Hei!

Minulla on 30-luvulta peräisin oleva huvila ja olen juuri nyt remontoinut yhtä huonetta, jossa olen poistanut Treetex-levyt. Treetexin takana on vaakasuorat laudat. Suunnittelen laittavani koolaukset ja kipsilevyt seinille. Ainakin yhdelle seinälle aion lisäeristää mineraalivillalla.

Kysymykseni on, tarvitsenko käyttää höyrynsulkua? ChatGPT sanoo, että minun pitäisi käyttää sitä, mutta olen epävarma ja haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja ajatuksianne siitä, miten parhaiten tehdä vanhemmissa huviloissa.

Kiitos etukäteen!

BigR
Kun revin tretexiä ja otan vanhan eristeen pois seinästä, kiinnitän uuden tuulensuojakankaan ulkoseinän sisäpuolelle, sitten mineraalivilla, vaneri, triofol-höyrysulku ja viimeiseksi kipsi. Meillä on poistoilmatuuletus, joten talossa on alipaine. Eristepaksuus vaihtelee 10-15 cm välillä, riippuen päivästä, kuinka paljon jaksan eristää. Kaikki on parempaa kuin alkuperäinen 50-luvun 7 cm aaltopahvi.

En usko, että chatGPT voi tuoda mitään järkevää tähän aiheeseen. Höyryjarru kohtalaisesti eristetyissä taloissa, joissa on jatkuva lämmitys ja tuuletus, perustellaan yleensä jonkinlaisella magialla.

J Joshua Dalton sanoi:
Hei!

Minulla on 30-luvulta peräisin oleva huvila ja olen tällä hetkellä remontoi huonetta, josta olen poistanut Treetex-levyt. Treetexin takana on vaakalaudat. Suunnittelen runkoja ja kipsilevyjä seinille. Ainakin yhdelle seinälle ajattelen lisäeristää mineraalivillalla.

Kysymykseni on, tarvitsenko käyttää höyrynsulkua? ChatGPT suosittelee sen käyttöä, mutta olen epävarma ja haluaisin kuulla kokemuksianne ja ajatuksianne siitä, miten parhaiten tehdä vanhemmassa huvilassa.

Kiitos etukäteen!
Se ei vaikuta mitenkään huoneeseen, jos koko talossa ei ole estettä tai sulkua.

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Se ei vaikuta ollenkaan huoneeseen, jos koko talossa ei ole jarrua tai estettä.
Joo, mutta missään muussa huoneessa ei ole kipsiä. Eikö tämä vaikuta?
Voin lisätä, että minulla ei ole ilmanvaihtoa niin sanotusti.

J Joshua Dalton sanoi:
Kyllä, mutta muissa huoneissa ei ole kipsiä. Eikö se vaikuta?
Voin lisätä, että minulla ei ole tuuletusta niin sanotusti.
Ehdottomasti ei höyrynsulkua. Riittää, ettei ole mitään tai höyryjarrua. Ventilaatio on hyvä olla, olen kuullut… ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.