinen kallistuu samalla tavalla.

Tarvitsisin vinkkejä, kuinka fiksuiten jiirisahaan tolpan, joka tulee kulmaan. Sen täytyy olla jiirattu kahdesta suunnasta, koska päälliset kallistuvat 5 astetta. Olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen, joka toivottavasti näyttää, mitä tarkoitan.

Olisin erittäin kiitollinen hyvistä neuvoista, miten käytännössä tämä tehdään!

Lasse

[kuva]
Uskon, että ei kannata hankaloittaa asiaa liikaa, vaan ottaa vähän ylijäämäpaloja ja kokeilla. Jiirileikkasin kattolistoja vinojen ja vaakasuorien kattojen välille, ja vaikka kyseessä on aivan uusi talo tunnetuilla kulmilla, ne eivät aina täsmää täydellisesti. Tein testipaloja eri kulmissa 17, 18, 19 astetta ja kokeilin, mikä sopi parhaiten, ja käytin sitten tätä kulmaa jiirisahassa leikatakseni varsinaiset listat. Kokeile itse kahdella lyhyellä palalla, kunnes kulma on siisti, ja käytä sitten näitä asetuksia oikeilla paloilla.

/Ola E.

Voit rakentaa kehdon, jotta voit asettaa tolpan 45 asteen kulmaan jiirisahan alle. Sitten sinun tulee säätää leikkaussyvyys siten, että leikkaus päättyy piirrettyyn diagonaaliseen linjaan. Sen jälkeen sinun on säädettävä terä kaksinkertaisessa jiirissä: terä käännettynä ja kallistettuna. Parasta harjoitella muutamalla pätkällä.

ola.eriksson sanoi:
Luulen, että ei ole tarpeen tehdä siitä monimutkaisempaa kuin käyttää pieniä paloja ja kokeilla. Tein listoja vinokattojen ja vaakasuorien kattojen väliin, ja vaikka kyseessä on aivan uusi talo tunnetuilla kulmilla, ne eivät aina ole täysin tarkkoja, joten tein testipaloja eri kulmissa 17, 18, 19 astetta ja kokeilin mikä sopii parhaiten ja käytin sitten tätä kulmaa jiirisahoissa, jotta sain leikattua varsinaiset listat. Joten kokeile kahdella lyhyellä palalla, kunnes kulma näyttää hyvältä, ja käytä sitten samoja asetuksia varsinaisille palasille.

/Ola E.
Kiitos Ola!

Mitä tulee ylätukiin, minun täytyy kokeilla. Näin aiemmin täällä jonkin ketjun (jota en nyt löydä) kaavalla, joka auttaa laskemaan kulman jiiri- ja terän kallistukselle. Ongelmani on ennemminkin siinä, että pitäisi sahata tolpan yläosa, jossa kaksi kulmaa kohtaavat diagonaalisesti.

Lasse

Thomas_Blekinge sanoi:
Voit rakentaa kehdon niin, että voit asettaa pylvään 45 asteen kulmaan kulmasahassa. Sitten sinun tulee säätää sahauksen syvyys niin, että leikkaus päättyy piirretylle diagonaaliviivalle. Sen jälkeen sinun täytyy säätää terää kaksoiskohdistukseen: terä käännettynä ja kallistettuna.. Parasta harjoitella muutamilla paloilla.
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta, kiitos!

Lasse

Mielestäni terän kaltevuuden pitäisi voida asettaa 5 asteeseen (pystytasossa) ja sahata viilto tolpan ollessa "oikeinpäin" sahapöydällä. Sitten pyöritä tolppaa 90 astetta pitkän akselinsa ympäri ja tee toinen viilto samalla tavalla. Näin saat kappaleen, joka sopii kulmaasi.

Kaksi tasoa leikkaavat toisiaan diagonaalisesti.

(Nyt on aika myöhä ja olen väsynyt, mutta *luulen*, että tämän pitäisi toimia)

Anders243 sanoi:
Mielestäni olisi mahdollista asettaa terän kaltevuus 5 astetta (pystytasossa) ja sahata viilto pylvään ollessa "oikein päin" sahapöydällä. Sitten käännä pylväs 90 astetta pitkää akseliaan pitkin ja tee toinen viilto samalla tavalla. Näin saat palan, joka sopii kulmaasi.

Kaksi tasoa leikkaavat toisensa vinosti.

(Nyt on aika myöhä ja olen väsynyt, mutta *luulen*, että se toimii)
Pikaisesti ajatellen tuntuu siltä, että ensimmäisessä jiirauksessa saattaa leikata pois materiaalia, jonka haluaa säästää toiseen jiiraukseen (ja päinvastoin), mutta minun täytyy kokeilla viikonloppuna, sillä se olisi ehdottomasti kätevin ratkaisu. Kiitos avusta!

Lasse

LasseR sanoi:
Ihan spontaanisti tuntuu siltä, että ehkä sahaa pois materiaalia ensimmäisessä jiirissä, joka haluaisi säilyttää toiseen jiiriin (ja päinvastoin), mutta minun täytyy kokeilla viikonloppuna, koska se olisi ehdottomasti kätevin ratkaisu. Kiitos avusta!

Lasse
Hei! Miten meni?

En ole vielä ehtinyt katkaista, mutta toivon saavani sen tehtyä viikonloppuna. Palaan asiaan heti kun olen testannut.
Lasse

Oletko ehtinyt testata vielä?;):crysmile:

P Patzie sanoi:
Hunnit testa ännu?;):crysmile:
Oooops :D

Olen testannut (muutama vuosi sitten, olisi pitänyt päivittää ketju) ja kävi kuten epäilin, että sahasin liian paljon materiaalia. Mutta ratkaisin sen niin, että ensin leikkasin tolpan suoraksi ja oikeaan pituuteen. Sen jälkeen sahasin vain muutaman millimetrin alas tolppaan kahdelta puolelta 5 asteen kulmalla. Sen jälkeen piirsin viivan tolpan yläreunan halkaisijalle ja hioin alas oikealle tasolle (seurasin merkintöjä, jotka sahasin aiemmin 5 asteen kulmalla).

Lasse (joka vähän häpeää, ettei vastannut aiemmin)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.