Olen huomannut, että kysymys on ollut esillä aiemmin vanhan talon remontoinnin yhteydessä, mutta nyt kyseessä on uudisrakentaminen.

Olen rakentamassa autotallia ja mietin nyt, pitäisikö minun asentaa höyrysulku vai ei. Olen tähän asti ajatellut, etten tarvitse sitä, mutta nyt olen alkanut epäröidä. Autotallia lämmitetään vain noin 5-10 asteeseen talvella.

Seinä on rakennettu seuraavanlaisesti ulkoa sisälle päin.
panel, spikläkt, 9mm ulkokipsi, 120 reglar, 45 vaakasuuntaiset reglar, seinäkipsi.

Jos joku on sitä mieltä, että minun pitäisi asentaa höyrysulku, mihin voisin sen asettaa? Luulen, että olen nähnyt kaikki vaihtoehdot nyt eri sivuilla verkossa.

Itse olen sitä mieltä, etten tarvitse sitä, koska riskinä on kondensaatio väärässä paikassa aurinkoisina päivinä. Autotalli on 12 x 5 metriä suorassa itä-länsisuunnassa, eli pitkä sivu etelään.

Amatöörinä laittaisin höyrysulun ja asettaisin sen sinun 120 runkotolppiesi ja 45 välissä. Tällöin vältyt tekemästä reikiä sähkölle ja vastaaville.

Tekisin kuten mats_o. Ilman muovia ajetaan vain, kun se on täysin lämmittämätön. Sitten on suositeltavaa siirtää se 45 säännön sisäpuolelle, jotta vältytään kaikilta sähkön läpimenoilta. Aivan kuten mats_o ehdottaa.

En ole samaa mieltä. Jos rakennusta lämmitetään ympäri vuoden 18 asteeseen tai enemmän, kannattaa asentaa höyrynsulku. Ja se voidaan edullisesti siirtää 1/3-tason verran seinän sisäpuolelle. Eli sinun tapauksessasi enintään 55 mm. Mutta jos lämpötila ei ole 18 astetta, kannattaa jättää höyrynsulku pois käänteisen kosteussiirtymän riskin vuoksi. Autotallissa, jossa ilmankosteus voi olla korkea, kannattaa sen sijaan varmistaa alipaine, jota ohjaa tuuletin. Tällöin on hyvin pieni riski, että kosteus tunkeutuu rakenteeseen ja tiivistyy väärään paikkaan. Tämä kirjoitettu kosteuteen ja homeongelmiin erikoistuneen suunnittelijan toimesta.

Tartan

• Tykkään
Simsu ja 1 muu
  • Laddar…
Aioin asentaa kosteussulun ja asentaa poistoilmapuhaltimen saadakseni alipaineen autotalliin. Silloin voit periaatteessa pitää autotallissa minkä lämpötilan haluat. Ei ole varmaa, että haluat aina pitää autotallissa 5-10 astetta.

Liityn tähän keskusteluun, koska minulla on samanlainen kysymys.

Olemme vaihtamassa talomme julkisivua, jossa on kevytbetonirunko. Aiemmin se näytti tältä: Tiili, lasivilla, kevytbetoni (siporex), rappaus, eli ilman höyrysulkua.

Nyt aiomme poistaa tiilen ja lasivillan saadaksemme uuden seinän seuraavasti: Paneeli, 34 mm naulauslauta, tuulensuoja, 2 * 45 mm eristyksellä, kevytbetoni ja rappaus. Pitäisikö tähän rakenteeseen lisätä höyrysulku ja jos kyllä, niin mihin?!

/Per

Kaikki paitsi asiantuntija sanovat höyrynsulku.

Pelkästään siitä, jos asennan höyrynsulun, pelkään, että kun talvella autotallissa on sanotaan 7 astetta sisällä, ja aurinko paistaa parhaimmillaan kokopitkälle seinälle, saamme ehkä 20 astetta ulkoseinän.

Näkemäni riski on, että saat kondenssia muovin ulkopuolelle silloin.

En nyt muista Mollierin diagrammaa, enkä tiedä, kuinka suuri lämpötilaero vaaditaan kondensaation syntymiseen talvella, kun ilmankosteus on suhteellisen alhainen. Onko joku muu, joka tietää?

Jumala, miten tällaista on rasittavaa. Miksi eivät kaikki asiantuntijat ja maallikot voi olla yhtä mieltä siitä, miten pitäisi tehdä. :-/

Se on valittava asiantuntijan ja maallikon välillä. Mutta jos etsit "molliere" verkosta, saat osuman, ja on helppo nähdä, mitä tapahtuu ja että lämpötilaero ei ole kovin suuri ennen kondensoitumista, ja sinun tapauksessasi "väärällä" puolella muovia. Toivoisin, että useammat tietäisivät, mikä molliere-kaavio on ja miten sitä luetaan, silloin näitä keskusteluja ei olisi niin hankala selittää.

Tartan

perobe sanoi:
Laittaisin kosteussulun ja asentaisin poistopuhaltimen, jotta autotallissa olisi alipaine. Silloin voit käytännössä pitää autotallissa haluamaasi lämpötilaa. Ei ole varmaa, että haluat aina pitää autotallissa 5-10 astetta.
Alipaine tai ylipaine autotallissa ei vaikuta kosteuden kulkuun seinässä millään tavalla. Se on vesihöyryn osapaine seinän eri puolilla, joka määrää, mihin suuntaan kosteuden kulku tapahtuu. Vesi pyrkii (tai yrittää) diffundoitua korkeammasta paineesta matalampaan. Mollierin diagrammi voi kertoa, missä lämpötilassa sisäilman vesihöyry alkaa tiivistyä suhteellisen kosteuden ja huoneen lämpötilan perusteella, mutta se ei kerro, mikä höyrynpaine sinulla on, en ainakaan ole nähnyt sellaista Mollierin diagrammia, mutta sen voi varmasti laskea, jos viitsii.

Jos haluaa yksinkertaisesti lämmittää autotallin tulevaisuudessa, pitäisikö silloin repiä alas kipsi, poistaa tukipuut ja sitten niitata höyrysulku???

Eld sanoi:
Alipaine tai ylipaine autotallissa ei vaikuta kosteusliikkeeseen seinässä lainkaan. Vedyn osapaine seinän kummallakin puolella määrittää mihin suuntaan kosteusliike tapahtuu. Vesi pyrkii diffundoitumaan korkeammalta paineelta matalampaan paineeseen. Mollier-diagrammi voi kertoa, missä lämpötilassa sisäilman vesihöyry alkaa tiivistyä riippuen huoneen suhteellisesta kosteudesta ja lämpötilasta, mutta se ei kerro, mikä höyrynpaine on, ainakaan niissä Mollier-diagramaissa, joita minä olen käyttänyt, mutta sen voi varmasti laskea, jos jaksaa.
Muistan, että pystyy lukemaan sen niistä diagrammeista, joita käytin koulussa...

Kun autotallia ei lämmitä, kondensaatio, kuten kirjoitin, on huolenaihe, jos asentaa muovia. Kysymys on siitä, kumpi on pahempi?

Kondensaatioriski seinän sisällä vai kosteusliike.

Ja kuten ymmärrän, kosteusliike ei ole niin vaarallista. Ainoastaan ylöspäin, mutta jos ullakkotila on riittävästi tuuletettu, niin ei pitäisi olla mitään vaaraa.

ei höyrynsulkua, se on jos lämmittää ympäri vuoden 13 asteeseen, että pitäisi olla höyrynsulku, ei muuten !!!!!!

onnea.... :D

////den utbildade snickaren

Kysymykseni on edelleen, jos lämmitän autotallin osittain talvella noin 18 asteeseen ja annan sen olla lämmittämättömänä muuten...muovi vai ei silloin???

..//N

Jos lämmität vain satunnaisesti, kannattaa varoa asentamasta höyrynsulkua.

En itse laittaisi muovia seinään, kokemukseni mukaan kun katsotaan taloja, joissa on kosteusongelmia, seinässä on muovia. Olen nähnyt monia teoreettisia selityksiä sekä höyrysulun puolesta että sitä vastaan, sekä täällä että siellä, ja yleensä uuteen taloon laitetaan höyrysulku. Höyrysulut estävät kosteuden siirtymistä, yleensä kun kosteus on matkalla ulos.

Yleensä höyrysululla varustetuissa rakenteissa vaaditaan myös energiaa kuluttavaa ilmanvaihtoa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.