Hei,
Olen suunnittelemassa puurakenteisen talon rakentamista. Arkkitehti, jota olemme käyttäneet, haluaa sijoittaa ikkunat kulmiin useissa huoneissa, alla olevan kuvan mukaisesti. Tämä koskee sekä korkeita ikkunoita lattiasta olohuoneessa, "normaaleja" ikkunoita makuuhuoneessa, että kapeita korkealle asennettuja ikkunoita kylpyhuoneessa. Minusta se näyttää hyvältä, mutta pohdin hieman, miten sen saisi parhaiten toteutettua.
Ajattelen, että tyylikkäintä olisi, jos smyygit kohtaavat kulmassa. Valitettavasti olen liian huono piirtämään saadakseni kuvan aikaiseksi.
Ulko seinän rakenne, rungosta alkaen sisäänpäin, tulee olemaan seuraavanlainen:
-300 mm kevytpalkki täytetään selluloosalla,
-höyrynsulku
-28 tai 45 mm rako
- OSB + kipsilevy.
Pohdiskelen, miten minun pitäisi sijoittaa ikkunat runkoon, jotta ne näyttäisivät sisätiloissa parhaimmalta ja kulma olisi hyvä. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?
Niin suuri kulmapilari kuin piirustuksessasi näkyy, häiritsee kulman valonsisäänpääsyä. Minimoi pilarin koko yhdistämällä kaksi palkkia siten, että ne ovat vain hieman paksumpia kuin ikkunoiden karmit. Saat ottaa sen kylmäsillan (melko vähäpätöinen), joka syntyy.
Niin suuri kulmapilari kuin piirustuksessasi näkyy, tulee häiritsemään valon tuloa kulmassa. Minimoi pilarin koko yhdistelemällä kaksi tukipalkkia niin, että ne ovat vain hieman paksumpia kuin ikkunoiden karmit. Sinun täytyy ottaa huomioon se kylmäsilta (melko merkityksetön), joka syntyy.
Yksi ongelma on, että yhteen huoneista tulevan kulman pitää kantaa 3,6 m tasaus kattotuoleineen. En ole vielä selvittänyt mitä tolppa vaatii. Kysyn rakennesuunnittelijalta, joka piirtää rungon, ehdotuksen.
En usko, että se on ratkaisematon vaikeus. Pahimmassa tapauksessa sinun täytyy ottaa 90x90 liimapuupilarin. Sellainen kestää 50 kN, jos korkeus ei ole suurempi kuin 2,5 metriä. Minulla on melko pitkä kokemus tämän tyyppisistä ongelmista ja tiedän, että on tärkeää tehdä siro kulma.
Luulen, ettei se ole ylitsepääsemätön vaikeus. Pahimmassa tapauksessa voit käyttää 90x90 liimapuupilaria. Sellainen kestää 50 kN, jos korkeus ei ole suurempi kuin 2,5 metriä. Minulla on melko pitkä kokemus tämän tyyppisistä ongelmista ja tiedän, että on tärkeää tehdä siro kulma.
Kiitos paljon osallistumisestasi!
Olin arvannut paksumman tolpan, vähintään 120x120. Voiko vaivata kysymällä, miltä sellainen kulma voisi näyttää?
Pylvään koko on tietenkin sovitettava ikkunankarmien mukaan. Seuraava kuva on alkeellinen horisontaalipoikkileikkaus kulman läpi. Välitilan karmien ja pylvään välillä on täytettävä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.