5 469 lukukertaa ·
26 vastausta
5k lukukertaa
26 vastausta
Järkevä ratkaisu vanhalle kattovalaisimen reiälle?
Hei,
Aion asentaa kiskon kohdevaloille, mutta minulla on ongelmia aiempien lamppujen pistorasioiden/aukkojen kanssa, jotka ovat siellä, missä kiskon pitäisi kulkea.
Ratkaisuni on seuraava:
1. Aseta olemassa olevat johdot jakorasiaan ja eristä lisää sähköteipillä.
2. Täytä reikä vaahtomuovilla.
3. Tasoita kittimassalla.
4. Maalaa struktuurimaalilla saadaksesi saman kuvion kuin muualla katossa.
Epävarma, onko tämä järkevä ratkaisu vai onko siinä jokin puute, jota en huomaa?
Kiitos!
Aion asentaa kiskon kohdevaloille, mutta minulla on ongelmia aiempien lamppujen pistorasioiden/aukkojen kanssa, jotka ovat siellä, missä kiskon pitäisi kulkea.
Ratkaisuni on seuraava:
1. Aseta olemassa olevat johdot jakorasiaan ja eristä lisää sähköteipillä.
2. Täytä reikä vaahtomuovilla.
3. Tasoita kittimassalla.
4. Maalaa struktuurimaalilla saadaksesi saman kuvion kuin muualla katossa.
Epävarma, onko tämä järkevä ratkaisu vai onko siinä jokin puute, jota en huomaa?
Kiitos!
Yritys selkeyttää:E etompau sanoi:
Kyseessä on siis katon upotettu reikä, kooltaan noin 10x10CM, kattolampulle. Reiässä on johdot lampun kytkemistä varten. Olen nyt laittanut näiden johtojen päät rasiaan ja eristänyt ne sähköteipillä, koska ne ovat ”aktiivisia”. Lähinnä sähkön vuoksi olen epävarma, onko vastuutonta tai epäkäytännöllistä peittää ne nyt uretaani- ja tasoitusvaahdolla. Tavoitteena on, ettei reikä näkyisi.
Se oli ensimmäinen ajatukseni, mutta reiän täytyy olla tasainen muun katon kanssa, koska sen yli kulkee kojerasiakiskoa. Uretaani ei ole johtavaa, eikö? Vaahto on tarkoitettu täyttämään reikä ja helpottamaan mahdollisen tulevan käytön yhteydessä. Ajattelin, että se on helpompi kaivaa pois kuin kitti.E etompau sanoi:
Et voi laittaa uretaanivaahtoa FK- tai EK-johtimien ympärille.
Jos vaihdat kaapeliin (tyyppi EKK, esim.), ei se ainakaan täysin väärin ole, vaan enemmänkin "ei näin tehdä!", mutta se on kyllä mahdollinen ratkaisu, joka saattaa olla oikein, vaikka onkin harvinaisempi.
Jos vaihdat kaapeliin (tyyppi EKK, esim.), ei se ainakaan täysin väärin ole, vaan enemmänkin "ei näin tehdä!", mutta se on kyllä mahdollinen ratkaisu, joka saattaa olla oikein, vaikka onkin harvinaisempi.
Epävarma nykyisestä kaapelityypistä. Miksi uretaanivaahtoa ei saa käyttää? Tulipalon vaara?Mikael_L sanoi: