sivuvoimat jakautuvat lisäksi useampien ruuvien kesken, minkä vuoksi niiden pitäisi olla melko kohtuullisia, jos ne syntyvät jalankulkuliikenteestä. Arvioni on, että se kestää, vaikkakin on kulunut jonkin aikaa, kun viimeksi laskin lujuutta.
SBH: en tullut paljon viisaammaksi siitä, onko nivelliruuvvi isompi? Pysyykö se paremmin silloin?
Nivelliruuvvi on nailonia ja karmiholkki metallia, onko sillä merkitystä?
Viimeistä kohtaa en ollenkaan ymmärrä?
Olen käyttänyt säännöllistä puutavaraa ja kiiloja parina lattiaan. C-c 300 mm. Tasolaserin ja mittatikun kanssa se on itse asiassa melko helppoa. Tämän päällä lattiaslastulevy ja kumilattia. Minulla on 300 kg:n koneita kääntöpyörillä sillä lattialla, eikä se jousta niin, että se tuntuisi millään tavalla huonolta.
Pidän todella yrityksistäsi ja ideoistasi. Ajattelin vain sanoa, että jos aiot hankkia 400 karmiholkkia, sinun pitäisi kyetä saamaan parempi hinta kuin 3000kr. Ainakin jos vältät Bauhausin kaltaisia paikkoja.
Vielä halvempi ratkaisu on käyttää kierrevarsi. Leikkaa sopivan pituisiksi ja tee kulmahiomakoneella uran päähän. Kierrevarret ovat saatavilla hieman järeämmissä mitoissa, joten taipuma/sivuttaisvoimat eivät ole ongelma. Näin tein tasoittaessani betonilaattojen päälle rakennettua puupatiota.
Ajatus on käynyt mielessä, mutta tulin siihen tulokseen, ettei se ollut työn arvoista pienellä säästöllä, jonka tämä lopulta antaisi.
L-E sanoi:
sivuttaisvoimat jakautuvat useammalle ruuville, joten näiden pitäisi olla melko maltillisia, jos ne syntyvät jalankulkuliikenteestä. Arvaukseni on, että se kestää, tosin viime kerrasta on aikaa, kun laskin kestävyyttä.
Sivuttaisvoima ei huoleta minua lainkaan. Testissäni yllä yksi holkki kestää vähintään 270 kg, ja ruuviliimatun lastulevyn päälle aseteltuna sivuttaisvoimat jakautuvat monille, monille holkeille (ehkäpä jopa kaikille?).
nino sanoi:
SBH: en oikein ymmärtänyt paljon tästä, onko nivell-ruuvi suurempi? Pysyykö se paremmin kiinni sitten?
Nivell-ruuvi on nailonista ja karmiholkki metallista, onko sillä jotain merkitystä?
Viimeistä en ymmärtänyt ollenkaan?
Suurempi ruuvi pysyy paremmin (tai tässä tapauksessa puu pysyy paremmin), koska kierteiden poikkileikkauspinta-ala on suurempi, ja jos oikein muistan, niin ruuviliitos kahden samanlaisen materiaalin (puu ja nailon Nivell-ruuvissa) välillä on edullisempi kuin kahden erilaisen (puu ja sinkki karmiholkissa) välillä. Kuitenkin, testini yllä viittaavat siihen, että karmiholkki kestää satoja kiloja ennen kuin se (tai oikeammin puu) pettää.
mattiasp sanoi:
Koska kovalevy on normaalisti 3,2 mm. Se ei aina riitä lattiaan, varsinkaan jos palkkien väli on tiheä ja haluaa peittää sen jäykällä lastulevyllä.
Täsmälleen näin.
Tobas sanoi:
Pidän todella yrityksestäsi ja ideoistasi. Ajattelin vain sanoa, että jos tarvitset 400 karmiholkkia, sinun pitäisi pystyä neuvottelemaan parempi hinta kuin 3000 kr. Ainakin jos vältät bauhausia ja vastaavia paikkoja.
Maksoin 3000 kr 400 karmiholkista ja vastaavista betoniruuvista. Se, että tarvitsin 38 mm holkit, nosti hintaa jonkin verran.
Kyseessä oli Essve Indu-Prog; olisin voinut säästää muutaman satasen ostamalla no-name-merkkisiä holkkeja ja toisenlaisia ruuveja (kuten Fischer FFS), mutta se ei tuntunut vaivan arvoiselta. Adjufix oli kalliimpi, voisin lisätä.
Siksi että masoniit ovat normaalisti 3,2 mm. Se ei aina riitä lattiaan, erityisesti jos on tiivis väli koolauksen ja haluaa peittää jäykällä lattialastulevyllä.
En ymmärrä!
Masoniitpalat ovat välikappaleita betonilaatan ja lattian koolauksen välissä.
Mikä merkitys koolausvälillä ja pintakerroksella on?
En ymmärrä!
Masonithuokat ovat välilevyjä betonilaatan ja lattialankkujen välillä.
Mikä merkitys on lankkuväleillä ja pintakerroksella?
Masonit on 3,2 mm paksu, mikä tarkoittaa, että lattialankkujen korkeusero voi olla pahimmillaan niin suuri. Ja jos lattialankut ovat hyvin tiheässä (sanokaa CC 30), voi olla vaikeaa tai mahdotonta kiinnittää lattialastulevyjä (jotka ovat erittäin jäykkiä) niihin. Näin ainakin minä ajattelin, korjatkaa jos ajattelitte toisin mattiasp.
Ja yksi lisäkysymys kun olemme edelleen aiheessa; tietääkö kukaan mikä on suositeltu maksimikuormitus lattialastulevyillä esimerkiksi CC 60 ja CC 30 kohteissa? Eli jos oletamme äärettömän jäykät lattiapalkit. Oletan, että ratkaisevaksi tulee pistekuorma kahden palkin välissä?
Masonite on 3,2 mm paksua, mikä tarkoittaa, että lattialankut voivat saada korkeuseroa keskenään pahimmillaan niin paljon. Ja jos lattialankut ovat hyvin tiheästi (sanotaan CC 30), voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta kiinnittää lattialevyä (joka on hyvin jäykkä) niihin. Se on ainakin se, miten ajattelin, korjaa minua, jos ajattelit toisin mattiasp.
Kyllä, juuri niin, mutta suurin ero on silloin 1,6 mm. Jos se olisi 3,2, voisi päästä tarkalleen oikeaan... ...niin, ymmärrät.
Mutta kiilat ovat portaaton. Kaikki ymmärtävät, että kiiloilla työskennellään pareittain, vai mitä? Joten minun ei tarvitse jankuttaa siitä joka kerta, kun puhun kiiloista. Pidän kiiloista. Olen rakentanut erityisen nauhahiomakoneen hieman suuremmille kiiloille, joiden mitat ovat 28 mm paksummalla puolella ja 280 mm pitkiä. Rakennettu harvapaneelille, mutta joskus teen myös painekyllästettyjä. Voin tehdä suuremman määrän, jos haluat. Ei jalkapallokentälle, mutta kohtuullinen määrä.
Juuri niin, mutta maksimiero on silloin 1,6 mm. Jos se olisi 3,2, niin voisi osua täysin oikein... ...tiedät kyllä.
Nja. Jos tavoitteena on tietty korkeus, niin silloin osutaan +/-1,6 mm tästä korkeudesta, mutta pahimmassa tapauksessa kaksi vierekkäistä regeliä ovat eri puolilla tätä väliä.
Ja vaikka ei olisi niin tarkka absoluuttisesta korkeudesta, on silti riski, että regelit sijoittuvat yhä korkeammalle (tai yhä matalammalle) kunnes lopulta on tehtävä suurempi hyppy palatakseen oikealle korkeudelle.
mattiasp sanoi:
Mutta kiilat ovat portaattomia. Kaikki ymmärtävät, että kiiloja käytetään pareittain, eikö niin? Joten minun ei tarvitse jankuttaa siitä joka kerta kun puhun kiiloista. Pidän kiiloista. Olen rakentanut erityisen vannesaha-jigin vähän isommille kiiloille, joiden mitat ovat 28 mm paksummalta puolelta ja 280 mm pitkiä. Rakennettu harvalaudoille, mutta joskus teen myös painekyllästettyjä. Voin tehdä isomman määrän jos haluat. Ei jalkapallokentälle, mutta kohtuullisia määriä.
Kyllä, totta kai kiiloja tulee käyttää pareittain. Kiilat olivat vaihtoehto 2 listalla, mutta koska minulta puuttuu sekä vannesaha-jigi että vannesaha, minulla ei ollut hyvää tapaa sahata 800 kpl kiiloja.
Olisin myös tarvinnut suuremman pituuden betoniruuveista, koska niiden olisi pitänyt ulottua sekä regelin että kiilojen läpi lattiaan, mikä olisi myös syönyt osan kustannussäästöistä.
OK, 800 kiilaa vie varmaankin muutaman tunnin tehdä, ostoprosessiin, katkomiseen ja sahaamiseen. Lisäksi niitä tulee niin paljon, että siitä tulee lavatavaraa. Lopulta se ei taida tuoda kovin suuria kustannussäästöjä.
Olen muuten asentanut harvalaudoista tehdyn rungon keittiööni, karmiruuveilla. Todella kätevää saada tasaiseksi, suorakulmaiseksi ja pystyyn. Kuitenkin en luottanut täysin karmiruuveihin, ja vahvistin säädön jälkeen -arvasit oikein... Kiiloilla!