Katselin hieman, kuinka paljon lehtiä oli kertynyt katolle syksyn jälkeen. Huomasin, että käytännössä kaikki kattoruoteet sekä päätylauta olivat homeessa.
Ripalaudat näyttävät olevan kunnossa. Muovin alla oleva puutavara näyttää uudelta.
Katto on rakennettu viime kesänä minun toimesta seuraavasti:
Höyrynsulku
195 mm eristys
3 mm öljytempera
25 mm tuuletusrako, avoinna harjaan koko rakennuksessa
22 mm raakalauta
T-emballage Evo kattokangas
25 mm ripa/kattoruode
Betonitiilet
Harja on tuuletettu sisältä (avautuen harjassa) sekä ilmastointiharjan avulla. Katselin niin pitkälle kuin pystyin tuuletusraon sisään välissä öljytempera/raakalauta, enkä nähnyt mitään kasvustoa.
Myös tila pannujen alla tarvitsee tuuletusta. Harjalauta ei varmaankaan pidä muovista yläpuolella. Vaikea sanoa enempää ilman, että on nähnyt osaa harjasta.
Vaihda kohta 1 Benders ventinock -nimikkeeseen. Näin katto näyttää.
Ensimmäisessä viestissä olevassa kuvassa harjalauta on poistettu. Se ei ole siis asennettuna muovin alle. Kuitenkin ventinock-muovin alle.
Unohdin mainita, että minulla on myös liimapuupalkki keskellä. Mutta sillä ei ole merkitystä toiminnolle.
Kuvassa ensimmäisessä viestissä on harjalauta poistettu
OK. Perussyy on selvä, kattotiilten alla on liian korkea suhteellinen kosteus. Koska muovi on koolauslautojen päällä ja aivan ylimmän kantavan laudan alla, ei ilma pääse pois kattotiilien alta. Suhteellisen matala kattokulma ei paranna asiaa. Et kai ole käyttänyt diffuusioavointa kattokangasta?
Kaltevuus on noin 22 astetta eikä siinä ole käytetty diffuusioavointa kangasta. Jalanokan pituus on vajaat 4 m.
En ymmärrä, miten ilma kattotiilien alla ei ole päässyt ulos. Se onhan "avoin" koko matkan niskalautaan asti ja eteenpäin venttiilinokkaplastin kautta.
Kysymys on, auttaako jos on kapeampi muovikaistale nokka-aukossa niin, että ilma pystyy liikkumaan helpommin ylöspäin? Koska minun on pakko pitää jonkinlainen suoja aukon päällä.
Kummallista, että pohjauskoolaus on selvinnyt!
Ei tunnu erityisen hyvältä, että hometta on jo syntynyt, mutta oletan, että minun täytyy pitää sitä silmällä ja elää sen kanssa.
Se on loogista. Se sijaitsee alempana. Hometta ullakolla tulee aina aluspontin alapintaan, ei muuhun kattorakenteeseen. Sinun on löydettävä tapa tuulettaa paremmin tiilien alla. 22 asteen kattokaltevuus on käytännössä aivan liian huono yhdistettynä betonitiiliin. Falsade tiilet pitäisi kyllä kestää 20 astetta, mutta se on teoriassa. Melko pitkä katon lape, 4 metriä, vaikuttaa myös.
Kuinka tarkoitat, että ströläkten on alempana? Nehän ovat käytännössä kiinni bärläktenissä? Råspontin alapuolen en ole nähnyt kasvavan mitään. Ainakaan vielä.
Benders ilmoittaa, että alin kaltevuus heidän betonitiililleen on 14 astetta.
Luulen, että kuten mainitsin aiemmin, aion pienentää muovikaistaleen ja suurentaa reikiä ventinockissa. Vaihdan nockbrädan uuteen, niin katsotaan, onko siitä hyötyä.
Vesihöyry tiivistyy materiaalille, joka on kylmin. Ruode on kylmempi kuin aluskate. Kun Benders ilmoittaa 14 astetta alimmaksi kaltevuudeksi heidän betonitiililleen, he tekevät lyhytnäköisen arvion. Jos betonitiilien halutaan kestävän pitkään, niiden kallistuksen tulisi olla paljon suurempi. Mielestäni se on harhaanjohtavaa mainontaa. Jos lisäät ilmanvaihtoa tiilien alla, ongelmat ratkeavat. Vielä ei ole tapahtunut mitään vakavaa, olet vain saanut varoituksen.