Aion asentaa lattialastulevyjä autotallin kattoon, joka on 4 m leveä ja noin 7 m pitkä. Tämä tehdään osittain eristyksen vuoksi ja osittain saadakseni lisää säilytystilaa. Tällä hetkellä siellä kulkee 120x45 mm koolinkipalkkeja autotallin suuntaisesti noin 60 cc etäisyydellä toisistaan.

Ajatukseni on vahvistaa rakennelmaa kolmella alapuolisella IPE-palkilla noin 1,75 m etäisyydellä toisistaan ja jotka lepäävät 90x90 liimapuupalkkien päällä, jotka kiinnitetään molemmille puolille (siis 4 metrin etäisyys tukipisteiden välillä, sama leveys kuin autotallilla tietysti).

Joka tapauksessa, siirrytään varsinaiseen kysymykseen. Katselin hieman eri IPE-palkkeja täällä http://www.montano.se/category.html/ipe-balk ja ne ovat tietysti eri kokoisia. Tunteeni sanoo minulle, että pärjään pienimmillä (IPE 80), mutta haluan kuulla, mitä te, joilla on kokemusta, sanotte siitä. Ylhäältä tuleva paine ei tule olemaan valtava, mutta oletan, että pitäisi varautua 1-1,5 tonniin varmuuden vuoksi. Tavoitteena on pystyä liikkumaan ylhäällä ja säilyttämään tavaroita ilman huolia.

Rakennustyömaa autotallissa, katossa puiset palkit ja seinällä rengaspino, telineitä ja rakennusmateriaaleja.

Katon palkit eivät käsittääkseni pysty kantamaan mitään muuta kuin itse katon, vai?

Silloin 3 kpl IPE 80 koko välipohjalle eivät ole kovin luotettavia...

injonil sanoi:
Näyttääkö siltä, että katon koolauksilla ei ole mitään mahdollisuutta kantaa muuta kuin itse katto, vai?

Silloin 3 kpl IPE 80 koko lattialle ei ole paljon luottaa...
Tarkoitatko olemassa olevia 120x45mm koolauksia? 3 viidestä olen asentanut jälkikäteen itse, alun perin oli vain 2 kpl 120cc välein, ja ne ovat oikeastaan varsinaisen kattotuolin alaosa. Nämä IPE-palkit eivät kanna itse kattoa, kattohan on jo siellä. Ne kantavat sen sijaan uutta "yläkertaa" aiheuttaen leikkauksen, joka syntyy lattialevyjen ja mahdollisen kuorman painosta (senhän pitäisi kuitenkin olla varastotila).

7m pitkät 120-reglar eivät kanna muuta kuin alipohjan.

Ok,
Jos lasketaan 100kg/m2 kuormaa ja omapainoa varten (asunnoissa lasketaan 200kg + omapaino) ja hyväksytään 1cm taipuminen palkeissa (normaali on pituus /400), saamme seuraavanlaiset tapaukset:

Jokainen palkki kuormittuu 1/5:lla kokonaiskuormasta (kolme palkkia ja kaksi seinää kantavat).
Kokonaiskuorma on: 2800kg (4x7x100), mikä tarkoittaa, että se on 560kg per tuki.

Kaavan mukaan vapaasti tuetuille palkkeille tasaisesti jaetulla kuormalla tarvitset palkin, jonka taivutusmomentti I = 218cm4
Valitse siksi IPE 120, jolla on I = 318cm4

(IPE 80:llä on vain 80cm4 taivutusmomentissa ja silloin välipohja kestäisi vain 37kg/m2 kuorman taipumatta enemmän kuin normaali)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
pbolin ja 5 muuta
  • Laddar…
Gabbe1 sanoi:
Ok,
Jos lasketaan 100kg/m2 kuormalle ja omapainolle (asunnot lasketaan 200kg + omapaino) ja hyväksytään 1cm taipuma palkeissa (normi on pituus /400) saamme seuraavat tapaukset:

Jokainen palkki kuormitetaan 1/5 kokonaiskuormasta (kolme palkkia ja kaksi seinää kantavat).
Kokonaiskuorma on: 2800kg (4x7x100) joka on silloin 560kg per kannatin.

Vapaasti tuetun palkin kaavan mukaan tasaisesti jakautuneella kuormalla tarvitset palkin, jonka taivutusjäykkyysmomentti I = 218cm4
Valitse siksi IPE 120, jonka I = 318cm4

(IPE 80:lla on vain 80cm4 taivutusjäykkyysmomentti ja sitten lattia kestäisi vain 37kg/m2 kuormituksen taivuttamatta enemmän kuin normi)
Juuri tällainen vastaus, jota etsin :) Kiitos paljon laskelmasta ja avusta tässä asiassa!

Ole hyvä.
Jos voit elää yli 1 cm taipumisen kanssa, voit käyttää myös IPE100 ja nukkua silti rauhassa, tuon tyyppisessä tilassa se ei ole häritsevä tekijä. IPE100:n lujuus on helposti riittävä, mutta se tapahtuu sanotusti taipumisen kustannuksella, joka ylittää hieman normin sallitun.

Gabbe1 sanoi:
Varsågod.
Kan du leva med något mer än 1cm nedböjning så kan du även använda IPE100 och fortfarande sova gott, i den där typen av lokal är det inget man stör sig på. Hållfastheten i en IPE100 räcker lätt till, men det sker som sagt på bekostnad av nedböjningen som blir något mer än normen tillåter.
Jag förstår, man vill ändå att det ska vara ordentligt och att det ska hålla, det är därför jag ställde frågan i första hand. Att den sen böjer lite mer än normen spelar däremot kanske inte lika stort roll då jag sällan kommer att vara där uppe. Tror inte golvet kommer att upplevas som "svajigt" även med IPE100, eller?

När det gäller sidorna så antar jag att det räcker med stående 90x90 limträbalkar som IPE balken vilar på. Vad är dina synpunkter på den biten?

Viimeksi muokattu:
Tuskin huojuva, mutta hieman "värähtelevä" tunne voi syntyä, jos seisoo ja tamppaa pitkällä teräspalkilla. Henkilökohtaisesti olisin valinnut sellaisen palkkityypin, jonka saisin helpoimmin hankittua.

90x90 liimapuuta kestää noin 300 kg kuulostaa erittäin turvalliselta niin kauan kuin kattokorkeus on normaali. Jos kattokorkeus olisi huomattavan suuri, tolpat tulisi kiinnittää seinään nurjahduksen estämiseksi.

Gabbe1 sanoi:
Tuskin heiluvuutta, mutta jonkinlainen "värisevä" tunne voi syntyä, jos seisoo ja tömistää pitkän teräspalkin päällä. Henkilökohtaisesti valitsisin sen tyyppisen palkin, jonka saisin helpoimmin hankittua.

90x90 liimapuupalkki, joka kestää noin 300 kg, tuntuu erittäin turvalliselta, kunhan kattokorkeus on normaali. Jos kattokorkeus on erittäin suuri, tulee tolpat ankkuroida seinään murtumisen estämiseksi.
Ok, se kuulostaa hyvältä! Kattokorkeus on "normaali" eli 2400mm. Vielä viimeinen pohdinta...

Voisiko käyttää kaksi yhteen ruuvattua 120x45 tavallista palkkia (jotta siitä tulisi 120x90) tukemaan 90x90 liimapuupalkin sijasta? Kysyn, koska seinät koostuvat jo 120mm säännöistä, ja jos tämä onnistuisi, voisi käyttää olemassa olevaa 120mm seinäkevyttä + ruuvata sivulle toisen ja sitten asettaa IPE-palkin siihen (pitää leikata olemassa olevan 120mm palkin yläosa, jotta se sopii IPE-palkkiin).

Taas kerran, vatsanpohjatuntumani sanoo, että tämäkin toimisi, mutta olin väärässä edellisen kerran IPE80:n kanssa :) Mitä mieltä olet?

Viimeksi muokattu:
Se on melko pieni lasti, josta puhumme pylväille. Luulen, että 95x45 seinään kiinnitetty kestää kuorman ilman ongelmia. Joten kaksi 120x45 on sekä henkseleitä että vyötä.

• Tykkään
d0nnie
  • Laddar…
Ok, hyvä. Jälleen kerran, halutaan että se kestää ja että se on oikein mitoitettu, mutta samalla ei pidä liioitella liikaa. "Vanliga" 120x45 puukoolaukset ovat paljon halvempia kuin liimapuupalkit, joten käytän niitä sen sijaan.

Kiitos jälleen kerran avusta tämän kanssa!

Täytyy nostaa kysymys esiin vähän... Minulla on nimittäin eräs tuttu, joka väittää, että liimapuu voi korvata IPE-palkin lujuudessa, ja tulin hieman uteliaaksi kuulemaan, minkä kokoiseen liimapuupalkkiin pitäisi päästä, jotta se vastaisi IPE120 tai IPE100?

Tämä voi olla vaihtoehto myös JOS väittämä on oikea.

Tietysti liimapuuta voi käyttää vaihtoehtona, mutta minulta puuttuu tieto liimapalkkien laskennasta/dimensioinnista, ainoa mitä voin sanoa varmasti on, että se on suurempi kuin vastaava IPE.

Luulen, että laskentatyökaluja on saatavilla verkossa esimerkiksi moelvenilla, mutta minulla ei ole siitä kokemusta, sillä olen koneinsinööri ja suosituksistani käytän terästä rakennuksissani :)

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.