Hei!
Uusi foorumilla ja toivon, että laitan kysymykseni oikeaan paikkaan.
Minulla on talo vuodelta -59, sinibetonista. Haluan siksi purkaa niin paljon sisäseiniä kuin mahdollista, jotta pääsen eroon sinibetonista ja siten alentaa radonpitoisuutta. Juuri tässä rakennusvaiheen ensimmäisessä vaiheessa haluan purkaa seinän, joka kulkee ristikkäin kattotuolien kanssa, poistaakseni makuuhuoneen ja avata kokonaan ruokailutilaa.
Valitettavasti minulla ei ole talon piirustuksia, mutta yritän luonnostella jotain.
Hieman karkea mittaus:
Mitta ulkoseinien välillä noin 7,5 m.
Noin 105cc kattotuolien välillä.
Kattotuolien ala- ja yläpalkin mitat 53+150mm (näyttää olevan liitos keskellä).
Kehikon puu on, 28x100mm.
Toivottavasti kuvat puhuvat puolestaan.

Kiitollinen kaikista neuvoista!
/Johan

• Vinttikerros, jossa näkyy puisia kattotuoleja, muutamia rakennusmateriaaleja ja kattovillaa. Tilan rakenteet osittain purettu.
  • Vintti, jossa on puukattorakenteet ja eristeenä keltaista lasivillaa. Kattorakenteet kulkevat viistoina ja tukipuut näkyvät selvästi.
  • Rakenteilla oleva ullakko, jossa näkyy puisia kattotuoleja ja keltaista eristysmateriaalia. Puupalkit kulkevat katon suuntaisesti.
  • Vinttikomero 1959 vuoden talosta; paljas lattiapinta, puukattopalkit, roikkuvia sähköjohtoja, villaputkia ja työkalupussi.
Talosi kattoristikot ovat itsenkantavia ulkoseinien välillä. Niiden pitäisi kestää lumikuorma jopa lumivyöhyke 2,5 asti nykyisellä jännevälillä. Sen sijaan lattian alapuoliset runkorakenteet eivät ole mitoitettu muulle kuin rajoitetulle kuormalle, yleensä 50 kg/neliömetri.

Kiitos paljon inputista. Olen tarkistanut ja lumivyöhyke GBG-alueella, silloin minulla on lisäksi marginaali. Jos haluaa olla erityisen varovainen, pitäisikö vahvistaa kattoristikkoa alapuolelta? Ehkä laittaa sääntö kummallekin puolelle kattoristikkoa kohti lattiaa ja ruuvata yhteen kattoristikon tueksi tai jotain? Vai onko tämä liioittelua niin sanotusti? Haluaisin mieluiten välttää "roikkumista" sitten kun on korjattu uusi sisäkatto :)

Mielestäni ei ole tarvetta vahvistukselle. Teillä on jo hyvät marginaalit.

Kiitos oikein paljon nopeasta vastauksesta!
Nyt täytyy ruveta taistelemaan sähkön kanssa tänä iltana :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.