14 130 lukukertaa ·
5 vastausta
14k lukukertaa
5 vastausta
Helmipaneeli: pituus, leveys, paksuus ja osto...
Aiomme asentaa pystysuoraa helmiponttia portaikon seinille. Nyt mietin:
Mitkä mitat ovat saatavilla ja mitä suosittelette?
1. Leveys. Mitä leveyksiä on normaalisti saatavilla? Onko muuten ollenkaan saatavilla "kaksikiskoista", tai miksi sitä pitäisikään kutsua, nykypäivänä? Siis joka näyttää kahdelta helmiponttilaudalta jokaisessa laudassa. Ja onko se siinä tapauksessa saatavilla vain erikoistilauksena? (Meillä on sellaista useissa huoneen katoissa.)
2. Mikä paksuus on suositeltavaa? Yläkerrassa, missä meillä on vaakasuora paneeli raakapontista, paksuus on 17 mm. Mitkä mitat ovat helmipontille?
3. Pituudet... Myydäänkö helmiponttia vain valmiiksi sahatuissa paketeissa, ja kuinka pitkiä laudat silloin ovat? Vai voiko sitä saada oikeilla rakennuspituuksilla (kuten tavallinen puutavara)?
Mistä kannattaa ostaa helmiponttia, ja miksi?
* Kuinka paljon hinnat vaihtelevat?
* Kuinka valikoima vaihtelee? Missä meillä on parhaat vaihtoehdot?
Jos sitten jollain on jotain muuta viisasta lisättävää, niin ole hyvä
Mitkä mitat ovat saatavilla ja mitä suosittelette?
1. Leveys. Mitä leveyksiä on normaalisti saatavilla? Onko muuten ollenkaan saatavilla "kaksikiskoista", tai miksi sitä pitäisikään kutsua, nykypäivänä? Siis joka näyttää kahdelta helmiponttilaudalta jokaisessa laudassa. Ja onko se siinä tapauksessa saatavilla vain erikoistilauksena? (Meillä on sellaista useissa huoneen katoissa.)
2. Mikä paksuus on suositeltavaa? Yläkerrassa, missä meillä on vaakasuora paneeli raakapontista, paksuus on 17 mm. Mitkä mitat ovat helmipontille?
3. Pituudet... Myydäänkö helmiponttia vain valmiiksi sahatuissa paketeissa, ja kuinka pitkiä laudat silloin ovat? Vai voiko sitä saada oikeilla rakennuspituuksilla (kuten tavallinen puutavara)?
Mistä kannattaa ostaa helmiponttia, ja miksi?
* Kuinka paljon hinnat vaihtelevat?
* Kuinka valikoima vaihtelee? Missä meillä on parhaat vaihtoehdot?
Jos sitten jollain on jotain muuta viisasta lisättävää, niin ole hyvä
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 viestiä
Minusta helmipaneelin helmi on yleisesti ottaen nykyään liian leveä verrattuna "ennen vanhaan". Etsin paljon ennen kuin löysin haluamani tukusta Timber Göteborgissa. Heillä oli helmipaneeli, jossa oli oikea jyrkkä viiste alas helmeen, joka puolestaan oli noin 4 mm. Ne muistuttivat paljon 20-30-luvulla valmistettuja malleja.
Mitat olivat 13x95, rakennusleveys 85 mm. Pituudet ovat saatavilla 360, 420, 480 ja 540.
Yritän saada vähän kuvia.
Mitat olivat 13x95, rakennusleveys 85 mm. Pituudet ovat saatavilla 360, 420, 480 ja 540.
Yritän saada vähän kuvia.
Jäsen
· Värmlands län
· 2 899 viestiä
Helmen koko riippuu täysin siitä, miltä ajanjaksolta helmiponttia on hankittu. Maaseudulla meillä on helmi (ja pontti), joka on huomattavasti leveämpi kuin mitä löytää Beijeriltä tai Byggmaxilta. Se on myös leveämpi ja paksumpi. Se on 6" 3/4", eli hieman yli 150mmx17,58 mm ja peräisin ajalta jostain välillä 1860 ja 1890, tarkempaa tietoa siitä ei vielä ole. Tietojen mukaan on ollut helmiponttia 8" 1", eli hieman yli 203mmx25,4mm. (Yleinen sääntö näyttää olevan, että mitä vanhempi helmipontti, sitä leveämpi ja paksumpi. On olemassa helmiponttia, joka on tehty 2" 3/8", eli hieman yli 50mmx 9,5mm. Löytyy jopa 7mm asti!)
Mutta jos etsitään 20-30-luvun ponttia, on tämä pontti täysin väärä, sillä, 20-luvulla, se oli kapea, ja helmen oli hyvin pieni, ja se esiintyi usein kaksiponttisena versiona. Olen nähnyt tästä tyypistä esimerkkejä myös aikaiselta 10-luvulta, joten se tuli ehkä hieman aikaisemmin.
Mutta jos etsitään 20-30-luvun ponttia, on tämä pontti täysin väärä, sillä, 20-luvulla, se oli kapea, ja helmen oli hyvin pieni, ja se esiintyi usein kaksiponttisena versiona. Olen nähnyt tästä tyypistä esimerkkejä myös aikaiselta 10-luvulta, joten se tuli ehkä hieman aikaisemmin.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 viestiä
Tutkin useita q-merkittyjä taloja kotikonnuilla (Länsi-Ruotsi), ja helmipaneelit olivat noin 75-80 mm leveitä ja noin 10 mm paksuja. Helmi oli 2-3 mm leveä. Ei ollut kaksiponttia. Yhdessä vuonna 1922 (isän) rakennetussa talossa tiedän varmasti, että helmipaneeli on alkuperäinen. Ehkä on eroja eri puolilla maata.Mr Handyman sanoi:Helmen koko riippuu täysin siitä, miltä ajalta helmipaneeli on peräisin. Maalla meillä on helmi (ja pontti), joka on huomattavasti leveämpi kuin mitä löytää Beijerilta tai Byggmaxilta. Se on myös leveämpi sellaisenaan ja paksumpi. Se on 6" 3/4" eli yli 150mmx17,58 mm ja peräisin ajalta 1860-1890, tarkemmin emme vielä tiedä. Tiedon mukaan helmipaneelia on ollut 8" 1", eli yli 203mmx25,4mm. (Yleinen sääntö näyttää olevan, että mitä vanhempi helmipaneeli, sitä leveämpi ja paksumpi. Onhan olemassa helmipaneelia, joka on tehty 2" 3/8", eli yli 50mmx9,5mm. On jopa niinkin ohutta kuin 7mm!)
Mutta jos etsitään 20-30-luvun paneelia, on tietenkin kyseinen pontti täysin väärä, sillä 20-luvulla se oli kapea, ja helmi hyvin pieni, ja se esiintyi usein kaksiponttisena. Olen nähnyt esimerkkejä tästä tyypistä myös varhaisen 10-luvun ajoilta, joten se tuli todennäköisesti hieman aikaisemmin.
Jäsen
· Värmlands län
· 2 899 viestiä
En ymmärrä aivan mitä tarkoitat Johan, yritän ymmärtää onko kyseessä jotain mitä olet lainannut minusta ja joka ei sovi yhteen kirjoittamasi kanssa. Vai tarkoitatko, että inventoimasi talot - ja niiden helmipontti - osuvat ajallisesti yhteen viittaamiesi karkeampien vaihtoehtojen kanssa? Voitko selventää asiaa? Kuvaamasi 20-luvun helmipontti kuulostaa juuri siltä mistä puhun, paitsi että mainitsemasi ei ole kaksinkertaisesti pontattu, eikä se aina olekaan siltä ajalta.
Olisi huvittavaa, jos voisi määrittää alueellisia eroja helmipontin käytössä, mutta minulla on muistikuva, että olen lukenut jostain Gysingen kirjasta (sieltä muuten kuulin puhuttavan järeimmistä helmipontin muodoista, 8"x1"), että suurin osa levisi ympäri maan liittyen profiileihin jne., mikä yllätti minut koska luulin niiden olevan erilaisia. Useimmat esimerkit, joihin viittaan edellisessä viestissäni ovat muuten Länsi-Ruotsista.
Olisi huvittavaa, jos voisi määrittää alueellisia eroja helmipontin käytössä, mutta minulla on muistikuva, että olen lukenut jostain Gysingen kirjasta (sieltä muuten kuulin puhuttavan järeimmistä helmipontin muodoista, 8"x1"), että suurin osa levisi ympäri maan liittyen profiileihin jne., mikä yllätti minut koska luulin niiden olevan erilaisia. Useimmat esimerkit, joihin viittaan edellisessä viestissäni ovat muuten Länsi-Ruotsista.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 viestiä
Väärintulkitsen varmaan tekstisi, mutta faktat viestissäni ovat edelleen samat.
Klikkaa tästä vastataksesi