Olen remontoinut makuuhuonetta 60-luvun talossa. Edellisellä omistajalla oli homevaurio aluskatossa, jonka olemme korjanneet. Talossa on painovoimainen ilmanvaihto, mikä aiheutti sen, että kierto käytännössä katosi, kun he korvasivat öljykattilan ilma-vesilämpöpumpulla. Nyt jokaisessa huoneessa on venttiili, joka on melko hyödytön, vaikka kylpyhuoneen ja keittiön tuulettimet ovat jatkuvasti päällä. Olemme jopa avanneet ylimääräisiä venttiilejä seinille eteiseen päin, jos oviaukkojen rako ei riittänyt.
60-luvun talon makuuhuoneremontti: vaalea paneelikatto, jossa on lampu ja avoin ikkuna, seinien tapetit osittain poistettu.

Ajattelin asentaa höyrynsulkua kaikkiin huoneisiin, kun kerran olemme remontoimassa, jolloin kaikki huoneet saavat höyrynsulun ennemmin tai myöhemmin, kun etenen yläkerran läpi. Nykyiset sisäseinät ovat MDF-levyjä paneelilla. Luultavasti ovat noin 12-15 mm, en ole löytänyt hyvää paikkaa mitata enkä ole innostunut repimään niitä alas.

Revin paljon tapetteja MDF-levyjen päältä yhdellä seinällä, tarkoituksena kitata ja maalata, mutta levyt liikkuvat liikaa, joten saumoihin tulee halkeamia. On myös melko äänetöntä huoneiden välillä, joten ajattelen että seinät tarvitsevat enemmän massaa.

Ajatukseni on asentaa höyrynsulku MDF-levyjen päälle ja sitten kiinnittää kipsilevyt päälle. Mutta levyt ovat hieman epätasaiset porausreikien ja vanhojen tapettien vuoksi. En jaksa repiä enempää tapetteja, siinä oli varmasti 10 kerrosta tapetteja päällä, haluan vain poistaa kohotetutekoetapetit (joita oli kaksi kerrosta), koska ne oli helppo repiä pois, ja sitten asentaa kipsilevyt päälle.

Sisäkatto
Sisäkaton paneelit joustavat hieman kattotuolien välillä (jotka ovat cc90).

Kysymykseni:

Kuinka tasainen pohja seinissä tulee olla kipsilevyjen alla? Jos minun on tasoitettava pintaa, miten tasoitan tapettijämien päälle seinillä siinä tapauksessa?

Miten teen katosta kauniin? Se on hieman epätasainen, joustaa keskiosaa kohti. Pitäisikö minun käyttää jonkinlaista rimaa alla, ja miten teen rimat tasaisiksi? Mittaa ja höylää? Haluan mieluiten olla menettämättä huonekorkeutta.

Toimiiko ajatukseni MDF-levyjen päälle asennetusta höyrynsulusta ja sitten kipsilevyjen kiinnittämisestä päälle? Tuleeko omituiseksi ikkunoiden ja oviaukkojen ympärille, jos en poista ovenkarmeja, vai voinko tiivistää tiiviisti?

Huoneiden kulmissa, pitäisikö minun käyttää jonkinlaista kulmateippiä ja tasoitetta? Vai jotain erityistä akryylimassaa? Miten suurta rakoa minun pitäisi tavoitella? Epäilen, että kulmat saattavat liikkua 1-2 mm talven ja kesän välillä.

Lopuksi, seinässä on patteri, miten pääsen käsiksi sen taakse? Irrota seinäkiinnike ja aseta joku kiila tueksi ja sitten asenna kipsilevy sen taakse? Onko putkissa joustoa niin että patteri kestää sen?
Valkoinen patteri ja termostaatti, harmaa putki, vaalea seinä, ja paljas puulattia 60-luvun talossa. Osa seinästä on irrotettu.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.