AC: Mielenkiintoista!
Luulen, että olen saanut karkean vertailulukuni konsumentverketiltä (!). Ilmeisesti se oli myös merkityksetön, anteeksi siitä. Huomaan myös, että tietosi olevat Ytongin "Lättbetonghandbokissa".
Entä solumuovi, onko sinulla siellä mitään lukua?

Solumuovia ajatellessani tarkoitin styroxia (onko se oikeastaan tavaramerkki?). Sitähän yleensä käytetään talon eristämiseen, eikö niin?
Kevytbetonin eristysarvon osalta 500-laatu on merkityksellisin, koska siitä yleensä muurataan seinät, se oli mielessäni kun ajattelin että lukuni ei ollut kovin kiinnostava.

Kun puhutaan styroksista, katso tämä sivu:
http://www.besta.se/
Vaikuttaa erittäin yksinkertaiselta....
/C 8)

Käsittääkseni puolalaisten 35,6 cm Ytong-kivien U-arvo on siis 0,29W/m2K, mikä on hieman liian korkea, jos haluaa hyvin eristetyn seinän.

Mitkä ovat edut/haitat, jos käyttää kahta 35,6 kiveä siten, että seinästä tulee massiivinen 73 cm Ytong, jonka U-arvo on 0,145W/m2K?

Jocke-Orn sanoi:
Vad är för/nackdelarna om man tar två 35,6 block så att väggen blir massiv 73cm ytong med U värde på 0,145W/m2k?

Du kommer få en mycket tung stomme, detta medför troligen att grunden/bottenplattan måste förstärkas kraftigt. Dessutom får du djupa fönstersmygar, så det kan bli mörkt inomhus, å andra sidan får du säkert mycket trevliga fönsterbänkar.

Okei... runko tulee paljon raskaammaksi.
Miten on kustannusten kanssa, onko u-arvo 0.145 hyvä ja onko lisääntynyt kustannus sen arvoinen?
Mitä vaihtoehdot 35,6 cm ytongilla ja eristyksellä jne. sen sijaan maksavat, jos haluaa u-arvon 0.145?

Toinen aiemmin keskusteltu mahdollisuus on lisätä mineraalivillaa ulkopuolelle ja sen jälkeen rappaus. Vrt. Optirocin järjestelmä.

Keväällä oli useita, jotka kirjoittivat suunnittelevansa Ytong-ostoa Puolasta - onko joku toteuttanut suunnitelman ja haluaisi jakaa kokemuksiaan? :D

Se, että kivitalot varastoivat lämpöä - aiheuttaako se pienempiä lämmityskustannuksia?

Olen myös kiinnostunut tietämään, onko täällä ketään, jolla on kokemusta Puolan Ytongista.

Mikä on lisäkustannus ulkopuolisen lisäeristyksen tekemisestä? - onko julkisivun rappaaminen monimutkaisempaa ulkopuolisen lisäeristyksen kanssa?

Hei kaikille!

Oho, onpa kulunut aikaa siitä kun aloitin tämän keskustelun! En ole ehtinyt tutkia enempää Ytongista Puolasta tai Virosta, mutta ulkoisessa eristyksessä on se haitta, että rappaus (jos valitsee tämän pintamateriaalin) muuttuu paljon herkemmäksi kuin jos rappaa suoraan kiven päälle.

Jos/koska rakennamme lisärakennusta, jonkinlainen lämpöpumppu olisi hyvä, jotta lämmityskustannukset eivät nousisi liikaa (kyllä, pidämme siitä, että sisällä on lämmin!)

Terveisin Stefan :-)

PS on olemassa toinen todella hyvä "keskustelu" kiven/kevytbetonin käytöstä rakentamisessa (ei kuitenkaan minun aloittamani). Etsikää se foorumilta, niin löydätte sieltä lisää hintatietoja PS

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.