Olen lukenut, että asbestia voi löytyä materiaaleista kuten:
" Ikkunalautojen ja ikkunalautojen alla olevat levyt".
Tietääkö joku, miten tämän voi tunnistaa?
Miltä tämän tyyppiset ikkunalaudat näyttävät ja mitä tarkoitetaan "ikkunalautojen alla olevilla levyillä"?
Olen kuullut kovista mustista kivimäisistä ikkunalaudoista, joissa on asbestia.
Onko myös muita ikkunalautatyyppejä, joissa asbestiin kannattaa kiinnittää huomiota?
Ja mitä ihmettä ovat ne levyt, joihin viitataan, jotka ilmeisesti löytyvät ikkunalautojen alta?
Kiitos etukäteen! Jos jollakulla on tietoa tästä asiasta.
Voivatko he tarkoittaa jotain levyä, joka on ikkunalaudojen alla sähköpattereiden takana? Meillä on valkoisia masonitelevyjä (tai vastaavia) elementtien takana (suojatakseen seinää lämmöltä tai säteilläkseen lämpöä paremmin huoneeseen). Voisiko se olla jotain sellaista?
En ole purkanut näitä, mutta pohdin nyt, voisivatko nämä levyt sisältää asbestia? Ja miten asbestilevyjä tunnistaa?
Asbestia levyissä ei voi helposti tunnistaa katsomalla, ellei materiaali selvästi koostu pienistä kuiduista (erilaista kuin selluloosakuidut (puu)). Usein vain laboratoriotutkimus voi kertoa, sisältääkö materiaali asbestia. Jos olet epävarma, älä revi materiaalia.
Kuinka kuuma vesipatterin tulisi olla, jotta teknisesti tarvitsisi jotain (joka oletettavasti suojaa puuta syttymiseltä?). Vanhan tyyppisellä sähköpatterilla se tuntuu enemmän ajankohtaiselta ratkaisulta...
Talo, jossa kasvoin (1924), oli naulattu pahvia joidenkin ikkunalaudan alle, muistan isäni sanoneen, etten koskisi siihen, koska siinä oli asbestia (tästä on yli 30 vuotta, en tiedä sen totuudenmukaisuutta, se saattoi olla vain tavallista pahvia), he eivät enää asu siinä talossa. Mutta muistan sen harmaan "pahvin". Sellaisen "puhdistaisin", jos minulla olisi se itse. Kovan levyn takana olisin henkilökohtaisesti enemmän huolissani sen poistamisesta kuin vain jättämisestä...
Ikkunalaudat asbestista näyttävät marmorisilta, useimmiten tummanharmaat/mustat väriltään. Kuitenkin huomaa käsiteltäessä, että ne eivät ole yhtä kovia kuin kivi olisi ollut. Nämä levyt ovat vaarattomia niin kauan kuin niihin ei aleta sahata, sillä juuri kuitujen hengittäminen on vaarallista. Talomme edellinen omistaja oli vaihtanut suurimman osan näistä ja käyttänyt niitä uudelleen kukkapenkin reunalautoina :wow:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.