Hei!
Rekisteröidyin tänne, koska luulen, että minulla on iso ongelma. Muutin taloon kuukausi sitten. Edellinen omistaja oli aloittanut kylpyhuoneen rakentamisen toiselle kerrokselle alusta alkaen, mutta ei ollut saanut sitä valmiiksi. Nyt olen tekemässä sitä, ja silloin huomasin ongelman.
Olen avannut suunnitellun kylpyhuoneen lattian vetääkseni sinne putkia ja sellaista. Koska kerrosten välillä oli eristeenä puulastuja (vanha talo), ajattelin lapioida ne pois ja laittaa samalla oikeaa eristystä. Kun olin poistanut lastut, näin, että kantava palkki, joka kulki ulkoseinästä muurattuun hyllyyn savupiipussa, oli vain tyylikkäästi leikattu noin metrin päästä savupiipusta. Se oli ilmeisesti tiiliesteen tiellä, jonka hän oli muurannut keittiöön alle, siltä vaikuttaa.
Kun olen nyt tasapainotellut palkeilla, on keittiön sisäkattoon tullut huolestuttava painauma ja keittiön yläkaapit näyttävät vajonneen pari senttiä.
Mitä teen kiireellisesti, etten pahenna tilannetta?
Ja mitä teen sitten? Tästä tulee aivan uskomattoman paljon ylimääräistä työtä. Korvaako kotivakuutus tällaista? Katsastus tehtiin. Onko minulla mitään vaatimuksia sen suhteen?
En halua purkaa kaupantekoa. Mutta yksinhuoltajana ei aika riitä itse kaiken tämän korjaamiseen. Eikä myöskään rahat riitä palkkaamaan ihmisiä tällaiseen suureen projektiin.

tue kattoa alhaalta ja kanna sitten palkkia muiden palkkien avulla? onko hän muurannut seinän ylös palkistoon? kuulostaa kummalliselta...
mutta keittiön yläskaapit yleensä ruuvataan seinään, ovatko ne katossa?

ota varmaan kuva, niin ratkaisu löytyy varmasti.

Viimeksi muokattu:
Voitko vedota piilevään virheeseen?

Palkki joka on, kulkee talon päädystä savupiippuun. Sitten palkkeja on jatkettu kulkemaan pitkältä sivulta pitkälle sivulle tämän päällä. Joten sen pitäisi olla tukena alapuolella, ymmärrättekö? Tiiliseinä seisoo ikään kuin vapaasti ilman muuta funktiota kuin esteettisesti. Mutta se on muurattu sisäkattoon, jolloin palkki vain katkaistiin. Keittiökaapit ovat Ikeasta, joten ne roikkuvat vain ohueen masoniittilevyyn kiinnitettynä. Oletan, että se alkaa antaa periksi, kun katto painaa ylhäältä. Seinä, johon ne ovat kiinnitettynä, vaikuttaa olevan kunnossa. Katson, jos löydän kamerani. Se on varmaan edelleen jossain muuttolaatikossa. :P

Mutta tämä on varmaan romahtanut ennen kuin aloin edes käyttää sitä. Hän on rakentanut kylpyhuoneeseen seinän ja asettanut lautoja keskelle alareunan alle, jotta se ei roikkuisi ilmassa.

Mitä piilovirhe tarkoittaa? Ja mitä hyötyä siitä on minulle?
Sillä piilossahan se oli, koska palkki ei ollut näkyvissä ennen kuin purin lattian. :P

Vakuutukset kattavat kai vain äkilliset vahingot?
Piilovirheet voivat päteä, mitä tarkastaja sanoi? Hänen olisi kai pitänyt nähdä, että katto roikkui?

Se kuulostaa kieltämättä virheeltä, joka voisi luokitella piileväksi virheeksi. Jos haet piilevä virhe täältä foorumilta, erityisesti juridiikkaosasta, huomaat, että todisteiden vaatimus on erittäin korkea. Yksinkertaistettuna se pitäisi olla virhe, jota ei ollut mahdollista havaita perusteellisessa kiinteistön tarkastuksessa, ja sen pitäisi olla virhe, jota ei ole syytä odottaa esim. talon iän tai yleisen kunnon takia.

Jos kaupantekohetkellä oli merkkejä siitä, että tämän rakenteen kanssa saattaisi olla jotain vikaa, ostajan on velvollisuus teettää kattavampi tutkimus. Kattava tutkimus voi tarkoittaa esimerkiksi, että mennään sisään kameralla porareiän kautta tai säteilytetään palkistoa.

Tässä tapauksessa voisin kuvitella, että saattaisi olla merkkejä siitä, että lattia on painunut, esim. että lattialistan alle on jäänyt rako, silloin on riski, että tuomioistuin ei katso virhettä piileväksi.

Tarkastaja ei sanonut mitään. Mutta minun täytyy varmaan tarkistaa, mitä tarkastukseeni sisältyi ennen kuin moitin häntä. Sillä en varmaan valinnut kaikkein perusteellisinta tarkastusta...

Ainoat merkit, jotka olisi voinut nähdä aiemmin, ovat että keittiön katto roikkuu hieman keskeltä. Tiilen ja yläkaapin välinen kittijono on oudosti hajonnut. Lisäksi lista, joka kulkee lattiasta kattoon peittääkseen jääkaapin ympärillä olevan raon, on taivutettu kaareksi sisäänpäin kuin jousi.

Voiko tänne kutsua jonkun arvioimaan onko kyseessä piilovirhe vai ei, ilman että edellinen omistaja saa tietää siitä? En halua laittaa karusellia käyntiin, jos siitä ei tule mitään.

Osis sanoi:
Palkki kulkee talon lyhyeltä sivulta savupiipulle. Sitten on jatkettu palkkeja, jotka kulkevat pitkältä sivulta pitkälle puolelle tämän yli. Joten sen pitäisi olla tukena alla, jos ymmärrätte? Tiiliseinä seisoo ikään kuin vapaasti ilman muuta tarkoitusta kuin esteettisesti. Mutta se on muurattu sisäkattoon, jolloin palkki on vain katkaistu poikki. Keittiön kaapit ovat Ikeasta, joten ne roikkuvat vain siinä ohuessa takalevyssä, joka on masoniittia? Oletan, että se alkaa murtua, kun katto painaa ylhäältä päin. Seinä, johon ne on kiinnitetty, vaikuttaisi olevan kunnossa. Pitää katsoa, löydänkö kamerani. Se on varmaan vielä muuttolaatikoiden joukossa jossain. :P Tämä on kuitenkin täytynyt hajota ennen kuin aloin käyttää sitä. Sillä hän on rakentanut seinän kylpyhuoneelle ja siellä hän on tukenut laudoilla keskellä, alin tuen alla, ettei se roikkuisi ilmassa.
tuolloin ymmärrän, onko mahdollista asettaa pylväs poikkileikatun palkin alle, se olisi yksinkertaisin ratkaisu, mutta se saattaa päästä ikävästi esille, vaihtoehtoisesti nostaa palkkikenttää ylös ja vaihtaa katkaistu palkki sellaiseksi, joka ulottuu savupiipulle asti.

Kyllä minä mietin, että irrottaisin ylimmän tiilikerroksen ja vaihtaisin palkin. Sen pitäisi mennä vapaasti tiiliseinän ylle tiilipintaan, jos nostan sen oikealle tasolle. Ongelmahan on siinä, etten voi nostaa palkkia, koska hän on rakentanut seinän vinon lattian päälle. Joten se on purettava. Tietenkin huone toisella puolella on juuri remontoitu. :P
Sitten palkin vaihtamiseksi täytyy repiä auki uusi lattia samassa huoneessa ja purkaa sisäkatto uudistetussa keittiössä. Tulee niin väsyneeksi! :P

Pylväs alle ei varmaankaan ole kestävä vaihtoehto. Luulen, että se tulee suoraan jääkaapin eteen. :/

Osis sanoi:
riktig isolering
Mielestäni tuo on outo ilmaisu.
Riktig isolering? Riktig auto? Riktig ruoka?

Kivivilla, Jeep, Häränfilee. Lisää kysymyksiä?

• Tykkään
Lutte ja 4 muuta
  • Laddar…
haavard sanoi:
Mielestäni tuo on outo ilmaus.
Oikea eristys? Oikea auto? Oikea ruoka?
Jotain, joka on vähemmän helposti syttyvää savupiipun ympärillä sitten. Parempi?

• Tykkään
Rappala
  • Laddar…
Osis sanoi:
...Keittiökaapit ovat Ikeasta, joten ne roikkuvat kai vain ohuessa takalevyssä, joka on kovalevyä?...

Eipä, väärin käsitetty.

Kulmaliitokset, jotka ruuvataan seinään, ovat puolestaan kiinnitetty sivukappaleisiin, kahdella ruuvilla kussakin.
Takalevy ei kuulu ollenkaan liitokseen.

Mutta, palataksemme asiaan:
Jos välipohjan palkki on katkaistu antamaan tilaa muurattua "esteettistä" keittiön seinää varten,
pitäisivätkö jäljellä olevat lyhyet lattiahirret voida kiinnittää, "ripustaa", uuteen tiiliseinään?

Miten tiiliseinä on pystytetty? Onko sen alla jotain, joka voi ottaa vastaan ylemmän kerroksen kuormat?

PS
Ekofiber, hästkött, Saab

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.