Asun Götenehus-talossa vuodelta 2010, ja minulla on ongelma, joka on suurempi kuin muut. Talo lämpenee poistoilmalämpöpumpulla, jossa on tuloilma räystään yläpuolella ja lattialämmitys alakerrassa sekä patterit yläkerrassa.
Ongelmana on, että minulla on suuria ilmavuotoja seinän kulmissa sekä lattian ja katon rajassa. Kun otan lämpökameralla kuvia, on joissakin paikoissa jopa miinusasteita, kun ulkona oli noin -10.
Götenehusin ehdotus on poistaa lattia- ja kattolistat ja tiivistää sisäpuolelta, mutta mielestäni se kuulostaa täysin väärältä.
Kun viittaan siihen, että tiivistyksessä on tehty virheitä ja että kyseessä on rakenteellinen vika, he viittaavat Boverketin energia- ja ympäristövaatimusten täyttymiseen sisätiloissa. He sanovat, että seinät voivat olla kuinka tiiviitä tahansa, kunhan vaatimukset täyttyvät.
Mielestäni tämä kuulostaa todella oudolta, se on tarkastusmerkintä, mutta en tiedä oikein, miten edetä, enkä ole aivan innostunut laittamaan silikonihelmiä koko talon sisäpuolelle......
Onko jollain kokemusta samanlaisista ongelmista tai voiko antaa minulle vinkkiä?
Ilmeisesti rakennusmuovi ei ole tiivis, kuten sen pitäisi olla. Osittain lämmityksen talouden vuoksi, mutta myös siksi, että lämmin kostea sisäilma pääsisi tunkeutumaan ulos ja tiivistyisi seinään, mikä johtaa homeen ja lahoamisen syntymiseen.
Korvissani TÄMÄ HUUTAA RAKENNUSVIRHETTÄ. Edes minä en vanhassa, vetoisassa ja kylmässä skånelängassani viime vuosisadan vaihteesta koe tällaista vedontunnetta ja kylmyyttä. Tämä vaikuttaa selvältä tapaukselta asianajajalle. Haasta heidät konkurssiin. He kieltävät sen varmasti vanhasta tottumuksesta, koska he tietävät, että hyvin harvoilla talonomistajilla/yksityishenkilöillä on voimia, aikaa, halua, kestävyyttä ja rahaa viedä asia oikeuteen.
Jos et tee mitään, sinulle jää Musta Pekka, kun aiot myydä talon.
Kyseessä on rivitalo, jossa on pystysuora puupaneelijulkisivu. Ymmärtääkseni oletetaan, että muovi ei ole kiinnitetty oikein. Yhdessä nurkassa on avattu ulkopuolelta ja nähty, että paperi on siinä kohtaa paikallaan. Talojen välissä on noin 10 cm ilmarako.
Olen puhunut muutaman kirvesmiehen kanssa, ja jotkut sanovat, että ei ole täysin epätavallista, että nurkkien ympärillä muovin kiinnitys unohdetaan rakentamisen aikana.
Götenehus uskoo myös, että kyseessä on muovi, tai no, sen on pakko olla muovia, koska se on tuulensuoja. Mutta he viittaavat vain rakennusmääräyksiin koskien sisäilmaa, ja siinä suhteessa talo on täysin kunnossa!
SP on tehnyt mittauksia täällä, ja SP on ottanut lämpökamerakuvia ja havainnut miinustemperatuureja. Kuitenkin SP toteaa, että sisäilma on kunnossa.
Havaitsin ongelman ensimmäisen kerran, kun yhteen ulkokulmaan tuli suuri halkeama, josta kylmä ilma puhalsi suoraan sisään. Tämän jälkeen tiivistettiin ja asennettiin kulmalista, mikä siirsi kylmän ilman luonnollisesti alas lattiaan ja ylös kattoon.
Tiedoksi, meillä on puhallusvillatäytteinen yläpohja, noin 1 metrin verran villaa muovin päällä.
Mitä tulee siihen, miltä seinärakenteet näyttävät, liitän mukaan kaksi kuvaa, toivottavasti ne ovat luettavia!!!
Etsin siis nyt tapaa, kuinka edetä tässä asiassa. Tuntuu siltä, että minun täytyy itse osoittaa yksi tai useampi paikka, jossa muovi ei ole kunnossa, jotta voidaan osoittaa, että rakentaminen ei ole tehty ammattimaisesti. Näyttää siltä, että SP:n mittamat miinustemperatuurit eivät riitä, koska he viittaavat täysin rakennusmääräyksiin koskien sisäympäristöä.
Valitettavasti tuulensuojalevy auttaa huonosti talon sisäisen alipaineen kanssa. Pieni aukko muovissa riittää siihen, että ilma imeytyy sisään.
Koska todennäköisesti juuri diffuusiomuovi on vuotava, uskon itse asiassa, että heidän ratkaisunsa pehmeällä tiivisteellä toimisi jotenkin. Vaihtoehto sisältäähän melko laajoja toimenpiteitä!
Juuri niin, juuri sitä minäkin väitän, haluan luonnollisesti, että ongelma itsessään korjataan eikä vain sen seurausta.
Mutta se mitä erityisesti haen kysymykselläni täällä foorumilla, on miten minun pitäisi edetä. Keneen on parasta ottaa yhteyttä saadakseni tukea ja apua tämän asian ajamisessa talotoimittajaa vastaan? Miten näette minun mahdollisuuteni?
Happamalta. Minä pitäisin puoleni. Tuntemukseni on, että rakennusala tai ehkä matalaenergiatalojen/passiivitalojen kehittäjät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana huomanneet, että diffuusiokalvon ilmatiiviys on paljon tärkeämpi sekä energiatehokkuuden että kosteusturvallisuuden kannalta kuin aiemmin uskottiin. Näyttää kuitenkin siltä, että tämä tieto ei ole vielä saavuttanut käsityöläisiä 100-prosenttisesti. Pidä puoliasi, nyt on teillä mahdollisuus saada se korjattua.
Se mitä sinun täytyy tehdä, on puhua jonkun insinöörin/energiansasiantuntijan kanssa, joka voi olla puolellasi, mutta mistä löydät sellaisen, sitä en tiedä.
Oletan, että ennen rakentamista tehtiin energiakartoitus ja että talon oletettiin olevan tietyn tiivis, tyyppiä 0,5l/s. Kuten kuvaustasi kuuntelee, tuntuu siltä, että vuoto on todennäköisesti melko suuri. Jos se todella on niin, talo ei vastaa oletettua energiakartoitusta eikä todennäköisesti täytä PBL:n vaatimuksia (koska useimmat valmistajat taloudellisista syistä ovat yleensä rajoilla). Edellyttäen, ettei taloa ole vielä paineistustestattu (pitäisi olla pakollista), ehdotan seuraavia toimenpiteitä:
Paineista talo (n. 10000 kr) ja jos arvo on korkeampi kuin mihin talovalmistaja on laskenut, sinulla on mustaa valkoisella siitä, etteivät he ole tehneet mitä heidän olisi pitänyt, eli he ovat toimittaneet talon, joka ei vastaa tilaamaasi. Sen jälkeen on heidän vastuullaan korjata talo riittävän tiiviiksi ja tietysti heidän tulee vastata painetestauksen kustannuksista, jos tulos ei ole tyydyttävä.
Kiitos hyvästä vastauksesta! Götenehus teki itse asiassa koepaineistuksen rakennusajan aikana, mutta en ole saanut tietää tulosta. Olin siellä, kun se tehtiin ja hän, joka suoritti sen, ei vaikuttanut olevan täysin tyytyväinen lopputulokseen, jos niin voi sanoa. Mistä voin löytää mainitsemasi tiiviysluvun, onko se sopimuksessa vai missä se voisi olla?
Meidän oli pakko lähettää energialaskelma yhdessä rakennusluvan kanssa. Laskelman pitäisi siis olla kunnalla ja siinä pitäisi mm. ilmetä, minkä tiheyden he ovat laskeneet. Muuten mielenkiintoista, että he ovat tehneet painekoe, mutta et ole saanut tuloksia.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.