Hei

Olen tekemässä portaita 120mm terassilaudasta, ja kun pystyssä olevat laudat pitäisi jiirisahata 45°C kulmassa, se ei onnistu kunnolla, liitän kuvan. Olen kokeillut kallistaa sahaa 45°C ja sahata sekä oikealta että vasemmalta samalla tuloksella. Sen jälkeen kokeilin sahata laudan pystyasennossa molemmin puolin, mutta sama juttu sielläkin. Lauta kiinnitetään paikoilleen sahan puristimella, ja roikkuva osa lepää pöydällä, jotta se ei roiku vapaana.

Saha on Makita LS1018L vuodelta 2016, sahasyvyys 91mm (käytännössä se selviää hieman yli 95mm). Häiritsi ostaessa, että se voblaa käynnistyessä, ja se ratkaistiin poistamalla kaikki prikat ja terä, puhdistamalla, voitelemalla ja vaihtamalla prikkojen paikkaa sekä pyörittämällä terää 180°C. Terä vaihdettiin Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T:hen. Kone on kalibroitu suorakulmalla ja on sahannut hyvin aikaisemmin..:thinking:

• Kuvassa on puukappale, jota pidetään paikallaan puristimen avulla, Makita-jiirisahan vieressä.
Eikö se ole sellaista, kun lauta on kupera?

• Tykkään
nimhed
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
Eikö se ole niin, kun lauta on kupera?
Olen miettinyt samaa ja ihmettelen, miten kaikki tekevät jotain 120mm terassilaudasta? Kaikki puutavara, mitä minulla on ja mitä oli rakennusmaxissa, on sellaista?:/

Puutavara liikkuu kuitenkin niin paljon myöhemmin... täydelliset jiirit eivät ole täydellisiä kovin pitkään. Myös kuppaus muuttuu.

T Tosse sanoi:
Puupinnat liikkuvat kuitenkin niin paljon... täydelliset jiirit eivät ole täydellisiä kovin pitkään. Myös kuperuus muuttuu.
Entä sitten?

Jos vaatimukset sahan suhteen eivät ole suuremmat, voi yhtä hyvin katkaista puupalat polven yli, suurin piirtein siihen kohtaan mistä haluaa ne katkaista.

Tietysti koneessa on jotain vikaa, se ei johdu mahdollisesta laudan kuperuudesta (joka ilmenisi siinä vaiheessa, kun lauta suoristuu tai kupertuu verrattuna sahauksen aikaan).

Kuten sanottu, luulen että lauta on kupera, niin kävi minun jiirisahallani kun sahasin kuperia lautoja...

• Tykkään
JanneJanne123 ja 1 muu
  • Laddar…
13th Marine on oikeassa. Jos kallistat terää 45 astetta ja sahaat kuperan laudan, siitä tulee tuollainen.

Eli ei vikaa sahassa.

• Tykkään
JanneJanne123
  • Laddar…
...paitsi että lankussa ei ole 45 asteen leikkuuta sitten.....mitä ajattelette?

Kyllä vain. Lankku on sahattu 45 asteen kulmaan. Ei vain näy siitä kulmasta.

• Tykkään
Tosse ja 2 muuta
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sanoi:
Ja?

Jos vaatimukset eivät ole suuremmat kuin tuollaiset leikkaamisessa, niin voisi aivan hyvin katkaista puupalat polven yli, suurin piirtein siitä kohtaa missä haluaa katkaista ne.

Tietysti koneessa on jotain vikaa, se ei johdu mahdollisesta laudankuperuudesta (joka ilmenisi, kun lauta palautuu alkuperäiseen muotoonsa tai kuperistuu verrattuna sahaushetkeen).
Ja?

Onhan se selvää, että se johtuu kuperuudesta. Kuinka muuten luulisit pyörivän sahan aiheuttaneen tuon? Se vaatisi, että siirtäisit ohjainta tai työkappaletta sahaamisen aikana.

Kirjoitit, että käänsit levyn. Tarkoitatko, että se pyörii nyt takaperin?

Aseta kulmarauta tai sahan selkä puuta vasten, niin näet varmasti mikä ongelma on - Olen samaa mieltä muiden kanssa, puu on kupertunut ja siksi kaikki 45 asteen leikkaukset ovat tällä tavalla.

Jos saisimme nähdä laudan kallistettuna 45 astetta kulmaviivaimella sahattua pintaa vasten.

Protte

nimhed nimhed sanoi:
Kyllä vain. Lauta on sahattu 45 asteen kulmassa. Se ei vain näy siitä kulmasta
Siinä tapauksessa johtopäätös on ok.

• Tykkään
nimhed
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.