Olen parhaillaan remontoimassa huonetta kotona, joka on Hultsfredin talo vuodelta 1965. Olen aivan aloittelija mitä tulee rakentamiseen, mutta joskus on ensimmäinen kerta, ja mikäpä ei olisi parempaa kuin tehdä se huoneessa, jota ei juuri nyt käytetä.

Seinillä oli tretex vanhoilla remonttitapeteilla, lasikuitutapettia sekä useampi kerros tapetteja. Kun yritin saada pois suurimman osan, kaikki oli vain epätasaista ja päätimme repiä pois tretexin, samalla hyödynsimme tilanteen laittamalla uudet pistorasiat ja maadoittamalla huoneen, kun seinät on auki, sen jälkeen asennetaan OSB + kipsilevyt useimpiin seiniin.
Talossa on alkuperäinen kansio hultsfredshusista ja meillä on seinätyyppi 18 kuvan mukaan. Se tarkoittaa, että ulkoseinä koostuu: Julkisivutiili -> 30 mm ilmarako -> tuulensuojapaperi (ei diffuusiotiivis, AC 150/200) -> 4" kuitulevy -> Diffuusiotiivis paperi YAC 400/150 -> Tretex.

Vintille päin oli: jännityspaperi -> 15 mm raakapontti -> Diffuusiotiivis paperi YAC 400/150 -> 25 cm kutterilastua.
Nyt jännityspaperi on poistettu, ja uusi sisäkatto ruuvataan harvalaudoitukseen.
Vintti on erittäin hyvässä kunnossa eikä ole lainkaan merkkejä kosteusongelmista/kasvustosta.

Kuten näette kuvassa, vanha höyrysulku, joka oli kiinnitetty muutamalla naulalla, on nyt avattu uusien laitteistokotelojen asentamista varten. Aluksi ajattelin vain naulata ja teipata kiinni ikääntymistä kestävällä rakennusfolioteipillä.
En aio lisäeristää tässä huoneessa, koska tällä seinällä on elementti, jonka putket kulkevat betonilattiassa kellariin, joten en viitsi siirtää sitä, mutta se poistetaan remontin ajaksi, jotta pääsee elementin taakse. Toisaalta tulevissa huoneissa on tarkoitus lisäeristää ulkoseiniä vasten, joilla ei ole elementtiä, ja silloin tämä paperi olisi pitänyt poistaa ja laittaa jotain muuta.

Kuten olen ymmärtänyt, tätä paperia ei kutsuttaisi tänään diffuusiotiiviiksi paperiksi. Olen harkinnut sen vaihtamista höyrysulkuun, mutta pelkään, että talo ei hengitä yhtä hyvin kuin aiemmin ja saattaa näin ollen luoda seurausongelmia, kuten enemmän kosteutta vintille. Kuten jotkut voisivat sanoa "Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä.". Nyt se on vahingoittunut ja mietin, olisiko parempi vaihtaa se höyrysulkubremssiin pelkän teippaamisen sijaan, vai onko höyrysulku ainoa vaihtoehto joka tapauksessa?

• Seinätyypit Hultsfredshus-käsikirjasta: Piirrokset ja leikkauskuvat VÄGG 16, 18, 20 sekä BJÄLKLAGSTYPER puu- ja betonilattiarakenteet.
  • Huoneen nurkka, jossa poistettu vanha höyrynsulku ja paljastettu seinärakenne; ikkunan vieressä ja patteri alla.
Miten lopulta teit? Olen samanlaisessa tilanteessa saman pappin kanssa sisällä.

Friskt kopplat Friskt kopplat sanoi:
Miten ratkaisit tilanteen lopulta? Minulla on samanlainen tilanne saman tyyppisen pahvin kanssa.
Lopulta vain teippasin sen ikääntymistä kestävällä tiivistysteipillä. Jälkeenpäin ajatellen olisin varmaan purkanut sen ja käyttänyt höyrynsulkua, jos tekisin sen uudelleen. Muovia en kuitenkaan käyttäisi, sillä en olisi koskaan saanut siitä tarpeeksi tiivistä.
Syy purkaa se olisi ollut, että voisin tarkistaa koolaukset ja vahvistaa kunnolla siellä missä tarpeellista, esimerkiksi ylhäällä ja alhaalla.

Ahaa, minun vuoroni sitten. Höyryjarru?

• Huoneen seinän rakentaminen kesken, ikkunasta näkyy vihreä piha. Lattialla työkaluja ja pölynimuri.
  • Tykkään
Ida Lindén1
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.