Hei, olen rakentamassa autotallia ja aion pian valaa betonilattian.

Olen sitten ajatellut laittaa kehikon 2"4 koko lattian ympäri ja kiinnittää pystysuorat tukipuut tämän kehikon päälle.
Käytän jotain asfalttipaperia tai vastaavaa estämään kosteuden nousemista betonilattiasta puurunkoon, mutta kuinka kiinnitän kehikon itse lattiaan helpoiten?

Onko olemassa jotain, jota voi napauttaa kiinni lattiaan ilman että tarvitsee porata? Tuntuu siltä, että se vie niin kauan aikaa, jos täytyy esiporata.
Olen saanut vinkkejä tavallisista ruuveista tulpan kanssa tai kiila-ankkureista, mutta viimeinen tuntuu liioittelulta.

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä minulle?

Ystävällisin terveisin, Patrik

Vuokraa oikea poravasara + porakärjet siihen, niin huomaat, että betonin poraaminen on yhtä helppoa kuin puun poraaminen :)

ok, mitä suosittelet pultiksi sitten, expander? kuinka tiheästi ne pitäisi laittaa siinä tapauksessa? tuntuu kyllä siltä, että olisi järkevää käyttää sellaisia pultteja, ne pitävät varmasti hyvin ja ehkä ei tarvitse laittaa niin tiheästi? minulla on noin 40 metriä platan ympäri

Heippa! Ostin laajennusruuvit Optimerasta, 25 kappaletta 140 mm minun purresuulakkeelle. Minulla oli kuitenkin yksi kerros lekaharkkoja purresuulakkeen alla. Purresuulakkeen ja lekaharkkojen välissä oli purresuulakaan huopaa byggmaxilta.

Porasin suoraan purresuulakkeen läpi betoniporalla lekaan, ilman iskua, vain poraten. Muuten lekaharkot olisivat luultavasti haljenneet.

Kysyin Optimerasta, kuinka tiheästi niiden pitäisi olla, mutta he eivät olleet koskaan nähneet mitään cc mittaa, mutta käytin kaikki 25 jakautuneena autotallini 5,5 m * 6 m alueelle. Yksi sivu on portti, joten sinne ei tullut niin monta. Mutta riittivät juuri ja juuri.

Tässä on muuten aika hyvä luonnos: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795#Regelkonstruktion Jos ymmärrän oikein, mustat pisteet purresuulakkeen yläpuolella ovat purresuulaketappeja. Arvelen, että cc on 1200mm.

Terveisin Fredrik

En muista kuinka monta lähetin alas mutta cc 1200 pitäisi riittää mielestäni. Ne tarttuvat johonkin mahtavasti.

patriklarsson sanoi:
Hei, olen rakentamassa autotallia ja pian valan lattian.

Olen ajatellut laittaa kehikon 2"4 koko lattian ympärille ja kiinnittää sen yläpuolelle pystyssä olevat koolaukset. Aion käyttää jonkinlaista asfaltipaperia tai vastaavaa estämään kosteuden nousua lattiasta puurakenteeseen, mutta kuinka kehyksen kiinnittäminen lattiaan sujuisi helpoimmin?

Onko olemassa jotain, jonka voi naputella lattiaan ilman tarvetta poraamiseen? Tuntuu, että esiporaukseen menee niin paljon aikaa. Olen saanut vinkkejä tavallisista ruuveista ja tulpoista tai laajennuspulteista, mutta jälkimmäinen vaikuttaa liioittelulta.

Onko jollain hyviä vinkkejä minulle?

Ystävällisin terveisin, Patrik
Miten aiot rakentaa lattian? Aiotko käyttää solumuovista tehtyjä L-elementtejä? Siinä tapauksessa älä unohda kaivertaa hieman solumuovia pois sieltä, mihin aiot kiinnittää liimapuusi. Se ei tavallisesti pure niin hyvin styroksiin. :)

Styroksi on viisteytetty ylhäältä ja pultit kannattaa asettaa hieman keskikohdan sisäpuolelle. Tosin jos käytössä on vain 2X4", voi se silti olla hieman tiukkaa.

Hei ja kiitos kaikista vastauksista!
M10x125mm näyttäisi löytyvän, silloin pultti ulottuu melkein 80mm alas laattaan, sen pitäisi riittää, ainoa ongelma on jos vahingossa poraa suoraan raudoitukseen?
Jos arvioi 1,2m per pultti, luulisi että noin 30 riittää, se näyttää maksavan noin 1000 kruunua?

Ajattelin todennäköisesti käyttää L-reunaelementtejä, mutta kuten sanottu, ne ovat viistoon yläpuolelta ja luultavasti aion asettaa sokkelin 40mm ulkoreunasta sisäänpäin, joten sen pitäisi päättyä sisälle styroksiin, ja silloin minun pitäisi pystyä poraamaan keskelle.

Pitää siis pystyä poraamaan suoraan puupalkin läpi betoniin todella hyvällä porakoneella, jossa on 10mm pora?
Mitä sellaisen vuokraaminen maksaa päiväksi?

Ei tule lecaharkkoja vaan suoraan laattaan parin kerroksen sokkelipahvi välissä.

Milkshaken
Me käytämme tavallisia slagexpander... poraa (10 mm), sitten iske kiinni expanderspiken... 90 pitkä pitäisi riittää hyvin... se menee noin 45 mm syvälle betoniin...

Sain aiemmin huomautuksen, että voisi saada vähän porausjätettä säännön alle, mutta tein aivan niin, että laitoin ensin sylinteripaperin ja säännön ja sitten porasin iloisesti suoraan kaiken läpi, asetin pultin ja olin iloinen ja onnellinen. Saat kuitenkin vielä yhden vinkin. Mieti, että rakentaisit koko seinän tukirungon valmiiksi ensin, makuulla betonilaatalla, ja sitten vain nostat sen ylös ja kiinnität. Paljon helpompaa rakentaa alhaalla polvillaan kuin ylhäällä seisoen tikkaille.

Hintani expanderipulteista oli täysin väärin, se perustui johonkin norjalaiseen pdf-tiedostoon netissä. Kävin sitten Biltemassa katsomassa, ja siellä myydään 25 kappaletta 80-90 kruunulla riippuen pituudesta. Minulla oli mielessä, että ne ovat kalliimpia, joten aion käyttää niitä, jos 90 pitkät riittävät, niin siellä on M10x90, ja silloin on vähemmän riski porata raudoitukseen. Muuten on M8x75, M8x115 ja M12x75, M12x115.

Katsotaanpa, kuinka syvälle raudoitus asettuu, kun valamme yksinkertaisesti, en usko, että pulttien halkaisija on kovinkaan merkittävä, uskon, että M8 riittää hyvin ja väli 1,2 metriä sekä kunnon aluslevy väliin, jotta se pysyy kiinni kunnolla. Tulee kyllä aika paljon painoa myöhemmin, talo ei varmasti lennä pois :)

Tuntuu siltä, että expanderi on kätevin ja paras ratkaisu kuitenkin, kiitos avusta.

Mahtavia vinkkejä myös mats_o rakentaa laatalla ja sitten pystyttää, kiitos siitä!

Luulen, että rungon pitkä sivu minun tapauksessani painaa noin 200 kg aika tarkkaan, joten sen pitäisi olla nostettavissa muutamalla henkilöllä ja kuten sanottu, helpompaa rakentaa laatalla.

Ottaisin mielelläni lisää vinkkejä :) Terveisin Patrik

Viimeksi muokattu:
Milkshaken
ja se voi joskus olla hyvä naulata runko maahan... MUTTA..... On helppo saada se vinoon, samoin kuin että kaikki kiertyy ja ei pidä mittoja.... Tämä liittyy pääasiassa puun kosteuspitoisuuteen ja myös siihen, kuinka tarkka olet mittojen kanssa... mutta tee kuten haluat...

Mikael_L
Milkshaken sanoi:
ja se voi toisinaan olla hyvä kiinnittää runko maahan... MUTTA..... On helppo saada se vinoon, samoin että kaikki kääntyy ja ei pidä mittasuhteita....
Se liittyy pääasiassa puutavaran kosteuspitoisuuteen ja myös siihen, kuinka tarkka olet mittojen kanssa...
mutta tee kuten haluat...
Ennen kaikkea se edellyttää käytännössä, että perustuksessa on suoraa ja siistiä.
Perustuksen kaltevuuden tai kuoppien ja kohoumien säätäminen saisi kyllä harmaantumaan, ellei "paikallarakenneta"

Mikael_L
patriklarsson sanoi:
Saadaan sitten nähdä, kuinka syvälle laitamme raudoituksen, kun valu tehdään. Luulen, että pulttien halkaisija ei ole niin tärkeä, uskon, että M8 riittää hyvin ja 1,2 metrin väli ja kunnollinen prikka vain väliin, jotta se pysyy kiinni kunnolla. Tulee olemaan aika iso paino sen jälkeen, talo ei varmasti lennä pois :)
M8 riittää hyvin, M8-ankkuripultti kestää paljon enemmänkin kuin tonnin, jos vain betoni on OK ja se ei ole liian lähellä betonireunaa. Mutta kuten sanot, älä unohda isoja ja paksuja neliöprikkoja yläosassa. Älä unohda kosteussuojaa sylyn alle myöskään. ;)

On varmasti viisaampaa käyttää pienempää dimensiota ankkuripultissa ja tiheämpää cc:tä kuin päinvastoin. Mutta ehkä sillä ei ole niin suurta merkitystä. Voin nähdä pienen pienen riskin, että cc120:llä voi tulla rako laatan ja sylyn väliin, johon tuuli voi päästä ja puhaltaa kylmää ilmaa talvella.

HUOM, voi olla, että liioittelen vaaraa... :o

Hei, rako-ongelma tuskin tulee olemaan ongelma, sillä aion asentaa siihen ulkopuolelle tukipuun 1-2 cm päähän levyltä, johon ulkoverhous kiinnitetään, joten sieltä ei voi tuulla läpi.

Vaikka käytetään CC60, se ei ole niin kallista, mistä voisi vuokrata hyvän betoniporakoneen edullisesti? Rakennustavarataloista?

Huomasin, että myös M6x95mm on saatavilla, ne vaikuttavat täydellisiltä, silloin riittää 45-50mm syvyys levyyn ja voi laittaa tiheämmin niitä.. otan varmaan niitä!
Varmasti helpompi porata pienempiä reikiä myös. Asennan varmaan noin 50 kappaletta ympäri, tulee suurin piirtein CC 80 tai vähän vähemmän.

Toivottavasti levy on niin suora, että laudan voi kiinnittää ilman, että se vääntyy, ei pitäisi olla mahdotonta, pitää kokeilla asettaa muutamia tukipuita tavalliselle asfaltille ja katsoa, kuinka paljon ne vääntyvät. Tärkeää on vain saada suoria tukipuita alareunaan.
Käytän varmaan lisäksi kyllästettyä puuta.

Terveisin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.