Olen jo jonkin aikaa seurannut tätä mielenkiintoista sivustoa ja ajattelin kirjoittaa ensimmäisen viestini tänne. Olemme asuneet Suomen saaristossa ja olemme perusteellisesti remontoimassa suhteellisen vanhaa taloa (rakennettu 1948). Olemme aina pitäneet ruotsalaisesta sisustustyylistä ja siksi ajattelin myös kysyä neuvoja ja ideoita täällä.
Ajattelimme laittaa helmiponttipaneelia katon koko taloon (sisäkattojen kokonaispinta-ala on hieman yli 110 neliömetriä + viistokatot). Ensimmäinen kysymykseni koskee paneelin leveyttä. Kuinka leveää paneelia olette laittaneet kattoon? 95 mm tai 120 mm? Aluksi ajattelimme laittaa 95 mm, mutta nyt olemme alkaneet miettiä uudelleen, voisiko kapeampi paneeli olla liian "levoton". Alakerran huoneissa on korkea katto (280 cm), mutta yläkerrassa kattokorkeus on vain 215 cm. Lisäksi yläkerran huoneet ovat melko leveitä.
Toinen kysymyksemme koskee paneelin maalausta. Oletteko ostaneet valmiiksi maalatun vai maalanneet itse? Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että itse maalattu paneeli saattaa näyttää jopa paremmalta kuin tehtaalla maalattu, joka minun mielestäni muistuttaa melko paljon MDF:ää. Mutta mitä mieltä olette? Onko vaivan arvoista maalata itse?
Kolmas ja viimeinen kysymyksemme koskee matalia mutta leveitä yläkerran huoneita. Miten tekisitte näiden huoneiden viistokattojen kanssa? Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta liittää kuvia juuri nyt, enkä tiedä kuinka hyvin osaan selittää, mutta yläkerrassa on kaksi suurta huonetta ja eteinen/portaikko. Jokaisessa huoneessa on viistokatto katon ja seinän välillä. Viistokattojen korkeus on noin 60 cm yhdessä huoneessa ja toisessa huoneessa on suora seinä ilman viistokattoa ja toisella puolella viistokatto jatkuu melkein alas lattiaan asti (seinä on noin 1 metri korkea). Näille viistokatoille ajattelimme myös laittaa paneelia. Luonnollista olisi laittaa paneeli samaan suuntaan kuin paneeli katossa, mutta onko aivan hullu ajatus laittaa paneeli pystysuuntaan viistokatoissa (eli vastakkaiseen suuntaan katon paneeliin nähden)? Ajatuksemme oli, että koska huoneet ovat leveitä mutta matalia, voisi mahdollisesti näyttää paremmalta, jos viistokaton paneelit olisivat pystysuorassa (ainakin korkeassa viistokatossa).
Kuten sanottu, en tiedä kuinka hyvin onnistuin kuvaamaan tilanteemme, mutta olemme kiitollisia kaikista vastauksista ja vinkeistä, joita voimme saada. Haluan myös samalla toivottaa kaikille mukavaa kevään jatkoa.
Jos olet kiinnostunut rakennusten säilyttämisestä ja seuraamaan, miltä talo olisi voinut alkuperäisesti näyttää, niin helmipaneeli on itse asiassa väärä vaihtoehto, sillä 1940-luvulla se oli vanhanaikainen. Jos haluatte tehdä mahdollisimman aikakaudelle uskollisen ratkaisun, on kapeampi se, joka on tarkoituksenmukainen, koska leveämpi kuuluu vanhempiin taloihin.
Helmipaneelia käytettiin yksinkertaisemmissa huoneissa, kuten keittiöissä, käytävissä ja vessoissa, mutta ei hienommissa huoneissa, joissa oli yleensä sileät katot.
Suosittelen, että maalaatte itse, koska, kuten kirjoitat, se näyttää muuten hyvin tehdasmaiselta. Maalaa paneeli alhaalla ja kiinnitä se sitten. Käytä mielellään pellavaöljymaalia, joka oli aikaisemmin käytetty maalityyppi; se on myös ympäristöystävällinen ja liuotinvapaa. Älä unohda käsitellä kaikkia oksakohtia schellakilla.
Vinokaton suhteen suosittelisin, että valitsette tapetin (tai mitä aiotte laittaa seinille) siihen. Vinoseinät eivät ole osa kattoa vaan seiniä ja ne tulisi käsitellä sen mukaisesti. Muuten saattaa tulla helposti liikaa kattopinta-alaa. 😊
Kiitos vastauksestasi Sophie. Emme ajattele seurata, miltä talo on saattanut näyttää alun perin. Valitettavasti on tehty liian paljon muutoksia, jotta se olisi edes mahdollista. Alkuperäisten piirustusten mukaan talossa oli alun perin kuusi puuhellaa, mutta kun ostimme sen, ei ollut yhtäkään jäljellä (nyt olemme asentaneet yhden). Itse rakastan vanhoja puuhelloja ja pidän vanhaa kauniimpana kuin uutta, mutta esimerkiksi talossamme oli alun perin Haltex-levyjä katossa (en tiedä, mitä nämä ovat Ruotsissa tai käytetäänkö niitä ylipäätään) ja vaikka tiedän, että monet arvostavat niitä, minun mielestäni ne ovat suorastaan rumia. Samantyyppisissä taloissa tiedän myös, että katossa on käytetty erittäin kapeaa paneelia (finskaksi sisarpaneeli) ja mielestäni se on tyylikästä, mutta ehkä hieman liian "levoton" suurilla pinnoilla.
Kaltevien kattojen osalta mielestäni paneeli on itse asiassa siistimpi kuin tapetti. Se on tietysti makuasia, mutta ainakin niiden kuvien mukaan, joita löydän netistä, paneeli on vähintään yhtä yleistä kuin tapetti.
Kiitos vinkistä maalata itse. Tällä hetkellä näyttää siltä, että teemme niin.
Täytyy samalla kysyä, minkä tyyppistä paneelia laittaisit 40-luvun taloon. Tasainen vai helmipontti? Leveä vai kapea? Sen perusteella, mitä olen lukenut suomalaisilta foorumeilta, molempia käytetään. Pahin asia remontoinnissa on, että vaihtoehtoja on niin paljon ja kun vihdoin luulet löytäneesi sen, mitä haluat, muutat mieltäsi seuraavassa minuutissa.
Täytyy aloittaa sanomalla, että mikään ei ole mahdotonta... On mahdollista palauttaa jopa täysin uudelleen tehdyt talot! 😉😊
😂😂
On tietysti makuasia paneelista viistokatoissa ja täysin teidän päätettävissä miten haluatte tehdä. Minun mielipiteeni on, että siitä tulee paljon kattopintaa.
Jah valitsisin ehdottomasti kapean helmipanelin tai täysin sileät katot, jos perustaisin pelkästään 40-luvun ihanteisiin, mutta se on vaikeaa, kun ei ollenkaan tiedä miltä talo näyttää ja mikä sen tyyli on. Voi olla valtavia eroja samanaikaisesti rakennettujen talojen välillä. 😊
Totta. Mikään ei ole mahdotonta ja kun katson kuvia, en voi olla ajattelematta kuinka paljon tyylikkäämpi palautettu versio on .
Meidän tapauksessamme talo on ulkoapäin katsottuna enemmän tai vähemmän alkuperäinen. Kuitenkin me ja aikaisemmat omistajat olemme muuttaneet melko paljon sisäpuolella. Jos aloittaisin korjauksen tänään, valitsisin täysin muita materiaaleja ja modernien ratkaisujen sijaan rakentaisin uudelleen kuten aiemmin tehtiin. Nykyään meillä on esimerkiksi vesikiertoinen lattialämmitys (maalämpö ja aurinkopaneelit), koneellinen ilmastointi jne., ja vaikka ne toivottavasti ovat käytännöllisiä ja toimivia ratkaisuja, ne eivät vastaa siihen, miten asiat tehtiin ja näyttivät aikaisemmin.
Ymmärrän, että on vaikea saada kokonaiskuvaa ilman kuvia, ja valitettavasti en voi ladata kuvia tältä tietokoneelta. Ainakin minun käsitykseni on, että se näyttäisi hieman oudolta, jos emme asettaisi paneeleja viistoille katoille (ikään kuin katto loppuisi puoliväliin).
Minulle on melko vaikeaa muodostaa käsitystä siitä, miltä katto näyttäisi 95 mm tai 120 mm paneelien kanssa. Vaikuttaa siltä, että sinulla on melko paljon tietoa tästä, ja mietin, onko olemassa mitään nyrkkisääntöä siitä, milloin valitaan kapeammat ja milloin leveämmät paneelit? Esimerkiksi meidän tapauksessamme, jossa yläkerran huoneet ovat leveitä mutta katto on matala.
Neuvoni on myös 95 leveys. Onhan se se, joka on "normaali", eli jos et ole erityistä syytä muuhun. Erityisesti uudemmassa talossa kapeampi paneeli tuntuu sopivan paremmin. Myös lattialaudat ja julkisivupaneelit olivat siihen aikaan muuttuneet kapeammiksi kuin aiemmin.
Vinokatot voivat olla eri jyrkkiä, erilaisilla seinäkorkeuksilla, joihin ne liittyvät, ja olla eri suuri osa huoneen kokonaispinta-alasta. Riippuen siitä, miten huonetta koetaan, se voi tuntua enemmän katolta tai seinältä, ja ehkäpä myös vaikuttaa siihen, miten pinta-alaa aiotaan käyttää ja kalustaa. Spontaanisti minulla on tunne, että sen käsitteleminen kattona on ollut tavallista ennen (syy, miksi sitä kutsutaan "vino-katoksi") ja että vinoseinät ovat yleisempiä moderneissa taloissa (ehkä 60-luvulta lähtien?). Sitten tulee aina henkilökohtaisen maun aste arvioinnissa mukaan... Jos tunnette olevanne varmoja kokemuksestanne, että se on katto, niin teidän pitäisi ehdottomasti käsitellä sitä osana kattoa!
Ja silloin paneelin pitäisi olla samalla tavalla kuin loppu kattoa, jotta antaa yhtenäisyyden vaikutelman. Jos muutatte suuntaa, se on pikemminkin "huolenaihe" sellaisesta tyypistä, josta haluatte päästä eroon. Sitten mielestäni se ei ole mitään, mistä sinun tarvitsee huolehtia ollenkaan. Suorat, kauniit linjat, joissa on sopivan pehmeä helmi muoto. Ajatelkaa, että siitä tulee yhtenäinen valkoisella maalilla, kun maalaatte.
Normaalisti paneeli asetetaan huoneen pituussuunnassa, jotta linjat olisivat mahdollisimman pitkät, mutta on myös hyvä, jos se menee ovelta ikkunaan, joten voi olla syytä tehdä poikkeuksia joskus riippuen siitä, miten valo toimii. Mutta jos se on päätyikkuna ja vinokatto, niin näyttää selvältä, että sen pitäisi olla pitkittäin vinokaton kanssa. En ole koskaan nähnyt muuta toteutusta perinteisessä tyylissä ainakaan.
Jos valitsette pellavaöljymaalin, muistakaa, että sen pitäisi taittaa hieman, jotta saatte miellyttävän sävyn. 1-2% vihreää umbraa on tavallista ja antaa lämpimän vaikutelman, mutta näyttää silti vain "valkoiselta". Ainakin viimeinen kerros pitäisi tehdä paneelin ollessa paikoillaan, jotta piilottaa naulanpäät.
Jos haluatte ehdotuksia vaihtoehtoisesta paneelista, voisiko viistepontti, joka antaa V-muodon, olla vaihtoehto? Se riippuu myös siitä, minkä kattolistat, ikkunan-/ovenkarmit valitsette. Yhdistelmä voi näyttää hieman omituiselta, jos ne ovat sileitä (40-luku tai "modernit") helmenpontin kanssa, koska sitä on yleensä käytetty yhdessä höylättyjen profiilien kanssa. Tässä tapauksessa, jos talo on suhteellisen muutettu sisätiloiltaan, voi olla tärkeämpää, mikä antaa parhaan kokonaisvaikutelman kuin miten se on ehkä ollut alkuperäisesti. Jos teillä ei ole ajatusta muuttaa enempää ja silloin pyrkiä tiettyyn tyyliin.
Toivon, että tämä voi auttaa teitä jotenkin jatkossa miettinnässä
Erittäin kiitollinen vastauksestasi. Olemme nyt tilanneet paneelin ja valintamme oli 95 mm helmipontattua kuusta, jonka ajattelimme maalata itse. Ajattelimme myös asentaa paneelin juuri kuten kuvasit emmekä vaihda suuntaa vinokattojen kohdalla (valitsen kutsua niitä vinokatoiksi, koska ainakin talossamme ne muistuttavat paljon enemmän kattoa kuin seinää).
Tilasimme myös maalin paneelille (Tikkurilan paneelikattomaali - en tiedä, onko sitä saatavilla Ruotsissa) ja myyjän mukaan (hänen mukaansa oli kysynyt heidän "maaliasiantuntijoiltaan") meidän ei tarvitse käyttää oksalakkia, koska materiaali on kuusi ja laatu on hyvä (eli vain vähän tai ei lainkaan oksia). Voiko tämä pitää paikkansa?
Pyydän myös anteeksi, jos jotkut käyttämäni ilmaisut ovat harhaanjohtavia, mutta ei ole aina helppoa kääntää sanoja suomesta ruotsiksi, joita tuskin tuntee tai joita ei ole koskaan aiemmin käyttänyt.
En uskaltaisi riskeerata jättämällä schellackaamatta. Jos oksia on vain muutama, se käy lisäksi hyvin nopeasti. Ei ole hauskaa huomata vuoden kuluttua, että hän oli väärässä, meidän olisi pitänyt tehdä se.
Mutta en tiedä mitään siitä väristä, jota mainitsit, joten en voi sanoa siitä mitään.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.