Olen asentamassa Ikean Metod-sarjaa koko seinän matkalle, 240 cm pitkä, joten siitä tulee neljä 60-kaappia.

Tämä on vuokra-asunto, joten ajattelin yrittää selvitä ilman liian suuria muutoksia ja ostin siksi pitkän kiskon, johon hyllyt ripustetaan. Talo on 1890-luvulta ja se kunnostettiin 5 vuotta sitten. Arvaan, että kipsilevyt ovat siitä kunnostuksesta, mutta en oikeastaan tiedä.

Ongelma on, etten löydä mitään kipsilevyjen alla! Tai no, löysin yhden, joka on todennäköisesti metallia, kun en onnistunut kiinnittämään siihen ruuvia normaalisti (ja jonkin kiinnittäminen metalliin tuntuu vähän epäilyttävältä).

Joten nyt olen laittanut ruuvin joka 25. cm tavallisella tulpassa. Ja se on siis kiinni vain kipsissä.

Minulla on kaksi pohdintaa:
- Tarvitseeko minun vahvistaa jotain molly-ankkuria (tai vastaavaa)?
- Kuinka paljon kipsiseinä oikeastaan kestää? Seinällä tulee olemaan yhteensä 4 kpl 60-kaappia ja erilaisia kansioita ja tavaroita. Tulppa pitää varmasti, mutta kestääkö kipsi painoa? Mielikuvissani koko yläosa kipsistä murtuu ja kaikki romahtaa alas kiskojen kanssa...

(ja kyllä, katto on niin vinossa, olen mitannut vatupassilla tuhat kertaa)

Kiitollinen avusta!

• Valkoinen keittiökaappi ripustettuna seinälle metallikiskolla, alla epätasainen valkoiseksi maalattu seinä; vasemmalla työtaso.
Jos se on vinossa, mielestäni on parempi seurata vinoa, vesivaaka voi levätä. Vanhoissa rakennuksissa on usein lankkuja hieman syvemmällä seinässä, oletko kokeillut todella pitkää ruuvia?

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Kiinnitys peltiin onnistuu erinomaisesti! Jos sinulla ei ole itseporautuvaa ruuvia, voit ensin porata 2 mm reiän. Sitten vain kierrät peltiruuvia tai puuruuvia.

Jos talo on rakennettu 1890-luvulla, niin seinä on joko lankkuseinä, yleensä spiraalipaneelilla, puurimoilla ja rappauksella molemmin puolin, tai muurattu seinä rappauksella molemmin puolin. Kipsilevy on luultavasti nopea ratkaisu, jotta huoneita ei tarvitsisi rapata uudelleen. Se voisi olla myös uusi runkoseinä, mutta koska et löydä mitään runkorakenteita, ei se luultavasti ole sitä.

Ratkaisu on porata riittävän syvälle, jotta voit selvittää tilanteen. Spiraalipaneeli, puurimat ja rappaus plus kipsi voivat helposti muodostaa 7 cm syvyyden.

Kiitos kaikille palautteesta!

Minulla ei ole mitään pidempää kuin 7 cm, joten minun täytyy ratkaista se huomenna. On paljon tyhjää tilaa kipsilevyn takana... En ymmärrä, miksi ei laiteta vaneria taakse, jos kuitenkin remontoidaan?

Plåtregelista puhuttaessa löydän vain yhden reglan koko seinästä, ja se on todennäköisesti plåt. Katsotaan, kiinnitänkö siihen vai löydänkö alkuperäisen seinän.

Jos jätämme huomiotta reglan etsimisen, kestääkö kipsilevy, jos kiinnitän sen muutamalla mollyilla, mitä mieltä olette?

Ilma kipsin takana viittaa siihen, että kipsiä on käytetty tekemään rapatut seinät hieman tasaisemmiksi. Kukaan ei tiedä, kuinka monta ruuvia pitää kipsin ylhäällä. Itse panostaisin pidempiin ruuveihin.

Päivitys!

Syystä "olen laiska enkä jaksa etsiä mitään mittaamiseen" menin Byggmaxiin ja ostin 12 cm ranskalaisen ruuvin. Se osoittautui liian lyhyeksi!

Seurasin sitten Tossesin ehdotusta ja porasin 2 mm reiän metallitankoon ja kiinnitin ruuvin siihen. Se vain pyöri tyhjää, joten se ei tuntunut hyvältä (kokeilin myös karkeammalla, mutta tulos oli sama). Lukuun ottamatta metallitankoa on vain kaksi puutankoa aivan seinien ulkoreunoilla, joten tämä ei tuntunut ihan sataprosenttiselta.

Pienen mittaamisen jälkeen kävi ilmi, että ilma-aukko seinän takana on 12-13 cm...
Joten tänään menin Verktygsbodeniin ja ostin nipun 15- ja 16-cm ruuveja, ja ne pureutuivat tosiaan takana olevaan puuseinään! Nyt tuntuu huomattavasti paremmalta painonjakautumisen ja mahdollisen kaatumisriskin osalta. :)

Mutta (miksi aina on mutta?) – Seinä oli, kuten kirjoitin, 240 cm leveä. Juuri sopiva neljälle 60-kaapille. Jos siis seinä olisi ollut tasainen ja hieno – Mitä se ei tietenkään ole. Se nimittäin on 239,4 cm kapeimmalta kohdaltaan, eli 6 mm liian kapea! Ja jonkin tunkeutuminen sinne ei tunnu oikein hyvältä.

Joten nyt ajattelin viedä yhden kaapin seinän paikalliseen höyläämöön ja pyytää heitä vain höyläämään 6 mm pois!

Onko joku tehnyt tämän? Pahimmassa tapauksessa voidaan vahvistaa muutamalla ruuvilla seinään (tulee paljon reikien kunnostusta tästä huoneesta, kun muutamme)...
Mutta varmasti sen on pakko toimia? On lähellä, mutta Ikea-ruuvit eivät mene niin syvälle, että se vaikuttaisi.

• Kuusi pitkää metalliruuvia valkoisella pinnalla, jotka on aseteltu viuhkan muotoisesti.
  • Tykkään
napzor
  • Laddar…
S
andreascarlsson andreascarlsson sanoi:
Kiitos kaikille inputista!

Ei ole mitään pidempää kuin 7 cm täällä, joten minun täytyy ratkaista se huomenna. Taustalla on paljon tyhjää gyprocin takana... En ymmärrä, miksi ei laiteta vaneria taakse, jos kuitenkin remontoidaan?

Mitä tulee teräskiskoihin, löydän vain yhden kiskon koko seinältä, ja se on todennäköisesti terästä. Saapa nähdä, kiinnitänkö siihen tai löydänkö alkuperäisen seinän.

Jos jätämme säären löytämisen huomiotta, kestääkö gyproc, jos kiinnitän sen muutamalla mollylla, mitä luulette?
halpaa olla laittamatta vaneria

Höylätä lasturungossa? Ei! Tarvitset silti varmasti täytepalan, jos aiot saada luukut auki kunnolla!

Kaappi 40-kaappia vasten ja 10 cm täytepala kummallekin puolelle? Tai löydätkö 50-kaapin? Jos olet jo ostanut kaapit, sinun täytyy muokata yksi 50:ksi, jotta saat tilaa täytepaloille. Mutta ei höyläämällä, vaan leikkaamalla ylä-, ala- ja takapaneeli.

Yksi vinkki:
Korvaa viimeinen 60-kaappi toisella puolella, missä se parhaiten sopii, 40-kaapilla + avoimella 20-hyllyllä.
20-hylly on helppo muokata hieman kapeammaksi.
Ja se on loistava paikka keittokirjoille, tarjottimille, leikkuulaudoille ja muille.
Jotain tällaista:
Avoin hylly, jossa kirjoja, leikkuulautoja ja pieni talouspaperirulla. Hylly yhdistyy suurempaan kaappiin.

• Tykkään
andreascarlsson
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Vinkki:
Korvaa viimeinen 60-kaappi toisella puolella, jossa se sopii parhaiten, 40-kaapilla + avoimella 20-hyllyllä.
20-hylly on helppo muokata hieman kapeammaksi.
Ja se on tosi hyvä olla keittokirjoille, tarjottimille, leikkuulaudoille ja muille.
Näin suunnilleen:
[kuva]
tuntuu vähän turhalta keittokirjoja, tarjottimia, leikkuulautoja ja muuta. toimistoon/makuuhuoneeseen?:rofl:

S
andreascarlsson andreascarlsson sanoi:
Päivitys!

Syyllä "olen laiska enkä jaksa löytää mitään mittaamiseen sopivaa" menin Byggmaxiin ja ostin 12 cm ranskalaisen ruuvin. Se osoittautui liian lyhyeksi!

Seurasin sitten Tossesin ehdotusta ja porasin kahden mm reiän metallireikään ja kiinnitin ruuvin siihen. Se vain liukui, joten se tuntui siltä (testasin myös paksummalla, mutta se antoi saman tuloksen). Lukuun ottamatta metallireikää, siinä on vain kaksi puurunkoa seinien reunoilla, joten tuntui, että tämä ei ollut aivan täydellinen.

Pienen mittauksen jälkeen osoittautui, että seinän takana oleva ilmaväli on 12-13 cm välissä...
Joten tänään suuntasin Työkalukauppaan ja ostin nipun 15- ja 16-cm ruuveja, ja ne pureutuivat todella takana olevaan puuseinään! Nyt tuntuu huomattavasti paremmalta painojakauman ja mahdollisen romahdusvaaran suhteen. :)

Mutta (miksi siinä aina on mutta?) – Seinän leveys oli kirjoittamani mukaan 240 cm. Täsmälleen sopiva neljälle 60-kaapille. Jos seinä olisi nyt tasainen ja hieno – Koska se ei tietenkään ole. Se on nimittäin 239,4 cm kapeimmillaan, eli 6 mm liian kapea! Ja jonkun siihen pakottaminen ei tunnu hyvältä.

Joten nyt ajattelen, että otan yhden kaapin seinän paikalliseen höyläämöön ja pyydän heitä yksinkertaisesti höyläämään pois 6 mm!

Onko joku tehnyt tämän? Pahimmassa tapauksessa voidaan vahvistaa muutamalla ruuvilla seinään (tästä huoneesta tulee paljon reikäkorjausta, kun muutamme)...
Mutta eikö sen pitäisi toimia? Se on lähellä, mutta Ikean ruuvit eivät mene niin syvälle, että ne vaikuttaisivat siihen.
luulen, että ei ole monta puuseppää, jota haluaisi työstää ikean runkopuolta.

SBH sanoi:
tuntuu vähän tarpeettomalta keittokirjat, tarjottimet, leikkuulaudat ja muuta. toimistossa/makuuhuoneessa
Se on mennyt minulta ohi. Missä se mainittiin?
Miksi ylipäätään kiinnittää seinäkaapit, jos se ei ole keittiö?
Helpompi asettaa muutama Billy-hylly lattialle.

Mutta verotuskalenteri, ajopäiväkirja ja Knasen tarvitsevat myös tilaa :)

• Tykkään
1
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Olen missannut sen. Missä se oli?
Miksi ylipäätään ripustaa seinäkaappeja, jos se ei ole keittiö.
Helpompi laittaa muutama Billy-hylly lattialle silloin.

Mutta verotustiedot, ajopäiväkirja ja Knasen tarvitsevat myös tilaa :)
kaapit sängyn, työpöydän yläpuolella ehkä.

Kaappi kirjoituspöydän yläpuolella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.