P
S Stefan1972 sanoi:
Mutta nyt oletan, että kyse ei ollut niin kosteasta paneelista, että sekin aiheuttaisi ongelmia? Peruskysymyshän oli kuitenkin kasvu, joka on melko yleistä puutavarakasoissa useimmilla rakennustyömailla.

Sitten vastauksena centanolle, tietysti. Aina on ihmisiä, jotka ovat yliherkkiä kaikelle, mutta ehkä heidän ei pitäisi asua taloissa ollenkaan? Ajatella sillä tavalla, että kaikki vaarallinen pitäisi poistaa kokonaan, luo ajan myötä enemmän yliherkkyyttä. Vain siksi, että harvat ihmiset reagoivat johonkin, ei voi antaa yleistä suositusta, että se pitäisi sulkea pois kaikilta kokonaan.
Ei ole tavallista, että sisäpuolinen puutavara, kuten sisäkaton paneeli, olisi tai toimitetaan kosteana ja homeisena. Näitä puumateriaaleja ei siis saa missään tapauksessa säilyttää kylmissä tiloissa. Eli vaatimus on kuiva sisäilmasto sekä toimittajalla että rakennustyömaalla.

Tätä noudatetaan melkein kaikilla rakennustyömailla, sillä kukaan rakentaja ei ole saanut kaksinkertaista maksua siitä, että tekee työn uudelleen, kun paneeli kuivuu erilleen tai reklamoidaan mikrobiologisen kasvun takia…

En ymmärrä ollenkaan, miksi yrität vähätellä tämän vakavuutta, kun on selkeä käsittelytapa, jota markkinat noudattavat…

Rejäl sanoi:
Ei ole tavallista, että sisäinen puu, kuten sisäkaton panelit, on kostea ja homeinen toimitettaessa. Näitä puumateriaaleja ei pitäisi missään nimessä säilyttää lämmittämättömissä tiloissa.
Eli vaatimuksena on kuiva sisäilma sekä toimittajalla että rakennustyömaalla.

Tämä käytäntö on käytössä useimmilla työmailla, koska kukaan rakentaja ei halua veloittaa kaksinkertaista maksua työstään tehdäksesi työn uudelleen, kun paneeli kuivuu erilleen tai reklamoidaan mikrobiologisen kasvuston vuoksi.

En ymmärrä miksi yrität vähätellä tämän vakavuutta, koska on olemassa yksiselitteinen käsittelytapa, jota markkinat noudattavat…
Tyhmä kysymys ehkä, mutta paneelit, joissa ei ollut näkyviä vaurioita päällä, voivatko ne olla vaurioituneita sisällä vai olisiko se silloin näkynyt myös ulkopuolella? Olen huolissani siitä, että kirvesmies sahasi pois huonot palat, joissa oli näkyviä vaurioita ulkopuolella, mutta kiinnitti osia samasta laudasta, joissa ei ollut näkyviä vaurioita pinnalla. Eli, voiko olla hometta, joka ei näy ja joka on epäterveellistä?

P
S Slottsfrun sanoi:
Tyhmä kysymys ehkä, mutta paneeli, jossa ei ollut näkyvää hyökkäystä pinnalla, voivatko ne olla hyökkäyksen kohteena sisäpuolella vai olisiko se siinä tapauksessa näkynyt myös ulkopuolella? Huolissani siitä, että puuseppä sahasi pois huonoja paloja, joissa oli näkyvä hyökkäys ulkopuolella, mutta asensi saman laudan osia, joissa ei ollut näkyvää hyökkäystä pinnalla. Eli voiko olla hometta, joka ei näy ja joka on epäterveellistä?
Kyllä, se voi ehdottomasti olla, jos paneeli oli niin kostea, että mikrobi kasvu näkyy sillä tavalla. Mutta miten paneelista on tullut niin kostea?

Rejäl sanoi:
Kyllä, se voi ehdottomasti olla mahdollista, jos paneelit ovat niin kosteita, että mikrobikasvusto näkyy sillä tavalla..
Mutta miten paneelit ovat joutuneet niin kosteiksi?
Alkaako se siis sisältäpäin leviten ulospäin ja näkyen pinnalla? Yäk, nyt olen vieläkin huolestuneempi... tarkoittaako se, että koko talo voi olla täynnä homeita, vaikka se ei näy paneelien ulkopuolella? Tarvitseeko minun purkaa ja heittää kaikki pois ja laittaa uudet?

En tiedä miksi.

P
S Slottsfrun sanoi:
Alkaako se siis sisältä ja tunkeutuu ulos, jotta se näkyy pinnalla? Voi ei, nyt olen vielä enemmän huolissani... tarkoittaako tämä, että koko talo voi olla täynnä homeista, vaikka sitä ei näy panelin ulkopuolelta? Tarvitseeko minun purkaa ja heittää kaikki pois ja asentaa uusi?

Minulla ei ole aavistustakaan miksi.
Ei se välttämättä tarkoita sitä, mutta ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että itiöitä oli siinä laudassa, joka oli kostea ja hän leikkasi pois näkyvän...

Mutta miksi et vastaa, miksi paneli oli niin kostea? Näytti siltä, että yhdellä laudalla oli kuuraa...

Rejäl sanoi:
Ei, sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, mutta ei voi sulkea pois, että itiöitä oli sillä kostealla laudalla, ja hän leikkasi pois näkyvän osan.

Mutta et vastaa, miksi paneeli oli niin kostea? Näytti siltä, että yhdessä laudassa oli kuuraa...
Kyllä, vastasin etten tiedä.
Oli säilytetty sisätiloissa, kuivassa ja lämpimässä.
Kuuraista lautaa oli käytetty ulkona hylättyinä.

P
S Slottsfrun sanoi:
Jo jag svarade att jag inte vet.
Hade förvarats inomhus, torrt och varmt.
Den frostiga brädan var en kasserad bräda som slängts utomhus.
Mahdotonta, että tällainen kasvu syntyy sisäympäristössä, niiden on täytynyt olla varastoituna ulkona..

Rejäl sanoi:
Mahdotonta, että tällainen kasvu syntyy sisätiloissa ilman, että niitä on säilytetty ulkona..
Ne olivat pakkauksissa, joten huomasin tämän vasta avattuani. Miten niitä on säilytetty ennen kuin ne tulivat minulle, en tiedä. Kaikki pakkaukset eivät olleet vaurioituneita, ainakaan mitään visuaalista en huomannut.

P
S Slottsfrun sanoi:
Ne olivat pakkauksissa, joten huomasin tämän vasta, kun avasin ne. Miten niitä on säilytetty ennen kuin ne tulivat minulle, en tiedä. Kaikki pakkaukset eivät olleet vahingoittuneet, ainakaan mikään mitä näin visuaalisesti.
Kuka toimitti nämä paneelit teille?

Rejäl sanoi:
Kuka toimitti nämä paneelit teille?
Mikä kuljettaja se oli, en itse asiassa muista.

P
S Slottsfrun sanoi:
Mikä kuljettaja se oli, en muista.
Joten oletko itse tilannut ja ostanut materiaalin?

Rejäl sanoi:
Joten olet itse tilannut ja ostanut materiaalin?
Kyllä, juuri niin. Tyhmä kun olin, luotin sitten timpuriin, joka piti laittaa talon pystyyn. Että ei ole mitään hätää ja että vain sahata pois huonot osat ja hävittää laudat, jotka olivat todella huonoja. Olisi tietenkin pitänyt reklamoida koko homma, mutta olin innokas saamaan työn valmiiksi. Idioottimaista minulta...

P
S Slottsfrun sanoi:
Kyllä, juuri niin. Olin niin tyhmä, että luotin sitten siihen timpurin, joka aikoi pystyttää talon. Että ei ollut vaaraa, vaan että voisi vain sahata pois huonon ja hävittää ne laudat, jotka olivat todella huonoja. Olisi tietenkin pitänyt reklamoida koko juttu, mutta olin innokas saamaan työn tehtyä. Typerää minulta…
Muovitetut paneelit tulisi leikata auki sisään tuotaessa, jotta ne sopeutuvat talon sisäilmaan, sama koskee parkettilattiaa, että niiden tulisi olla muutaman päivän ennen asennusta.

Rejäl sanoi:
Paneelit, jotka ovat muoveissa, tulisi leikata auki, kun ne tuodaan sisään, jotta ne sopeutuvat talon sisäilmastoon. Sama koskee parkettilattioita, jotka tulisi antaa olla muutaman päivän ajan ennen asennusta..
OK, tehty mikä tehty… kysymys on, mitä teen nyt…

P
Jos et ole herkkä eikä se vaivaa sinua, niin voit vain unohtaa ja jatkaa elämääsi, mikrobikasvu päättyy kun se kuivuu, joten se ei tule leviämään.

• Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.