Hei!

Olemme rakentaneet autokatoksen, ja siellä on nyt mustaa hometta raakapontilla sekä tuulensuojalevyllä ja muilla paikoilla.

Varastotila ei ole valmis, enkä ole tehnyt muuta kuin (ulkopuolelta katsottuna) asentanut paneelin, tuulensuojalevyn t-bas ja sitten on runko sisäpuolella.

Tänään oli firma täällä, joka sanoi hiovansa ja laittavansa kemikaalia varastotilaan, ja osaan, jossa autot seisovat, vain kemikaalia.

Kun tämä on tehty, jatkan seinien ja katon kanssa, eristän, höyrysulku, koolaus, vanerilevyt ja kipsilevyt. Ja katossa eristys, höyrysulku ja koolaus.

Kysymys on, laittaisitteko sitten ilmanvaihtoa varastotilan sisään/ulos? Se tulee olemaan lämmitetty, mutta enintään pakkasvahti tai pieni lämmitin.

Aion laittaa ilmanvaihtoritilät jokaiseen päätyyn ylös harjalle ilmanvaihtoa varten. Uskotteko, että tarvitaan myös homeenestoa?

Olen tehnyt tuuletusraon räystään alle, mutta homehtumismies piti sitä liian kapeana (noin 1 cm).

Pitäisikö ulommainen lauta poistaa ja leikata uudelleen suuremman raon saamiseksi tai asentaa homeenestotai ehkä molemmat?

Terveisin,
Daniel

Kuvat ja piirustukset helpottaisivat.

Oletan, että kaikki puhe ilmarakoista, eristyksestä ja harvarimoista sekä räystään tuuletuksesta koskee varasto-osaa?

Oldboy Oldboy sanoi:
Kuvat ja piirustukset helpottaisivat.

Oletan, että kaikki puhe ilmarakoista, eristeistä ja alaslaskuista sekä räystäsventiloinnista koskee varasto-osaa?
Hei!

Piirustuksia ei oikein ole. Ainakaan niistä mitä minä kirjoitan. Mutta kyllä, se on oikein. Eniten mietin varasto-osaa, koska se pitää eristää.

Kysyin rakennusliikkeestä tämän kirjoitettuani ja minulle kerrottiin, että eristyksen jälkeen lämpimälle puolelle pitää laittaa höyrynsulku. Sitten alaslaskut, koivuvaneri ja kipsilevy. Alaslaskut antavat tilaa ruuveille, jotta ne eivät mene höyrynsulkuun.

Silti olen vähän epävarma ilmanvaihdosta jne.

Olen ostanut 2 kpl venttiiliritilöitä, joiden reikää aion tehdä ja kiinnittää kummankin päätykolmion kärkeen tällä viikolla.

Käsitykseni on, että räystäsventilaatiota ei pitäisi liioitella, joten en olisi tehnyt mitään sille.

Viileiden tilojen ja erityisesti autotallien/carportien tuuletus on äärimmäisen vaikeaa tietää, mikä tulee toimimaan. Nehän ovat kuitenkin yksinkertaisia rakennuksia, joten voi hyvin kokeilla. Tässä tapauksessa riippuu myös siitä, kuinka hyvin tuuletettu itse carport on. On kaikkea suljettujen (tyyppiä vuotava ja eristämätön autotalli) ja täysin avoimien välillä, joissa on vain katos. Mustahome uudessa puussa johtuu useimmiten puusta eikä niinkään ympäristöstä. Ero näkyy selvästi, jos ongelma on puussa, jotkin raakalauta laudat ovat enemmän tai vähemmän mustat, kun taas toiset vieressä ovat täysin koskemattomia. Jos ongelma on ympäristössä, musta on tasaisesti jakautunut ikään kuin se olisi spraymaalattu.

Olisin halunnut että varastorakennuksessa olisi venttiili. Silloin voi säätää tuuletusta tarpeen mukaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.