14 537 lukukertaa ·
6 vastausta
15k lukukertaa
6 vastausta
Itsekantavat kattoristikot, kantava seinä?
Minulla on yhdessä tasossa oleva omakotitalo ja aion purkaa 4 metrin seinän. Rakennusluvassa sanotaan, että kattotuolit ovat itsensä kantavia. Mutta talossa on seinä, joka kulkee poikittain ja se on koolattu cc30 45x70 ja ylhäällä on 70x120 koolaus vaakasuorassa. Tämä saa minut ajattelemaan, että kyseessä on kantava seinä. Muut seinät, jotka menevät toiseen suuntaan, on koolattu cc60 ja 70x45 sekä pysty- että vaakatasossa kattoa vasten. Joten minun maailmassani 70x120-koolauksella varustettu seinä on kantava?
Eikö koko ajatus itsensä kantavista kattotuoleista ole se, että talon keskellä ei tarvita kantavia seiniä?
Eikö koko ajatus itsensä kantavista kattotuoleista ole se, että talon keskellä ei tarvita kantavia seiniä?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 viestiä
Joo, se voi joko olla niin, että kattotuolikonstruktio on muutettu, joten rakennusluvan tiedot eivät pidä paikkaansa. Tai sitten on tehty "puolikantava" seinä saadakseen vähän turvamarginaalia ja vähentääkseen katon taipumista.
Yritä saada joku arvioimaan kattotuolit.
Yritä saada joku arvioimaan kattotuolit.
Kattotuolit ovat cc 120 ja noin 6 metriä pitkiä ja erittäin loivalla kulmalla, joten niitä on vaikea saada kuvaan. Mutta tein myös ruman paint-skitssin siitä, miten ne on rakennettu.K Kallebo sanoi:

Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos kattotuolit näyttävät tältä, niiden pitäisi olla itsekantavia. Mutta sanoakseni sen varmasti, täytyy tietää eri komponenttien poikkileikkausmitat sekä jänneväli. Mielellään myös kattokaltevuus.
Spontaani ajatukseni on, että asennan 4m HEA 180 -palkin siihen, missä kaadan seinän, joten minun pitäisi täysin olla turvallisella puolella riippumatta siitä, onko seinä kantava vai ei. Mitä mieltä olette siitä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Henkilökohtaisesti mielestäni se on hieman nurinkurinen ajattelu. Ei voi olla erityisen vaikeaa todeta, onko tarvetta olemassa. Onko sinulla mitään perustetta sille mitoitukselle, vai sattuisiko sinulla vain olemaan 4m pitkä HEA 180 kotona? On aina ongelmallista sekoittaa terästä puurakenteisiin, vaikka se joskus onkin ainoa ratkaisu.
Klikkaa tästä vastataksesi