Hei
Meillä on mustat ikkunalaudat, jotka olen aina luullut olevan kiveä, kuulostaa siltä, kun kukkaruukut asetetaan alas hieman liian kovaa...
Talo on varhain 1930-luvulta, ja uskon levyjen olevan sieltä ajalta.
Miten voin olla varma, että se on kiveä eikä eterniittiä? En löydä niistä mitään merkintää.
Liitän kuvia, jos joku asiantuntija täällä foorumilla voisi katsoa niitä.

Musta kiiltävä ikkunalauta, jossa näkyy naarmuja ja kuvioita, mahdollisesti kivi- tai ebonittimateriaalia, osa vanhaa 1930-luvun rakennusta. Mustat ikkunalaudat, joiden pinta on epätasainen ja hieman kulunut. Pyöreitä valkoisia esineitä alareunassa, todennäköisesti lämmityselementti. Vanha, kulunut musta kivi- tai betoni-ikkunalauta, jossa on näkyvissä kulumista ja halkeamia. Musta ikkunalauta lähellä valkoista ikkunankehystä, ikkunalaudalla näkyy kiiltävä pinta ja valkoinen kukkaruukku osittain oikealla.

Ne näyttävät täsmälleen samanlaisilta kuin ne ikkunalaudat, jotka minulla on kellarissa, ja ne ovat eterniittiä! Se on kuitenkin täysin vaaratonta, jos et ajattele sahata niitä pieniksi paloiksi ilman hengityssuojainta.

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
Minun täytyy kuitenkin täydentää hieman, joten jos haluat päästä niistä eroon, otan ne kiitollisesti vastaan!

Kiitos nopeasta vastauksesta @term
Kokeilin zoomata erääseen reunaan, jossa lohkeama on kadonnut, katso kuva alla.
Ja se näyttää juuri kivipinnalta minun silmissäni, mutta ehkä se näyttää samalta myös asbestin/eternitin kanssa?

Kohokuvioinen pinta, jossa on lohjennut reuna; muistuttaa kivenleikkauspintaa.

Kaikissa tuntemissani eternit-ikkunalautoissa on kuvioita alapuolella valmistajan painotyökalun jäljiltä.
Mielestäni se näyttää kiveltä.

• Tykkään
Immobil ja 1 muu
  • Laddar…
Niissä, jotka minulla on, ei ole lainkaan painatusjälkiä. Rakenne näyttää täsmälleen samalta kuin kuvan ikkunalaudat, samanlaisia kuin jonkinlainen komposiittibetoni. Lappu, jossa on tuotemerkki "ETERNIT", on edelleen kiinni. Jos sitten on niin, että valmistettiin muita ikkunalautoja kuin asbestipitoisia tuotenimellä Eternit, en ole varma.

Eternit oli tuotenimi asbestisementille, joten ne sisältävät todennäköisesti 100% varmuudella asbestia.

T Thohei sanoi:
Saitko vastauksen kiviveistämöltä?
Olisin hyvin yllättynyt, jos se ei ole luonnonkiveä.
Nämä tietävät varmasti vastauksen, etsin itse luonnonkiveä ikkunalaudalle ja he voivat varmasti vastata:
[linkki]

[linkki]
salastone@salastone.se
Hei
Napautin itse asiassa irti pienen palan ja lähetin analysoitavaksi, ja se ei ollut ehdottomasti asbestia/eternittiä, joten se oli kyllä helpottavaa.
Hullua, kuinka huolestunut voi olla asbestista, olen kuluttanut nyt joitain tuhansia euroja saadakseni varmuuden näin jälkikäteen aika ilmeisistä tuloksista.

• Tykkään
Thohei
  • Laddar…
Staffans2000
Hyvä! Seuraavan kerran kun maran hyökkää mieleesi, tiedät. -"se ei ole asbest, se ei ole asbest, se ei ole ..."

N Novisen10 sanoi:
Hei
Irrotin itse asiassa palasen ja lähetin analysoitavaksi, ja se ei ollut lainkaan asbesti/eterniitti, joten se oli helpottavaa.
Hullua, miten huolissaan voi olla asbestista, olen käyttänyt useita tuhansia euroja saadakseni tietää näin jälkikäteen melko ilmeisiä tuloksia.
Hei!
Löysin ketjun ja tajuan, että vastaan myöhään, mutta minulla on samanlaiset ikkunalaudat. Saitko tietää, mikä kivi on kyseessä ja tiedätkö mistä sitä voi hankkia?
Parhain terveisin
Fredrik

Magnus E K
En ole ennen nähnyt tätä ketjua, mutta luulen, että nämä ikkunalaudat ovat "alkuperäiset", joita myöhemmin (ei kovin onnistuneesti) yritettiin jäljitellä eternitillä!

• Tykkään
Novisen10 ja 1 muu
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sanoi:
En ole nähnyt tätä keskustelua aiemmin, mutta uskon, että nämä ikkunalaudat ovat "alkuperäisiä", joita myöhemmin (ei kovin onnistuneesti) yritettiin jäljitellä eternitillä!
Hei
Kyllä, niin se voi olla, otin sen alas ja sattumalta laitoin sen pienen maton reunalle, jolloin se meni kahteen osaan ja haisi juuri halkaistulta "graniitti/gnieissi".
Olen nyt tilannut uuden mahdollisimman samanlaisen, se on "Nero Assoluto".

Herätän tämän vanhan ketjun uudelleen, koska ihmettelen, mikä eterniitti-ikkunalautassa haisee niin voimakkaasti? Haisee vähän öljyltä/poltetulta autonrenkaalta. Olen rakentamassa uutta seinää ja minun täytyy katkaista pala levyä ja olen nyt puolivälissä (hengityssuojaimella tietysti), mutta hitto miten se haisee...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.