6 433 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Huolestunut. Ruuvannut OSB- ja kipsilevyn suoraan savupiippua vasten.
Talossamme osa keittiöstä on asennettu savupiippua vasten, jonka toisella puolella on takkasydän. Olen ymmärtänyt, että savukanavaan on asennettu putki, joka johtaa savun ylös ja ulos.
Savupiippuun on asennettu OSB-levyä ja kipsiä naulatulpilla (tai vastaavilla) ja sen jälkeen keittiökaapit on ripustettu OSB/kipsiin.
Luettuani Byggahus-sivustolta olen tajunnut, että tämä ei ehkä ole oikein paloteknisestä näkökulmasta.
Kysymykseni on KUINKA vaarallista tämä on? Onko riskiä, että OSB-levyt syttyvät tuleen, kun takkasykettä käytetään?
Kun nuohooja tulee seuraavan kerran, voiko hän huomauttaa, että toisella puolella seinää on uusi keittiö takasta ja hylätä takan ja savukanavan?
Täytyykö/pitäisikö minun purkaa ja kiinnittää OSB-levyt toisella tavalla? esimerkiksi liimalla? tai jättää OSB-levyt kokonaan pois?
Kiitollinen kaikista neuvoista!
Savupiippuun on asennettu OSB-levyä ja kipsiä naulatulpilla (tai vastaavilla) ja sen jälkeen keittiökaapit on ripustettu OSB/kipsiin.
Luettuani Byggahus-sivustolta olen tajunnut, että tämä ei ehkä ole oikein paloteknisestä näkökulmasta.
Kysymykseni on KUINKA vaarallista tämä on? Onko riskiä, että OSB-levyt syttyvät tuleen, kun takkasykettä käytetään?
Kun nuohooja tulee seuraavan kerran, voiko hän huomauttaa, että toisella puolella seinää on uusi keittiö takasta ja hylätä takan ja savukanavan?
Täytyykö/pitäisikö minun purkaa ja kiinnittää OSB-levyt toisella tavalla? esimerkiksi liimalla? tai jättää OSB-levyt kokonaan pois?
Kiitollinen kaikista neuvoista!
H
Hallerudsbo
Työkaluhullu
· Värmland
· 3 671 viestiä
Hallerudsbo
Työkaluhullu
- Värmland
- 3 671 viestiä
Nuohooja kun hän tarkasti, en saanut laittaa osb suoraan seinää vasten vaan oli pakko laittaa metalliprofiili.
Päätypuu kelpasi seinää vasten mutta ei pystypuu.
Mutta kuten sanottu, kysy nuohoojalta, he ne tarkastavat eikä me täällä rakentaja.fi.
en usko että he huomauttavat tai ajattelevat sitä.
Sitten menee omalle tunnolle, jos haluaa paloturvallista tai ei.
Päätypuu kelpasi seinää vasten mutta ei pystypuu.
Mutta kuten sanottu, kysy nuohoojalta, he ne tarkastavat eikä me täällä rakentaja.fi.
en usko että he huomauttavat tai ajattelevat sitä.
Sitten menee omalle tunnolle, jos haluaa paloturvallista tai ei.
Yksi syy siihen, miksi kysyn täällä enkä nuohoojalta, on se, että en halua saada polttokieltoa, jos riski on lähellä nollaa, että jotain tapahtuu (kamiinaa käytetään vain "myseldning"). Täällä foorumilla on monia viisaitaViktor.J sanoi:
N Nils Karlsson1 sanoi:
N Nils Karlsson1 sanoi:
N Nils Karlsson1 sanoi:
Onko kyseessä vanha savupiippu, jossa on useita erilaisia muurattuja kanavia? Ennen vanhaan savupiiput tehtiin suuremmiksi ja niissä oli kanavia liesi/pannu ja sitten joitain ilmanvaihtoon. Tiedätkö, oliko savupiipussa tapetti ennen kuin siihen laitettiin osb/kipsi?N Nils Karlsson1 sanoi:
Se on vanhempi 60-luvulta ja siinä on kaksi kanavaa, yksi keittiön ilmanvaihtoon, johon keittiöntuuletin on liitetty, ja sen vieressä savukanava entiseen avotakkaan, nyt kamiinaan/kasettiin.M Myrkebab sanoi:
Samalla paikalla oli alkuperäinen keittiö, mutta ei kiinnitetty/ruuvattu savupiippuun, ja ehkä silloin 60-luvulla ajateltiin toisin, kun talo rakennettiin.
Ajattelin, että jos olisi ollut useampia kanavia, olisit ehkä saanut hieman enemmän etäisyyttä savukanavan ja keittiön puolen väliin. Ja jos on niin, että savupiippu oli tapetoitu ennen osb/kipsiä, se olisi antanut jonkinlaista osviittaa siitä, kuinka kuumaksi se voi tulla. Jos se olisi kuumentunut todella paljon, ei tapetti olisi kestänyt. Muuten on niin kuin aiemmin on mainittu, nuohooja, joka päättää. Tuntuu tyhmältä ottaa riski.
Remontoija
· västra götaland
· 786 viestiä
jos sinulla on sisäputki savukanavassa, niin sinulla on sekä henkselit että vyö, sillä sinun täytyy lämmittää KOVAA useita päiviä ennen kuin säteilylämpö ensin lämmittää välin piipun sisäpintaan ja sitten itse piipun 100 asteeseen lisäksi ennen OSB:n syttymistä.-.
(verrattuna, olen yrittänyt lämmittää KOVAA muutaman tunnin(tyyliin 8h) koetellakseni asennustani, enkä saavuttanut liian korkeaa lämpötilaa muurattuni savupiipun (puolitiilinen) ulkopintaan., ehkä 60-70 astetta) ja se oli vain kohta, jossa savukaasut osuivat muuriseinään, joka kuumeni niin paljon...
(verrattuna, olen yrittänyt lämmittää KOVAA muutaman tunnin(tyyliin 8h) koetellakseni asennustani, enkä saavuttanut liian korkeaa lämpötilaa muurattuni savupiipun (puolitiilinen) ulkopintaan., ehkä 60-70 astetta) ja se oli vain kohta, jossa savukaasut osuivat muuriseinään, joka kuumeni niin paljon...
Mutta nuohoojan tulee kuitenkin tarkastaa säännöllisin väliajoin?N Nils Karlsson1 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Säkra upp bergvärmepump
Vitvaror -
Rimfrost på insidan av ouppvärmt timmerhus, bör man vara orolig?
Lösvirke & Timmerhus -
Rev upp gammal matta av någon typ av tyg bör jag vara orolig? Asbest??
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Missat plugg när skruvat upp dusch för 10+ år sedan
Badrum -
Orolig att jag har skruvat i kopparrör
Vatten & Avlopp