Näin jonkin aikaa sitten TV-mainoksen, jossa esitellään, minun käsitykseni mukaan, huoltovapaa terassilauta. En tiedä ollenkaan, mitä materiaalia tai toimintoa se oli. Tietääkö joku, mitä tarkoitan?
 
Muistan nähneeni myös jotain sellaista ohjelmaa.

Muistan, että se oli lämpökäsiteltyä puuta. En ole koskaan kuullut, että sitä olisi käytetty näin aiemmin.

Mutta kivikaudella ja vähän myöhemmin oli ilmeisesti tapana polttaa talojen tukipylväiden päät. Silloin ne saattoivat seisoa suoraan maassa ja kestää kauan.

Nykyaikainen lämpökäsittely ei ilmeisesti ollut niin kova, joten puu tummui vain hieman, jos ymmärsin oikein. Sitten on kysymys, auttaako kevyt lämmitys vai pitääkö sen olla puuhiiltä.
 
Vain se, että voi olla vähän vaikeaa ruuvata sitä, koska se on niin helvetin kovaa.
Saattaa olla pakko esiporata ennen ruuvausta!
ja se on myös aika kallista.
 
Sain hinnan Bankiraiista Interwoodilta Göteborgista:
21x145 55 kr/m sis. ALV asetetaan säännölle c/c 500
28x145 74 kr/m sis. ALV asetetaan säännölle c/c 600

Kuluu noin 7 m/neliömetri.

On olemassa erityisruuvi, joka poraa samanaikaisesti. Mutta suositellaan esiporaamaan 3 mm poralla.

Onko jossain muualla maassa halvempaa?
 
http://www.speab.com/

Heillä on jotain, jota he kutsuvat Q- ja S-tralliksi. Mainoksen mukaan niiden pitäisi kestää hieman paremmin. Melko kovaa, mutta voidaan kiinnittää täysin näkymättömästi lautojen sivussaan olevien urien ja muoviklipsien avulla. Ja kiinnitetään muoviklipsein, joten lautoihin ei tarvitse ruuvata.

Maksaa 38kr/m K-Rauta:ssa. Klipsit maksavat 1.50kr/kpl. Tarvitaan 16 klipsiä/m^2.

Oli kuitenkin huomattavasti halvempi metrihinta paikallisessa rakennusliikkeessä (jälleenmyyjät ovat lueteltuina sivustolla). Toki lisätään kuljetus, mutta tuli silti paljon halvemmaksi kuin K-Rauta:ssa.
 
Halling sanoi:
Var dock betydligt billigare meterpris hos lokala byggaffären (återförsäljare står listade på sidan). Tillkommer visserligen frakt, men blev fortfarande mycket billigare än K-Rauta.
Måste rätta mig själv här. Byggfirman återkom till mig med trist besked idag. Tydligen vill detta företag prompt skicka materialet med just sin speditör. Och dom har visst det sämsta transportavtalet i världen, för det skulle kosta 1000kr att frakta 70m virke!!
Blir till att haka släpet på bilen och köra till närmsta K-Rauta istället...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.