7 538 lukukertaa ·
19 vastausta
8k lukukertaa
19 vastausta
Ennen talokauppoja: kuinka tutkitaan 80-luvun talon sokkelia?
Sivu 1 / 2
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 150 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 150 viestiä
Olen katsonut Myresjöhus-taloa, joka on rakennettu 1987 ja jossa on maavarainen laattarakenne. Talossa ei ole juurikaan tehty mitään sitten sen rakentamisen, paitsi että julkisivu maalattiin uudelleen muutama vuosi sitten. Jopa kodinkoneet ovat alkuperäisiä!
Koska asuntomarkkinat ovat tosi vilkkaat kaupungissa ja sekä sijainti että hinta ovat melko houkuttelevat, ei ole varaa miettiä liian pitkään.
Samalla kun puhuu ihmisten kanssa, jotka ovat perehtyneet talorakenteisiin, he sanovat näin: jos sokkelia ei ole eristetty, on vain ajan kysymys, milloin kosteus alkaa tulla esiin sokkelista, joka siihen aikaan saattoi olla painekyllästettyä puuta asetettuna suoraan sokkelin päälle ilman diffuusiosulkua. Sen jälkeen sokkelin vaihtaminen on kallista ja hankalaa, mikä on täysin ymmärrettävää.
Kysyin välittäjältä, oliko sokkeli eristetty, mutta hän ei tiennyt, ja ne, jotka rakensivat talon, eivät ole enää elossa. Välittäjä sanoi näin: useimmat sokkelit olivat eristämättömiä ennen 90-lukua, mutta jossain vaiheessa täytyi muuttaa sitä.
Selvistä syistä sokkeli ei ole suoraan näkyvissä, eikä se mielestäni tuoksunut oudolta, mutta mietin, kuinka tällaisen voi tarkistaa ennen ostoa? Jos pyytää talotarkastuksen: tekeekö tarkastaja sen automaattisesti, erityisesti kun he tuntevat ongelman hyvin, vai onko se lisäpalvelu? Minulla on itse USB-liitäntäinen ns. endoskooppikamera. Voiko sellaista käyttää?
Olen lähettänyt sähköpostia talotehtaalle, mutta en ole saanut vastausta, ja kuten sanottu: tässä ei voi odottaa viikkoja tai miettiä liian pitkään, sillä silloin talo myydään, joten arvostan nopeaa vastausta.
Koska asuntomarkkinat ovat tosi vilkkaat kaupungissa ja sekä sijainti että hinta ovat melko houkuttelevat, ei ole varaa miettiä liian pitkään.
Samalla kun puhuu ihmisten kanssa, jotka ovat perehtyneet talorakenteisiin, he sanovat näin: jos sokkelia ei ole eristetty, on vain ajan kysymys, milloin kosteus alkaa tulla esiin sokkelista, joka siihen aikaan saattoi olla painekyllästettyä puuta asetettuna suoraan sokkelin päälle ilman diffuusiosulkua. Sen jälkeen sokkelin vaihtaminen on kallista ja hankalaa, mikä on täysin ymmärrettävää.
Kysyin välittäjältä, oliko sokkeli eristetty, mutta hän ei tiennyt, ja ne, jotka rakensivat talon, eivät ole enää elossa. Välittäjä sanoi näin: useimmat sokkelit olivat eristämättömiä ennen 90-lukua, mutta jossain vaiheessa täytyi muuttaa sitä.
Selvistä syistä sokkeli ei ole suoraan näkyvissä, eikä se mielestäni tuoksunut oudolta, mutta mietin, kuinka tällaisen voi tarkistaa ennen ostoa? Jos pyytää talotarkastuksen: tekeekö tarkastaja sen automaattisesti, erityisesti kun he tuntevat ongelman hyvin, vai onko se lisäpalvelu? Minulla on itse USB-liitäntäinen ns. endoskooppikamera. Voiko sellaista käyttää?
Olen lähettänyt sähköpostia talotehtaalle, mutta en ole saanut vastausta, ja kuten sanottu: tässä ei voi odottaa viikkoja tai miettiä liian pitkään, sillä silloin talo myydään, joten arvostan nopeaa vastausta.
Aloita tästä.T tgr_se sanoi:
Jos et löydä sieltä mitään, niin minun vinkkini on ostaa talo, tarkista se ja varmista tarkastuksessa. Todennäköisesti täytyy tehdä reikä lattialistojen taakse tutkimista varten. Jos on ongelmia, voit peruuttaa kaupan tai yrittää neuvotella hinnasta sopivan summan, jotta voi korjata ne.
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 150 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 150 viestiä
No, kun menee talonäyttöön ja siellä on täynnä muita ostajaehdokkaita, jotka melkein heti ovat valmiita ostamaan talon, niin tämä ajatus, että pyytäisi talopiirustuksia kunnalta, ei välttämättä tule ensimmäiseksi mieleen. Voin kuvitella, että voi kestää useita viikkoja ennen kuin he ovat toimineet sellaisen pyynnön osalta.
Ostaa talo ja sitten tarkistaa se? Niinhän se ei mene. Elämäni suurin kauppa ja minun pitäisi ostaa se ensin ja sitten yrittää tinkiä, jos löydän virheitä? Ostajalla on tarkastusvelvollisuus, eikä he voi kieltää, että tarvitsen päästä talon sisäpuolelle tutkintaa varten, mutta sitten mahdolliset toimenpiteet on myös palautettava ennalleen. Heillä ei ole myöhemmin syytä tai velvollisuutta palauttaa rahaa, jos virheitä löytyy oston jälkeen, ainoastaan ennen. Mutta jos vahinkoja olisi ja alusrakenteen vaihtaminen olisi ajankohtaista, en ole edes kiinnostunut.
Ostaa talo ja sitten tarkistaa se? Niinhän se ei mene. Elämäni suurin kauppa ja minun pitäisi ostaa se ensin ja sitten yrittää tinkiä, jos löydän virheitä? Ostajalla on tarkastusvelvollisuus, eikä he voi kieltää, että tarvitsen päästä talon sisäpuolelle tutkintaa varten, mutta sitten mahdolliset toimenpiteet on myös palautettava ennalleen. Heillä ei ole myöhemmin syytä tai velvollisuutta palauttaa rahaa, jos virheitä löytyy oston jälkeen, ainoastaan ennen. Mutta jos vahinkoja olisi ja alusrakenteen vaihtaminen olisi ajankohtaista, en ole edes kiinnostunut.
Juuri näin se yleensä menee. Ei jokaisella ostajaehdokkaalla ole mukanaan omaa tarkastajaa, joka suorittaa kahden tunnin tarkastuksen näytön aikana, vaan tehdään sopimus tarkastuslausekkeella voitetun tarjouskilpailun jälkeen. Sen jälkeen on (yleensä) kaksi viikkoa aikaa tarkastaa ja esittää mahdollisia vastatarjouksia tai vetäytyä ilman kustannuksia.nizzehult sanoi:
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 150 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 150 viestiä
Kyllä, tiedän että tarjouksesta ei tarvitse pitää kiinni ennen kuin se on kunnolla tarkastettu. Sitten voi kysyä, miksei tätä tehdä myyjän toimesta ennen kohteen myymistä, kaikki hyötyisivät tästä. Olisi paljon helpompaa, jos tietäisi faktat ennen kuin aloittaa mitään. Lisäksi täytyy maksaa tarkastus itse, vaikka vetäytyisi kaupasta.useless sanoi:
Se on juuri niin kuin se yleensä tapahtuu. Jokaisella tarjoajalla ei ole omaa tarkastajaa, joka tekee kahden tunnin tarkastuksen näyttötilaisuuden aikana, vaan tehdään sopimus tarkastusehdolla voitetun huutokaupan jälkeen. Sitten on (yleensä) kaksi viikkoa aikaa tarkastaa ja tehdä mahdollisia vastatarjouksia tai vetäytyä ilman kuluja.
Lisäksi mielestäni välittäjien rooli on melko tylsä; he eivät ota riskejä, selvittävät vain ne faktat, mitkä on pakko tietää, ohjaavat eteenpäin, jos tulee kysymyksiä, ja sitten kiirehtivät kaikkia ostajia tekemään tarjouksia voidakseen ostaa kiinteistön. Mielestäni esimerkiksi kysymys, jonka minulla on perustuksesta, olisi pitänyt välittäjän selvittää.
Tässä tapauksessa ei edes mainita mitään huutokaupasta tai että mainittu hinta on "lähtöhinta", joten melkein odottaa, että hyväksyvät tuon pyydetyn hinnan, mutta välittäjä sanoo silti, että jos joku tekee tuon tarjouksen, niin huutokauppa alkaa sen jälkeen... Tanskassa kaikki tarjoukset ovat salaisia ja niin pitäisi olla täälläkin.
Rakennusveteraani
· 2 675 viestiä
Jopa vähän enemmän, sain sen laskettua 39 vuodeksi, mikä on siinä tapauksessa todella vaikuttavaa.T tergo sanoi:
nizzehult
Kaikkitietävä
· Västerbotten
· 1 150 viestiä
nizzehult
Kaikkitietävä
- Västerbotten
- 1 150 viestiä
Sain vastauksen valmistajalta ja kyllä, he sanovat, että näissä taloissa oli 70 mm eristys betonilaatalla ja 18 mm lastulevy. Betonilaatalle asetettiin sylltätning ja sill 21x95 mm. Tämä lähes sopii kunnan rakennuspiirustuksiin, joissa sanotaan 60 mm eristys. Joten se vaikuttaa olevan oikein tehty ilman kosteusriskia.
Kysyin välittäjältä tästä kodinkoneista ja hän sanoi, että se oli niin, mutta oliko todella keraaminen keittotaso 1987?
Kysyin välittäjältä tästä kodinkoneista ja hän sanoi, että se oli niin, mutta oliko todella keraaminen keittotaso 1987?
1987 Mikroaaltouuni kysytyin. Keraamiset keittotasot tekevät tuloaan. Jätteiden lajittelu. Puutyöt/etuosa jääkaapissa ja pakastimessa. Suuremmat tilat viinipulloille keittiössä. Liesi ja työtaso keskellä keittiötä.
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
https://www.viivilla.se/kok/koksinspiration/en-svensk-kokshistoria/
Jos eristys asetettiin 70 mm päälle betonilaatan, on se riskirakenne. Eristys alla betonilaatan on paljon turvallisempi.nizzehult sanoi:
Sain vastauksen valmistajalta ja kyllähän, he sanovat, että näissä taloissa oli 70 mm eristys betonilaatan päällä ja 18 mm lastulevy. Betonilaatalle asennettiin sokkelitiivistys ja pohja 21x95 mm. Tämä vastaa melkein kuntakaavioita, joissa sanotaan 60 mm eristys. Joten se näyttää olevan oikein tehty ilman kosteusriskiä.
Kysyin kiinteistönvälittäjältä kodinkoneista ja hän sanoi, että näin oli, mutta oliko todellakin keraaminen liesi vuonna 1987?
minulla on tuo versio rakennettuna 1980-81 muovi+70 styrox+lastulevy mutta vaihdoin keittiön+eteisen lattian kiinnityksen takia noin 10-12 vuotta sitten ja se näytti hyvältä, ei ongelmiahscn sanoi:
naapurini rakensi 1982 ja siellä laitettiin styroxi btg:n alle (sama talovalmistaja, Nordisk Trähus)
Voi tietenkin toimia, mutta vaurioiden riski on suurempi, siksi riskirakenne.T tergo sanoi: