Olen todellinen aloittelija. Syksyllä sain apua isältäni mennäkseni ostamaan uusia lattialistat eräästä suuresta rakennustavaratalosta. Nyt olen maalamassa niitä pellavaöljymaalilla, mutta alan tajuta, että hitto, ne ovat melko paksuja (15 mm leveät).

On vähän myöhäistä huomata se nyt, mutta voinko tehdä asialle jotain? Jollain kohtuullisen yksinkertaisilla aloittelijakeinoilla? Seisoa käsihöylän kanssa ei tule olemaan suoraa. Mitä te olisitte tehneet? (Muuten kuin ostaneet heti oikeat alusta alkaen)

Oletko testannut paikan päällä? 15 mm onko se almoge? kuva?

Solvskaftet Solvskaftet sanoi:
Oletko kokeillut paikan päällä? 15 mm onko se almoge? kuva?
Allmoge? Älä sano niin. Ei, se on tyyliltään pikemminkin yksinkertaisempi 20-luvun sokkeli pienemmässä muodossa, kuten varhainen funkis.

Puisokkelilista, yksinkertainen 20-luvun tyyli, pienempi koko, varhainen funkis.

• Tykkään
Solvskaftet
  • Laddar…
Lyhyt tylsä vastaus sille, jolla ei ole täysin varustettua työpajaa konepuistoineen: ei

(15mm ei ole groteskin suuri, tavalliset sileät ovat 12mm mutta makuja on monia)

F FunkishJonny sanoi:
Allmoge? Aj, säg inte så. Nej det är stilistiskt snarare en enklare 20-talssokkel pienemmässä formaatissa, tyyppi aikainen funkis.

[kuva]
Olen samaa mieltä Byggglädje ei paljonkaan leveämpi kuin tavallinen. Ajattelin lattiasokkeleita antiikki, vuosisadan vaihde ei allmoge mutta ehkä se on sama asia?! :)

Solvskaftet Solvskaftet sanoi:
Samaa mieltä Byggglädjen kanssa, eivät ole juurikaan leveämpiä kuin tavalliset. Ajattelin jalkalistoja antiikki, vuosisadanvaihde ei talonpoikaistyylinen mutta ehkä se on sama asia?! :)
Kiitos vastauksesta! Eivät ne ole niin paksuja, että olisin huomannut sen ensi silmäyksellä. Jos olisin voinut tehdä jotain, se olisi voinut olla pieni ponnistus tunteen saamiseksi 100:ksi, mutta ne ovat muuten hienoja ja täysin kelvollisia.

Jos se on monta juoksumetriä, voi kannattaa antaa puusepänliike höylätä ne, mutta on epävarmaa, onko siinä taloudellista järkeä.

Neuvon sinua kuitenkin välttämään asentamasta jotain, mikä saattaa häiritä sinua niin kauan kuin asut siellä... :)

Byggglädje Byggglädje sanoi:
Lyhyt tylsä vastaus henkilölle, jolla ei ole täysin varusteltua verstasta koneineen: ei

(15 mm ei ole groteskisen suuri, tavalliset sileät ovat 12 mm mutta makuja on monia)
Viikko myöhemmin ja olen juuri tajunnut, että meillä on lähistöllä puusepänkerho, jossa voin todennäköisesti joko liittyä jäseneksi ja saada pääsyn erilaisiin koneisiin, tai ehkä jopa löytää jonkun, joka on halukas auttamaan minua. Minkälainen kone olisi sopiva? Ajattelin että oikohöylä olisi sopiva, mutta sellaista ei ilmeisesti ole saatavilla. (Ilmeisesti olen huonosti perillä asioista, joten apu olisi ehkä parasta)

Viimeksi muokattu:
Jalkalistan ei pitäisi olla täysin tasainen takapuolelta, jos katsot sitä mitä sinulla on, se on todennäköisesti ohuempi (kupera) keskiosassa, jos käytät vain tasohöylää, siitä tulee täysin tasainen takapuolelta, mikä tekee siitä hieman hankalampaa saada se istumaan siististi ja tiukasti seinää vasten yläreunassa. Ostaisin luultavasti uusia sen sijaan, että käyttäisin paljon aikaa näiden mukauttamiseen, mutta se on hieman hinta-kysymys, jossa pitää punnita työn määrä uuden ostohinnan rinnalla. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että on hyvä investointi käyttää enemmän rahaa uusiin sen sijaan, että laskisit omaa ”on-kivaa-korjata-kotona” -fiilistä.

M marka sanoi:
Jalkalistan ei pitäisi olla täysin tasainen takapuolella, jos katsot sitä jota sinulla on, se on todennäköisesti ohuempi (kovera) keskiosassa, jos käytät vain tasohöylää, siitä tulee täysin tasainen takapuolelta mikä tekee hieman hankalammaksi saada sen istumaan siististi ja tiiviisti seinää vasten yläreunasta. Ostaisin varmaankin uuden sen sijaan että käyttäisin paljon aikaa niiden mukauttamiseen, mutta se onkin vähän hintakysymys, jossa täytyy punnita työpanoksen suhde uuden ostokustannuksiin. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että on hyvä investointi käyttää enemmän rahaa uusiin sen sijaan että laskisi omaa "on-kivaa-korjata-kotona"-tunnetta.
Luulin, että koveruus järjestettiin lastuhöylällä tasohöylän jälkeen? Jos tämä vaihe ei ole jotain äärimmäisen vaikeaa, minulla ei kai ole ongelmia mennä tekemään sen.

Sitten se ei ole vain rahakysymys, olin jo ehtinyt maalata hökötykset pellavaöljymaalilla kun aloin himoita höylätä pois pari millimetriä. Sitten se tuntuu myös hieman tuhlailevalta ympäristön kannalta, mutta eihän niitä nyt valtavina määrinä ole.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.