Olen parhaillaan remontoimassa huonetta kotona, joka on Hultsfredin talo vuodelta 1965. Olen aivan aloittelija mitä tulee rakentamiseen, mutta joskus on ensimmäinen kerta, ja mikäpä ei olisi parempaa kuin tehdä se huoneessa, jota ei juuri nyt käytetä.

Seinillä oli tretex vanhoilla remonttitapeteilla, lasikuitutapettia sekä useampi kerros tapetteja. Kun yritin saada pois suurimman osan, kaikki oli vain epätasaista ja päätimme repiä pois tretexin, samalla hyödynsimme tilanteen laittamalla uudet pistorasiat ja maadoittamalla huoneen, kun seinät on auki, sen jälkeen asennetaan OSB + kipsilevyt useimpiin seiniin.
Talossa on alkuperäinen kansio hultsfredshusista ja meillä on seinätyyppi 18 kuvan mukaan. Se tarkoittaa, että ulkoseinä koostuu: Julkisivutiili -> 30 mm ilmarako -> tuulensuojapaperi (ei diffuusiotiivis, AC 150/200) -> 4" kuitulevy -> Diffuusiotiivis paperi YAC 400/150 -> Tretex.

Vintille päin oli: jännityspaperi -> 15 mm raakapontti -> Diffuusiotiivis paperi YAC 400/150 -> 25 cm kutterilastua.
Nyt jännityspaperi on poistettu, ja uusi sisäkatto ruuvataan harvalaudoitukseen.
Vintti on erittäin hyvässä kunnossa eikä ole lainkaan merkkejä kosteusongelmista/kasvustosta.

Kuten näette kuvassa, vanha höyrysulku, joka oli kiinnitetty muutamalla naulalla, on nyt avattu uusien laitteistokotelojen asentamista varten. Aluksi ajattelin vain naulata ja teipata kiinni ikääntymistä kestävällä rakennusfolioteipillä.
En aio lisäeristää tässä huoneessa, koska tällä seinällä on elementti, jonka putket kulkevat betonilattiassa kellariin, joten en viitsi siirtää sitä, mutta se poistetaan remontin ajaksi, jotta pääsee elementin taakse. Toisaalta tulevissa huoneissa on tarkoitus lisäeristää ulkoseiniä vasten, joilla ei ole elementtiä, ja silloin tämä paperi olisi pitänyt poistaa ja laittaa jotain muuta.