10 832 lukukertaa ·
13 vastausta
11k lukukertaa
13 vastausta
Hyvät kaapelilistat?
Hei,
Haluan piilottaa kaapeliasennukset niin pitkälle kuin mahdollista, ja pääasiassa kyseessä ovat lamppujen kaapelit, jotka ovat melko pieniä, mutta joissain tapauksissa myös paksumpia kaapeleita kuten verkko- ja tv-kaapelit.
Aikaisemmin olen käyttänyt listoja Julalta ja Biltemalta, mutta ne ovat vähintäänkin hankalia käyttää. Sähköasentaja käytti toista kaapelilistaa, joka oli kovaa muovia, se oli selvästi helpompi käyttää, mutta melko suuri (koska sen piti mahtua 2 verkkokaapelia).
En tunne kovin monia tunnettuja merkkejä, mutta huomasin, että Schneiderilla on kaapelilistoja, ehkä joku täällä tietää, millaisia ne ovat?
Ehkä teillä on jotain muuta ehdotusta minulle? Olisi hienoa, jos voisi löytää sarjan, joka tarjoaa kaikki mahdolliset koot hillityllä ulkonäöllä.
Muokkaus: Sen jälkeen kun olen kokeillut käyttää itseliimautuvia kaapelilistoja, olen oppinut, että ne pitäisi ruuvata kiinni ja tässä tapauksessa tulee porata ja kiinnittää betoniin/rapattuihin seiniin.
Haluan piilottaa kaapeliasennukset niin pitkälle kuin mahdollista, ja pääasiassa kyseessä ovat lamppujen kaapelit, jotka ovat melko pieniä, mutta joissain tapauksissa myös paksumpia kaapeleita kuten verkko- ja tv-kaapelit.
Aikaisemmin olen käyttänyt listoja Julalta ja Biltemalta, mutta ne ovat vähintäänkin hankalia käyttää. Sähköasentaja käytti toista kaapelilistaa, joka oli kovaa muovia, se oli selvästi helpompi käyttää, mutta melko suuri (koska sen piti mahtua 2 verkkokaapelia).
En tunne kovin monia tunnettuja merkkejä, mutta huomasin, että Schneiderilla on kaapelilistoja, ehkä joku täällä tietää, millaisia ne ovat?
Ehkä teillä on jotain muuta ehdotusta minulle? Olisi hienoa, jos voisi löytää sarjan, joka tarjoaa kaikki mahdolliset koot hillityllä ulkonäöllä.
Muokkaus: Sen jälkeen kun olen kokeillut käyttää itseliimautuvia kaapelilistoja, olen oppinut, että ne pitäisi ruuvata kiinni ja tässä tapauksessa tulee porata ja kiinnittää betoniin/rapattuihin seiniin.
Remontoija
· Näverkajakens födelseort
· 797 viestiä
Schneider on kaarevalla kannella ja kaksinkertaisilla kahvoilla molemmilla puolilla, se on ainoa, joka on kelvollinen mielestäni
En muista näiden nimeä
Voin lähettää nimen ja kuvan, kun tulen kotiin
En muista näiden nimeä
Voin lähettää nimen ja kuvan, kun tulen kotiin
Olen nyt katsonut ja jopa Schneider käyttää näitä standardilistoja, jotka näyttävät tältä:

Epäilen, että ne ovat enemmän tai vähemmän sama asia, joita Jula ja Biltema myyvät.
Se, joka erottuu, on tämä:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Sillä on erilainen design, ja on mahdollista, että tämä malli on itse asiassa parempi.
Minun tapauksessani ajattelin asettaa listan vesiputkien alle, jotka ovat 19 mm yläpuolella lattialistoista. Oletan, että 20 mm voidaan painaa sisään ellei muuten hieman muokkaamalla, mutta mietityttää, kuinka helppo on sitten avata lista. Meidän tapauksessa lista tullaan todennäköisesti avaamaan 2 kertaa vuodessa laittaakseen ja poistaakseen jouluvalot.
Ehkä on parempi pysyä Biltema/Julassa, vaikka ne ovatkin hankalia työstää?
Se lista, joka minulla on nyt, on siis Jula/Biltema ja juuri tässä paikassa on lista, joka on 15 leveä ja 12 korkea, täällä menee vain kaiutinkaapeli. Koska ne ovat jotain kapeampia, olen asettanut ne keskelle lattialistan ja vesiputkien pidikkeen väliin, mikä tekee siitä ainakin hieman helpomman avata, vaikka se onkin edelleen melko hankalaa.
Etuna Biltema ja Jula käyttöön on, että on olemassa malli, joka on vielä pienempi, jonka voi asentaa seinälle lampuille.

Epäilen, että ne ovat enemmän tai vähemmän sama asia, joita Jula ja Biltema myyvät.
Se, joka erottuu, on tämä:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Sillä on erilainen design, ja on mahdollista, että tämä malli on itse asiassa parempi.
Minun tapauksessani ajattelin asettaa listan vesiputkien alle, jotka ovat 19 mm yläpuolella lattialistoista. Oletan, että 20 mm voidaan painaa sisään ellei muuten hieman muokkaamalla, mutta mietityttää, kuinka helppo on sitten avata lista. Meidän tapauksessa lista tullaan todennäköisesti avaamaan 2 kertaa vuodessa laittaakseen ja poistaakseen jouluvalot.
Ehkä on parempi pysyä Biltema/Julassa, vaikka ne ovatkin hankalia työstää?
Se lista, joka minulla on nyt, on siis Jula/Biltema ja juuri tässä paikassa on lista, joka on 15 leveä ja 12 korkea, täällä menee vain kaiutinkaapeli. Koska ne ovat jotain kapeampia, olen asettanut ne keskelle lattialistan ja vesiputkien pidikkeen väliin, mikä tekee siitä ainakin hieman helpomman avata, vaikka se onkin edelleen melko hankalaa.
Etuna Biltema ja Jula käyttöön on, että on olemassa malli, joka on vielä pienempi, jonka voi asentaa seinälle lampuille.
Schneiders optiline -sarjassa on melko monta kokoa, on yksi, joka on 12x20 (12 korkea ja 20 leveä) ja yksi, joka on tyyppiä 12x40 tai jotain (12 korkea 40 leveä).
Sitten on myös obon sarja, mutta mielestäni se ei ole yhtä tyylikäs kuin schneider.
Sitten on myös obon sarja, mutta mielestäni se ei ole yhtä tyylikäs kuin schneider.
jo, olin luultavasti voinut puristaa 20 mm elementin pidikkeiden alle mutta 20x12 on tarpeettoman iso yhden lampun kaapelin vetoon. Luultavasti 12-15 mm olisi riittänyt, jota heillä valitettavasti ei vaikuta olevan. Muuten olen samaa mieltä, että heidän Opto line lista näyttää hyvältä.Hojte sanoi:
OBO näyttää täsmälleen siltä, mitä voi ostaa Biltemasta, epäilen, onko se tosiaan parempi?
Ne näyttävät tekevän enemmän teollisuudelle avoimilla sivuilla? Itseliimautuvan olen luovuttanut, kokeilin kiinnittää hyvän itseliimautuvan suurempaan listaan, mutta se ei pidä kovin hyvin, joten täytyy porata betoniseiniin listausten kiinnittämiseksi.hsd sanoi:
Jos poraaminen ja kiilaaminen ei houkuttele, voin suositella limpistoolia ja sulaliimaa. Olen itse ripustanut noin 10 metriä kabellister kellariin tällä menetelmällä. Pysyy ainakin kolmen verkkokaapelin verran. Olen myös kiinnittänyt yhden självhäftande kabellist, jonka sähkömies oli kiinnittänyt mutta joka oli irronnut, se pitelee kolmivaihevirtaa maalämpöpumpulle. Kaikki pysyy paikallaan melkein vuoden myöhemmin.snowjim sanoi:
Niissä on kansi integroitu niin että liimaa kiinni listan, asettaa kaapelin ja taittaa kannen alassnowjim sanoi:
Liima nielee epätasaisuudet joten se pysyy kunnolla myös karkealla betonilla, olen yleensä kiinnittänyt ruuvilla molemmista päistä, mutta se vaikuttaa tarpeettomalta näillä
Sarjassa on ulko- ja sisänurkkia sekä kulmia
Löytyy esim. täältä:
https://www.storel.se/sto/rootCategory/Installationsmaterial-%2811-15%2C-17%2C-18%29/11---Kabelstegar-ellister-kanaler-kabelvagnar/Mini--matarkanaler/Minikanaler/MINIKANAL-2M/p/1170803
Viimeksi muokattu:
Aha, miten tämä tapahtuu sitten? Ne kerrat kun olen käyttänyt kuumaliimaa, se kovettuu noin 5-10 sekunnissa, mikä tekee isompien asioiden liimaamisesta todella vaikeaa (ennen kuin liima kovettuu)?[SH];2638702 sanoi:Jos poraaminen ja tulppaaminen eivät houkuttele, voin suositella liimapistoolia ja sulateliimaa. Olen itse kiinnittänyt noin 10 metriä johtolistoja kellarissa tällä menetelmällä. Pitää ainakin kolmen verkkokaapelin painon. Olen myös liimatun kaapelilistan kiinnittänyt, jonka sähköasentaja kiinnitti mutta joka irtosi, se pitää lämpöpumpun kolmivaiheisen sähkösyötön. Kaikki on pysynyt paikoillaan melkein vuoden.
Sitten onkin kysymys, kestävätkö ne sen, kun avataan ja suljetaan lista 2 kertaa vuodessa. Ne listat, jotka olemme tähän mennessä kiinnittäneet näin, ovat olleet melko jäykkiä sekä avata että sulkea, mikä on aiheuttanut sen, että ne ovat heti irronneet seinästä.
Joo, olen nähnyt, että joissakin listoissa on itsetarttuva, joka on paksumpi ja pehmeämpi, mikä mahdollistaa asettamisen epätasaisille pinnoille, kuten rappaukselle. Talon entinen omistaja oli itse asiassa laittanut sellaisia, ja ne jättivät todella rumia jälkiä, kun ne irrotettiin. Muistan, että liimanauha, jossa oli vähän vaahtomuovia, jäi osittain seinään, joten jouduin pesemään sen erityisellä aineella, joka puolestaan teki silikaattiväristä keltaisemman, joten jouduin maalaamaan.hsd sanoi:Niillä on kansi integroituna niin, että liimaat listan, laitat kaapelin sisään ja taitat kannen alas. Liima tasoittaa epätasaisuuksia, joten se pysyy tiukasti kiinni myös epätasaisella betonilla. Olen usein varmistanut ruuvilla kummassakin päässä, mutta se näyttää olevan tarpeetonta näissä. Sarjassa on ulko- ja sisäkulmat sekä kulmat. Saatavilla esim. täällä: [linkki]
Jotkut listat ovat todella jäykkiä avata ja sulkea, erityisesti pienemmät, mikä tarkoittaa, että itsetarttuva teippi ei todennäköisesti toimi pitkän päälle, jos niitä on tarkoitus avata ja sulkea kahdesti vuodessa. Tämä tuntuu koskevan lähinnä pienempiä listoja, joita tarvitsen tässä tapauksessa.
Olen vahingossa ostanut listoja, joissa kansi on integroituna, kuten siinä jonka linkitit. Jostain syystä en pitänyt niistä, mutta se liittyi todennäköisesti huonoon itsetarttuvaan teippiin.
Liima kovettuu nopeasti, joo.., Laitoin liimaa noin 20 cm ja painoin kattoon, pidin kiinni vähän, ja sitten lista pysyi kiinni, vaikka se oli kaksi metriä pitkä. Vain jatka liimaamista ja painamista.snowjim sanoi:Aha, miten tämä sitten tapahtuu? Niillä kerroilla, kun olen käyttänyt smällglim, se kovettuu noin 5-10 sekunnissa, mikä tekee siitä hyvin vaikeaa liimata isompia asioita (ennen kuin liima kovettuu)?
Sitten on kysymys, kestävätkö ne sitä, että avaamme ja suljemme listan 2 kertaa vuodessa. Ne listat, jotka olemme tähän mennessä kiinnittäneet näin, ovat olleet aika jäykät sekä avata että sulkea, mikä on saanut liimatut osat irtoamaan seinästä heti.
Huomasin, että avaat listasi silloin tällöin ja siinä tapauksessa olisin valinnut ruuvit ja tulpat. Liima pitää sen myös paikoillaan, mutta on riski, että täytyy liimata muutamasta kohdasta uudelleen välillä.
Remonttinalokas
· Östergötland
· 5 354 viestiä
Teippi Optoline on mielettömän vahva, ei tarvitse oikeastaan ruuvata. Laitan silti 3 ruuvia mutta......henkselit ja vyö.
Käyttää vain ruuveja, totta kai on olemassa itsetarttuvia vaihtoehtoja, mutta jos joskus täytyy poistaa listat, se on k-aata.
Autoin kaveria poistamaan kaapelilistoja kotiteatteriasennuksen jälkeen.
Listat olivat pääasiassa katto/seinä kulmassa ja nurkissa maalatulla kipsilevyllä, joko kaikki vaahto jäi kiinni tai kipsin paperi irtosi.
Kesti kohtuuttoman kauan saada kaikki täydelliseksi jälleen, ruuvireikien tasoittaminen olisi kestänyt vartin.
Autoin kaveria poistamaan kaapelilistoja kotiteatteriasennuksen jälkeen.
Listat olivat pääasiassa katto/seinä kulmassa ja nurkissa maalatulla kipsilevyllä, joko kaikki vaahto jäi kiinni tai kipsin paperi irtosi.
Kesti kohtuuttoman kauan saada kaikki täydelliseksi jälleen, ruuvireikien tasoittaminen olisi kestänyt vartin.
Klikkaa tästä vastataksesi