4 728 lukukertaa ·
32 vastausta
5k lukukertaa
32 vastausta
Kukaan ei voi sanoa, onko seinä kantava vai ei...
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Se ei ole kantava. Kuitenkin se on vuosien varrella painunut seinää vasten, joten sinun on odotettava, että se hieman notkahtaa, ellet aseta palkkia alle tai päälle.
Remonttinalokas
· Götene
· 11 viestiä
Ok, jos oletamme, että seinä ei ole kantava, voin mielellään viedä liimanauhapuuta ullakolle.
Kysymys on, voinko käyttää 2x3m sen sijaan, että olisi 1x6m.
Luulen, että en saa 6m ylös ullakolle ilman, että teen reiän ulkoseinään, Mexitegel joten se ei ole järkevää.
Kysymys on, voinko käyttää 2x3m sen sijaan, että olisi 1x6m.
Luulen, että en saa 6m ylös ullakolle ilman, että teen reiän ulkoseinään, Mexitegel joten se ei ole järkevää.
Jos sahaat lamellihirren keskeltä, siitä ei ole mitään hyötyä. Uskon, että pelkästään seinän poistaminen toimii erinomaisesti.K Kyrkogatan18 sanoi:
Remonttinalokas
· Götene
· 11 viestiä
Remonttinalokas
· Götene
· 11 viestiä
Sektioritauksen mukaan seinä ei ole kantava. Mutta se voi toimia sisäkaton tukena, ja vuosien varrella voi olla tapahtunut asioita, kuten suunnittelijat sanovat, niin seinällä voi olla tällä hetkellä tietty kantava vaikutus.
Uskon kuitenkin, että voit riskittä poistaa seinän, mutta varaudu mahdollisesti korjaamaan sisäkattoja. Turvatoimenpiteenä voi olla mitata tarkka kattokorkeus laserilla ja tarkistaa silloin tällöin, että se ei laskeudu. Ei ole niin, että talo romahtaisi yhtäkkiä.
Uskon kuitenkin, että voit riskittä poistaa seinän, mutta varaudu mahdollisesti korjaamaan sisäkattoja. Turvatoimenpiteenä voi olla mitata tarkka kattokorkeus laserilla ja tarkistaa silloin tällöin, että se ei laskeudu. Ei ole niin, että talo romahtaisi yhtäkkiä.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 230 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 230 viestiä
Seinä ei ole kantava katon suhteen. Mutta se voi mahdollisesti kantaa sisäkaton ja JOS kattotuolit ovat virheelliset, ne voivat hieman notkahtaa. Mutta kuten kirjoitin: se ei romahda, ja säännöllisesti suoritettava tarkistusmittaus näyttää tämän nopeasti.Alfredo sanoi:
Paras vastaus
Ensinnäkin, se ristikkorakenne on itsekantava. Minulla on vastaava rakenne kattotuolien, pituuden ja leveyden osalta (mutta 14 asteen kaltevuudella) omassa 70-luvun talossa ja yläkerran seinät on käytännössä vain listoitettu lattiaan ja kattoon vakauden takaamiseksi sivusuunnassa, niissä ei edes ole lainkaan runkotolppia. (Tämän tiedän erittäin varmasti sen jälkeen, kun olen poistanut yli puolet yläkerran seinistä... (Vessat ja makuuhuoneet ovat edelleen seinällisiä)Alfredo sanoi:
Piirustusten mukaan ne eivät ole kantavia seiniä. Ja jos tulkitsen piirustuksia oikein, yksi seinistä on lisäksi liukuovi, jossa ei oikeastaan ole muuta materiaalia kuin levy kummallakin puolella onteloa?
Mutta, sanotaan vaikka, että olemme kaikki väärässä ja että se silti kantaisi huomattavan painon katolta. (Loppujen lopuksi se on 70-luvun talo, joten rakennusvirheitä on yllin kyllin) Puhumme suhteellisen pienestä osasta kattoa, 15m:n pituudesta. Jos tulee sadan vuoden sade märkinä lumi, niin katto joutuu kamppailemaan, riippumatta seinien määrästä. Mutta niillä marginaaleilla, joilla talo on rakennettu, katto ei romahda yhtäkkiä ilman varoitusta, vaan taipuu alas. Se on tehty puusta, jonka kuidut ovat erittäin kestäviä ja kestävät melko äärimmäisiä voimia.
Jotta tulisi äkillinen romahdus, vaaditaan melkein, että ilmenee jotain vakavaa rakennusvirhettä, kuten että juuri nämä kattotuolit on tehty jäännöspaloilla oikean aluskehikon sijasta. Mutta silloin seinäkään ei olisi tehnyt erityisen paljon asiaan.
Joten toki, jos jotain äärimmäistä tulee ja kuormittaa sitä, voi se taipua, mutta silloin voi asettaa tukipuun siihen, niin ongelma on ratkaistu siihen asti, kunnes on aikaa ratkaista se pysyvästi.
Vaihtoehto liimapalkille
Olen ratkaissut samantyyppisen ongelman talossa, jossa rakennusvirheet olivat vallanneet. He olivat sahaneet neljä kattotuolia poikki vahvistamatta niitä millään tavalla ja rakentaneet valtavan kattokupan. Rakennuttajan palkkaama tarkastaja hylkäsi koko rakennelman. Harmillista rakennuttajalle. Siinä oli paljon enemmän, mutta se ei liity tähän ketjuun.
Minut palkattiin kiireesti vapaalla kädellä korjaamaan runkoa ennen talvea ja lumikuormaa*. Se oli talo, rakennettu kuten talot Syrgissä. Pystyssä pontattu lauta vaakasuoralla raakapontilla kummallakin puolella ja rappaus tai helmipaneeli sisäpuolella sekä ulkopuolella peitelista. Paljon puuta johon naulata.
Voin paljastaa poikittaiset väliseinät kummallakin puolella uutta hienoa kattokupaa. Vahvistaa niitä, jotta ne voisivat kantaa kattokuorman. Sitten muutin katon harjaksi näiden kahden väliseinän välille.
Tässä tulee ratkaisu, miten kantavat palkit taikovat tiensä ullakolle kattoluukun kautta.
Jokainen kattopalkki rakennettiin ristikkorakenteena lyhyt puu, joka voitiin työntää ylös ja sitten koota paikan päällä. Sekä ylä- että alarunko voidaan jatkaa, kunhan se tehdään oikein. Vähän kekseliäisyydellä voidaan ylimitoittaa tuet ja tukipisteet, jottei mikään painu.
TS:llä on paljon enemmän tilaa kuin minulla oli.
*Tuolloin olin täysin ansiottomasti hyväksytty rakennesuunnittelija Haningessa ja Tyresössä. Ei mitään todistuksia. Mutta noiden kuntien rakennuslautakunnat olivat nähneet niin paljon piirustuksiani, etteivät ne nähneet järkeä pakottaa asiakkaitani maksamaan myös oikeasta rakennesuunnittelijasta. Se oli ennen toimivien järjestelmien yksinkertaistamisten sirkusta, joka myöhemmin johtaa rakennuskatastrofeihin ja seuraavassa vaiheessa uuteen valvontaorganisaatioon vielä yhdellä konsulttitasolla. Syynä palkata minut oli, että ajattelen laatikon ulkopuolelta.
Ystävällisin terveisin, Findus
Olen ratkaissut samantyyppisen ongelman talossa, jossa rakennusvirheet olivat vallanneet. He olivat sahaneet neljä kattotuolia poikki vahvistamatta niitä millään tavalla ja rakentaneet valtavan kattokupan. Rakennuttajan palkkaama tarkastaja hylkäsi koko rakennelman. Harmillista rakennuttajalle. Siinä oli paljon enemmän, mutta se ei liity tähän ketjuun.
Minut palkattiin kiireesti vapaalla kädellä korjaamaan runkoa ennen talvea ja lumikuormaa*. Se oli talo, rakennettu kuten talot Syrgissä. Pystyssä pontattu lauta vaakasuoralla raakapontilla kummallakin puolella ja rappaus tai helmipaneeli sisäpuolella sekä ulkopuolella peitelista. Paljon puuta johon naulata.
Voin paljastaa poikittaiset väliseinät kummallakin puolella uutta hienoa kattokupaa. Vahvistaa niitä, jotta ne voisivat kantaa kattokuorman. Sitten muutin katon harjaksi näiden kahden väliseinän välille.
Tässä tulee ratkaisu, miten kantavat palkit taikovat tiensä ullakolle kattoluukun kautta.
Jokainen kattopalkki rakennettiin ristikkorakenteena lyhyt puu, joka voitiin työntää ylös ja sitten koota paikan päällä. Sekä ylä- että alarunko voidaan jatkaa, kunhan se tehdään oikein. Vähän kekseliäisyydellä voidaan ylimitoittaa tuet ja tukipisteet, jottei mikään painu.
TS:llä on paljon enemmän tilaa kuin minulla oli.
*Tuolloin olin täysin ansiottomasti hyväksytty rakennesuunnittelija Haningessa ja Tyresössä. Ei mitään todistuksia. Mutta noiden kuntien rakennuslautakunnat olivat nähneet niin paljon piirustuksiani, etteivät ne nähneet järkeä pakottaa asiakkaitani maksamaan myös oikeasta rakennesuunnittelijasta. Se oli ennen toimivien järjestelmien yksinkertaistamisten sirkusta, joka myöhemmin johtaa rakennuskatastrofeihin ja seuraavassa vaiheessa uuteen valvontaorganisaatioon vielä yhdellä konsulttitasolla. Syynä palkata minut oli, että ajattelen laatikon ulkopuolelta.
Ystävällisin terveisin, Findus
Remonttinalokas
· Götene
· 11 viestiä
pitää paikkansa, että se on liukuovi. Liukuoviseinä on kuitenkin huomattavasti leveämpi ja sen päällä on vaakasuuntaiset runkotolpat. Liitän mukaan kuvanDowser4711 sanoi:
Ensinnäkin se ristikkorakenne on vapaasti kantava. Minulla on vastaavanlainen rakenne kattotuoleissa, pituus ja leveys (mutta 14 asteen kaltevuudella) omassa 70-luvun talossani, ja yläkerran seinät on periaatteessa vain kiinnitetty listoilla lattiaan ja kattoon ollakseen vakaita sivusuunnassa, niissä ei ole edes mitään runkotolppia ollenkaan. (Olen tästä erittäin varma sen jälkeen, kun olen poistanut yli puolet yläkerran seinistä ... (WC:t ja makuuhuoneilla on edelleen seinät)
Piirustusten mukaan ne eivät ole kantavia seiniä. Ja jos tulkitsen piirustusta oikein, yksi seinistä on lisäksi liukuovi, jolla ei oikeastaan ole muuta materiaalia kuin levy kummallakin puolella onteloa?
Mutta, sanotaan vaikka että me kaikki olemme väärässä ja että se huolimatta siitä ottaa huomattavan painon katosta.
(Onhan se loppujen lopuksi 70-luvun talo, joten rakennusvirheitä on paljon)
Puhumme suhteellisen pienestä osasta kattoa, 15 metriä.
Jos tulee satavuotinen sade märkävuotena, katto joutuu taistelemaan, riippumatta seinien lukumäärästä.
Mutta niillä marginaaleilla, joilla talo on rakennettu, katto ei romahda suoraan ilman ennakkovaroitusta, vaan se painuu alas. Se on tehty puusta, jolla on kuituja, jotka ovat erittäin sitkeitä ja kestävät melko äärimmäisiä voimia.
Jotta tulisi äkillinen romahdus, vaatisi lähes, että ilmenee olevan jotain vakavaa rakennusvikaa, esimerkiksi että juuri ne kattotuolit on tehty jäteosista oikean alaraamin sijasta. Mutta silloin seinä ei olisi tehnyt erityisemmin tai vähemmän myöskään.
Joten tietysti, jos jokin äärimmäinen tulee ja kuormittaa sitä, se voi taipua, mutta sitten voi laittaa tukijalan siihen ja ongelma on ratkaistu siihen asti, kunnes on aikaa ratkaista se pysyvästi.

Viimeksi muokattu: