Tai ehkä jättää eristys pois aivan viimeisiltä kahdelta metriltä ja laittaa sinne vain kipsiä. Kysymys on, päästääkö se läpi riittävästi lämpöä sisältä, jotta tila ei muutu kylmäksi.

Jos talo on rakennettu modernina aikana ja siinä on höyrynsulku, on luultavasti parempi olla eristämättä merkittävästi, koska höyrynsulku todennäköisesti tulee silloin kylmälle puolelle.

Jos melu ei ole ongelma siinä osassa, niin ehkä rajaus voidaan tehdä ja se osa jättää ilman eristystä. Luultavasti tarvitaan myös ilmanvaihto tai samanlainen huoneeseen päin kosteuden/kondenssin riskin vähentämiseksi.

• Tykkään
Perham
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Soitin Isoverin tekniseen tukeen, ja heidän mielestään voisin täysisoloi, koska olemassa oleva eristys ulkoseinässä on noin 180 mm ja uusi rakentaisi 90. Edellyttäen, että höyrynsulku on kipsilevyn sisäpuolella vanhassa seinässä. Jos olin kuitenkin huolissani kosteudesta, voisin kuten kirjoitat, jättää eristämättä ulkoseinää.

Täytynee asentaa lämpömittari sinne talven ajaksi tarkkailua varten. Kuten kirjoitit, ehkä siihen osaan tarvitaan ilmanvaihto, mutta silloin melueristys kärsii jonkin verran.

Kyllä, se on rajatapaus, joten hygrometri ja lämpömittari eivät olisi pahitteeksi. Ne ovat aina hyvä olla, joten jos mielestäsi kaikki vaikuttaa olevan ok yhden tai kahden talven jälkeen, ne ovat varmasti hyödyllisiä muualla.

Tietää omasta kokemuksesta, että hometta voi ilmestyä parin Billy-kirjahyllyn taakse. Se oli huonosti eristetty ulkokulma seinässä, mahdollisesti ei täysin täydellisesti eristetty, sekä kohtalainen ilmanvaihto ja välillä vaatteiden kuivaus huoneessa. Ei huomattu mitään ennen kuin muutimme ja purimme kirjahyllyt.

Olen eristänyt ja laittanut nyt yhden kerroksen kipsiä. En kuitenkaan ole ruuvannut sitä täysin enkä saumanut lattian, seinien tai katon reunoja. Ääni muuttui hieman vaimeammaksi, mutta valitettavasti tärinät kuuluvat edelleen uudessa seinässä lämmönvaihtimesta, ja kuulee, kun he käyttävät kuivausrumpua.

Kysymys kuuluu, onko edes järkevää lisätä toinen kerros kipsiä? Auttaisiko se?

Tuntuu, että tarvitsisi 10 kerrosta, jotta saisi riittävästi painoa.

Jossain kohdin olohuoneessa kuuluva resonanssi on voimakkaampaa, nurkat ovat pahimpia. Nyt en tiedä, onko mitään muuta tehtävissä kuin mennä vian lähteelle.

• Huoneen seinä gyproclla, keskeneräinen työ. Oikeassa yläkulmassa lamppu, tuoli edessä ja sohva vasemmalla. Kolmijalka kameralle seinän vieressä.
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että seinän rakentaminen oli turhaa, koska se on lisäksi vienyt 10 cm huoneesta.
Ehkä kannattaisi panostaa seinän purkamiseen ja ruuvaamiseen/liimaamiseen lisää kipsilevyjä olemassa olevaan seinään. Siten siitä tulisi ikään kuin 4 kerrosta siihen.

Olet laatoittanut lattiaa, kattoa ja seiniä oletan?

Ei vielä. Luuletko, että sillä on suuri merkitys?

Kuten sanottu, olen vain laittanut yhden kerroksen kipsilevyä, jota ei ole vielä täysin ruuvattu. Ajatuksena on tiivistää ja sitten laittaa toinen kerros siten, että saumat ovat eri kohdissa. Mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että koko uusi seinä värähtelee samalla tavalla, joten en tiedä, onko vaivan arvoista.

Se ei varmasti pahene, mutta luultavasti mukana on paljon runkovärähtelyä, joita on vaikea poistaa menemättä itse lähteeseen. Mutta moderni pesukone tuskin kuuluu suljetun sisäoven läpi. Jos pyydät säätämään naapurin koneen jalkoja, voi olla, että ääni vähenee.

Valitettavasti heidän lämmönvaihtimensa aiheuttaa eniten värinää, koska se on ripustettu suoraan seinään. Asennusohjeiden mukaan sen pitäisi oikeastaan seistä jaloilla. Siinä on varmaan varsinainen ongelma. Täytyy vain selvittää, miten se on kiinnitetty, sekä löytää sopivat jalat.

Jälkikäteen ajateltuna minun olisi pitänyt aloittaa siitä.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Valitettavasti uusi itsenäinen seinä voi pahentaa ääniongelmia. Miten on puhtaiden värähtelyjen laita, jätän sanomatta. Mikä oikeastaan värähtelee? Lämpövaihdin ei yleensä tee niin.

Seinä, jonka teoreettinen ääneneristysluku on R’w=48dB, menettää 10dB eristyskyvystä 1m pitkällä 3mm raolla. Joten olisin tiivistänyt ja sitten laittanut toisen levyn. Jos voit mitata, millä taajuudella melu on, voit helpommin saada vastauksen joltakulta akustiikolta täällä.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sanoi:
Valitettavasti uusi erillinen seinä voi pahentaa äänen ongelmia. Miten on puhtaiden tärinöiden suhteen, jätän sen sanomatta. Mikä oikeastaan värisee? Lämmönvaihdin ei yleensä tee niin.
Luulen, että puhallin on epätasapainossa. Poistoilmapuhaltimeni oli täynnä likaa, joten puhdistin sen, mutta jouduin silti ostamaan uuden, kun laakerit alkoivat mennä huonoksi. Se tuli hieman paremmaksi, mutta siitä tulee myös tärinöitä.

P danneha sanoi:
Luulen, että tuulettimissa on epätasapainoa. Minun poistoilmapuhaltimeni oli täynnä likaa, joten puhdistin sen, mutta jouduin silti ostamaan uuden, kun laakerit alkoivat mennä huonoon kuntoon. Se parani hieman, mutta siitäkin tulee tärinää.
Sitten puhumme ilmanvaihtokoneesta? Jos se on vuodelta 85, sen tekninen käyttöikä on ylittynyt, ja on suositeltavaa vaihtaa moottorit ja puhaltimet. Muutoin puhaltimen voi tasapainottaa samalla tavalla kuin auton pyörän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.