Olen uusimassa koko lattian kantavaa runkoa vanhassa hirsiosassa taloa. Paalupohjassa, alajuoksussa ja lattian kantavassa runkossa oli lahoa ja ryömintätila oli täysin suljettu. Olen myös avannut seinää muualla perustan kohdalla. Aion laittaa muovin maan päälle, kuten olen tehnyt muuallakin perustassa, ja käyttää sorptionskuivainta. Ongelma tulee muurirungon kohdalla. Siellä aion nostaa muovin ja kiinnittää sen valettuun osaan. Muotinteon ympärillä olevat rakenteet saavat 22*95 lankun, jotta trosspohjalevy, kuitusementti, voidaan laittaa päälle. Joten tulee vain pieni pala levyä muotinteon ja rakenteen väliin. Sitten eristys. Tämä tarkoittaa, että pieni osa eristyksestä tulee muovitetuksi väärältä puolelta, eli kylmältä puolelta. Onko suuri riski, että eristykseen muodostuu kondenssia? Mainittakoon, että lämpimällä puolella ei tule olemaan muovia, joten se voi hengittää ylöspäin lattian läpi.
Valetun osan päällä muurirungon kohdalla on noin yksi senttimetri korkeuseroa lattian kantavan rungon ja valun välillä. Lattian kantava runko sijaitsee siis hieman valua korkeammalla. Joten ajattelin laittaa eristeen lattialevyn ja betonin väliin. Sekä jonkin lankun tukemaan lattialevyä muotintekoon päin.
Näettekö tässä joitain ongelmia? Pitäisikö minun laittaa muovia koko matkan ylös asti muotintekoon sen sijaan, että lopettaisin puolivälissä valetulle osalle?