10 009 lukukertaa ·
20 vastausta
10k lukukertaa
20 vastausta
hyvä vai puolihyvä ilman kovalevyä räystään tuuletukseen
Sivu 1 / 2
Hei
Olen juuri aloittamassa kattotuolien rakennusta ja lisäeristämään 50-luvun talomme vinoa kattoa, jossa on nyt vain 100 mm.
Kesken purkutöiden tuli postiluukusta lehti "Tee se itse", jossa he sattumalta tekevät juuri tätä
Mutta sen sijaan, että he laittaisivat tavalliseen tapaan kovalevyä etäisyyksillä raakapontin päälle räystästuulettimelle, he kiristivät ruostumatonta teräslankaa kattotuolien väliin noin 50 mm raakapontista ja käyttivät tätä ilmarakona.
Hyvin kätevää ja halvempaa kuin kovalevy, mutta mitä mieltä olet, heikentääkö se eristyksen suojaa?
Ystävällisin terveisin
Johan
Olen juuri aloittamassa kattotuolien rakennusta ja lisäeristämään 50-luvun talomme vinoa kattoa, jossa on nyt vain 100 mm.
Kesken purkutöiden tuli postiluukusta lehti "Tee se itse", jossa he sattumalta tekevät juuri tätä
Hyvin kätevää ja halvempaa kuin kovalevy, mutta mitä mieltä olet, heikentääkö se eristyksen suojaa?
Ystävällisin terveisin
Johan
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa oudolta. Olen oppinut, että ilman ei pitäisi päästä puhaltamaan eristeeseen. Täydennettiinkö sitä jollain tuulensuojapaperilla? Ilmarakoon tulee kunnon veto. Tein ilmatilan kesällä taloon katon vaihtamisen yhteydessä. Käytimme masoniittia, kiinnitimme 38 mm alaspäin kattotuoliin ja laitoimme levyn paikoilleen. Täytyy muistaa, ettei tee sitä liian tiukasti kattotuolien väliin, jotta se ei käyristy ja aiheuta rakoa räystään kohdalla.
Hei!
Olen samaa mieltä kanssanne, tuntuu vaaralliselta jättää huomiotta jonkinlainen tuulensuoja... en ymmärrä, kuinka he voivat hyvällä omallatunnolla jättää se pois artikkelista
minun osaltani se on varmaankin se koeteltu versio masoniitilla
Kiitos JanneL vinkistä levyjen suhteen, onhan sitä tullut nähtyä yhtä sun toista vääntynyttä levyä aikojen saatossa.
Olen samaa mieltä kanssanne, tuntuu vaaralliselta jättää huomiotta jonkinlainen tuulensuoja... en ymmärrä, kuinka he voivat hyvällä omallatunnolla jättää se pois artikkelista
minun osaltani se on varmaankin se koeteltu versio masoniitilla
Ei se kuitenkaan niin ole, että se "hengittää" masoniitin kautta tällaisessa ilmarakossa, vaan ilma puhaltaa tai konvektoituu ilmaraon matalasta päästä korkealle. Joten kuinka tiivis masoniitti on, ei vaikuta sen toimintaan. Monet valitsevat kovetetun kosteussuojan vuoksi (kondenssiveden joka tippuu alas), mutta uskon, että se toimisi melko hyvin myös tavallisella masoniitilla.pelleulf sanoi:
Se kuulosti erittäin epävarmalta. Kovalevy ei ole vain etäisyyden saamiseksi, vaan sen pitää myös ottaa vastaan vettä, joka väistämättä saavuttaa eristeen. Se on kondenssia, sisään puhaltavaa räntää, vettä pienistä vuodoista kattorakenteessa...Kaikki tämä menee muuten suoraan eristeeseen.wretan sanoi:Mutta sen sijaan, että he olisivat tavanomaisesti laittaneet kovalevyä distanssien kanssa raakapontin päälle räystästuuletusta varten, he kiristivät ruostumatonta teräslankaa kattotuolien väliin noin 50 mm raakapontista ja käyttivät tätä ilmarakona.
Erittäin kätevä ja edullisempi kuin kovalevy, mutta mitä luulette, heikentääkö se eristyksen suojaa?
"Se kuulosti hyvin epävarmalta. Tasolevy ei ole ainoastaan etäisyyden aikaansaamiseksi, vaan sen tulee myös huolehtia siitä vedestä, joka väistämättä päätyy eristykseen. Se on kondenssia, tupruttavaa lunta, joka puhaltaa sisään, vettä pienistä vuodoista kattopäällysteessä...Kaikki tämä päätyisi muuten suoraan eristykseen."
Haluan väittää, että tavallinen tasolevy riittää hyvin. Miten ihmeessä on rakennettu, jos tupruttava lumi pääsee sisään ja miksi veden pienistä vuodoista kattopäällysteessä pitäisi tulla sisään vain sieltä, missä on tehty ilmarako. Kattoa vaihdettaessa se on yleensä tiivis pitkäksi aikaa eteenpäin.
Haluan väittää, että tavallinen tasolevy riittää hyvin. Miten ihmeessä on rakennettu, jos tupruttava lumi pääsee sisään ja miksi veden pienistä vuodoista kattopäällysteessä pitäisi tulla sisään vain sieltä, missä on tehty ilmarako. Kattoa vaihdettaessa se on yleensä tiivis pitkäksi aikaa eteenpäin.
Mitä vastaan väität? Kyllä, masoniitti pitäisi olla, siitähän minä kirjoitan!JanneL sanoi:"Se kuulosti todella epävarmalta. Masoniitti ei ole vain etäisyyden saamiseksi, vaan sen tulisi myös käsitellä veden, joka väistämättä saapuu eristeelle. Se on kondenssia, sisäänpuhaltavaa pyrylunta, vettä pienistä katemateriaalivuodoista... Kaikki tämä muuten menee suoraan eristeeseen."
Väittäisin, että tavallinen masoniitti riittää hyvin. Kuinka ihmeessä on rakennettu, jos pyrylunta pääsee sisään ja miksi vedet katemateriaalin pienistä vuodoista tulisivat vain sinne, missä on tehty tuuletusrako. Kun uusi katto tehdään, se on yleensä tiivis pitkään tulevaisuuteen.
Pyrylunta pääsee sisään, kyllä. Ehkä teillä ei ole sellaista lunta Pohjois-Ruotsissa, mutta skånelainen lumi kyllä pyryää sisään rakojen ja ilmanvaihtosäleikköjen läpi. Tietenkään vuotovesi ei tule vain sinne, missä on tuuletusrako. Onko joku väittänyt niin? Mutta eikö se ole parempi, ettei juuri siinä ole märkää? Ja toki katto on "tiivis pitkään aikaan". Mutta se ei ole sama asia kuin "tiivis ikuisesti".
Hei! Miksi on ilmarako?
Jo - ei ole kyse siitä, että poistetaan ylhäältä tulevaa kosteutta, vaan poistetaan sisätiloista tuleva kosteus, joka aina pääsee höyrysulun läpi sisävuotojen kautta.
On mahdotonta saada kaikki 100% tiiviiksi, ja lisäksi muovikaan ei ole 100% tiivis, vaikka se olisi hyväksyttyä laatua. Jos ei ole koneellista ilmanvaihtoa, joka luo heikon alipaineen taloon ja vetää ilmaa mahdollisten höyrysulun vuotojen kautta, höyrypaine talossa työntää lämpimän ilman (joka voi kantaa paljon kosteutta) eristeeseen ja kondensoituu eristeessä kuitulevyä vasten, joka sitten hengittää tämän kosteuden ilmarakoon ja pois / ulos harjatuuletuksen kautta.
Siksi on tärkeää käyttää tavallista eikä öljykarkaistua kuitulevyä raossa.
Se on tietenkin myös hyödyllinen, jos ulkopuolelta sattuisi vuoto.
Terveisin, Pelleulf
Jo - ei ole kyse siitä, että poistetaan ylhäältä tulevaa kosteutta, vaan poistetaan sisätiloista tuleva kosteus, joka aina pääsee höyrysulun läpi sisävuotojen kautta.
On mahdotonta saada kaikki 100% tiiviiksi, ja lisäksi muovikaan ei ole 100% tiivis, vaikka se olisi hyväksyttyä laatua. Jos ei ole koneellista ilmanvaihtoa, joka luo heikon alipaineen taloon ja vetää ilmaa mahdollisten höyrysulun vuotojen kautta, höyrypaine talossa työntää lämpimän ilman (joka voi kantaa paljon kosteutta) eristeeseen ja kondensoituu eristeessä kuitulevyä vasten, joka sitten hengittää tämän kosteuden ilmarakoon ja pois / ulos harjatuuletuksen kautta.
Siksi on tärkeää käyttää tavallista eikä öljykarkaistua kuitulevyä raossa.
Se on tietenkin myös hyödyllinen, jos ulkopuolelta sattuisi vuoto.
Terveisin, Pelleulf