Aion muuttaa vuoden 1970 talon pohjapiirrosta. Kattotuolit ovat ns. W-kattotuoleja, mietin jos nämä ovat aina itsensä kantavia. Kun talo rakennettiin, kattotuolit on selvästi laitettu paikoilleen, sitten on naulattu paneeleita alapuolelle ja sen jälkeen pystytetty väliseiniä, jotka koostuvat 70 mm leveistä palkeista. Tämä saa minut uskomaan, että kattotuolit ovat itsensä kantavia. Mutta kun poistin yhden väliseinän, saha jumiutui ja katto laski noin 1-2 mm. Siinä kohtaa, missä poistin seinän, on toinen väliseinä 1,5 m päässä, jonka on tarkoitus jäädä paikoilleen, joten en ole huolissani tästä. Mutta talon toisessa kohtaa haluaisin avata noin 3 m täysin ilman väliseinää, jänneväli on noin 8,5 m. Rakennetaanko koskaan W-kattotuoleilla olettaen, että ne tukevat väliseinät?
 
BirgitS
Kattotuolit tämän tyyppisiä tulee olla itsestään kantavia, mutta se edellyttää esim. että ullakkoa ei käytetä varastona. Joitakin vuosikymmeniä sitten muutettiin lumivyöhykkeitä, kun useita kattoja oli romahtanut talvella, jolloin oli paljon raskasta lunta, mikä tekee joistakin ristikkokattotuoleista hieman heikkoja.

Jos kyseessä on jonkinlainen moduuli- tai elementtitalo, tilanne voi olla toisenlainen.

Sisäseinillä on myös vakauttava tehtävä, ts. varmistaa, että ulkoseinät eivät taivu.

Jos haluat olla varma, voiko poistettavia seiniä olla enemmän, sinun tulisi palkata rakennussuunnittelija, jolla on tietoa kyseisen ajan taloista.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.