Hei!

Rakennan nyt tallia, ja talliin tulee wc ja satulahuone. Normaalisti pidän noin 5 astetta lämpimänä näitä kahta tilaa, mutta erityisesti wc:n pitää voida lämmittää huonelämpötilaan tulevaisuudessa. Tallin osa pysyy suunnilleen samassa lämpötilassa kuin ulkona. Seinät tallin osalle ovat 145 mm paksuja ja seinä satulahuoneen ja wc:n välillä on 120 mm paksu. Wc:n seinät maalataan märkätilamaalilla kipsilevylle.

Nyt mietin, mihin ja jos pitäisi laittaa höyrysulku... Mitä mieltä olette? Korvaako märkätilamaali höyrysulun? Koska satulahuonetta ei lämmitetä kovin paljon, ehkä siinä ei tarvita höyrysulkua? Kuvassa olen numeroitu seinät punaisella sisäpuolella, jotta olisi helpompi kertoa, minkä seinän kohdalla höyrysulku pitäisi olla...

Stall_angsparr.gif

Kiitos etukäteen!

En ollut laittanut mitään höyrysulkua seinille, ja todennäköisesti aiot saada kosteutta höyrysulun eristyspuolelle. Sinulla on erittäin korkea kosteus karsinassa säännöllisin väliajoin. Tiedän, kuinka kosteaa meillä on tallissamme, kun sinne tulee neljä märkää hevosta tai kun siellä roikkuu neljä litimärkää loimea. Minulla on hyvä ilmanvaihto, 600 mm putki tuulettimella ja ottelut yhdessä jokaisessa boksissa. Olen muurannut kaikki sisäseinät Lecasta ja maalannut mineraalimaalilla, jotta en sulje kosteutta sisälle.

Se oli mielenkiintoinen ajatus... En ole ajatellut, että kosteus voisi olla korkeampi tallissa kuin lämmitetyssä satulahuoneessa, mutta se kuulostaa järkevältä. Fiksua muurata Lecalla. Tyhmää, että olen jo tehnyt kehikon puusta, varsinkin kun minulla on pari lavaa sekä 12 että 24 cm paksuja kevytbetonilohkoja, joita olisin voinut käyttää. No, nyt ei auta muu kuin jatkaa puulinjalla ja miettiä, pitäisikö olla höyrynsulku vai ei ja jos kyllä, niin missä.

Jos en laita ollenkaan höyrynsulkua – kuinka suuri on riski ongelmiin tai että välttyisin ongelmilta? Voiko odottaa, että kosteus ei kondensoidu eristeeseen, kun seinä on vain 145mm paksu?

Rakennan myös satulahuonetta ja vessaa olemassa olevaan talliin, käytän 120mm koolauksia ja eristeitä+raakaponttia ja olen päättänyt olla käyttämättä höyrynsulkua, koska uskon, että ongelmien riski on pienempi ilman sitä kuin väärin sijoitetun kanssa, ja mikä on oikea voi vaihdella vuodenajan mukaan, mahdollinen loimien kuivaus satulahuoneessa, lämpö päällä tai pois, hevoset tallissa tai laitumella.

Kiitos larsbj vastauksestasi. 100% niistä, tosin vain kahdesta, vastauksista suosittelee rakentamaan ilman höyrymuuria, joten tehdään niin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.